وزارت صنعت به هشدارها در مورد نابودی صنعت پوشاک توجه ندارد

آغاز تولید انبوه و صادرات ترانسفورماتور توربین بادی ساخت ایران
23 دی 1396
کارخانه قند ورامین احیا شد
26 دی 1396

وزارت صنعت به هشدارها در مورد نابودی صنعت پوشاک توجه ندارد

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 24 دی 96 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پنجمین جلسه دبیرخانه مشترک تشکل های صنعتی و صنفی پوشاک ایران با حضور نمایندگان انجمن ها و اتحادیه های صنایع پوشاک ایران ، صنایع نساجی ایران، کشباف و جوراب تهران، پیراهن دوزان ،  صنایع همگن نساجی و پوشاک البرز، همگن صنایع نساجی و پوشاک مازندران ، طراحان مد و لباس، تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و کفاشان دست دوز تهران با حضور افسانه محرابی مدیرکل محترم صنایع نساجی، پوشاک و چرم وزارت صمت در روز دوشنبه مورخ 18 دی ماه 96 برگزار شد.

پس از بحث و بررسی مسائل موجود پیرامون اجرای دستورالعمل واردات پوشاک ، دستورالعمل کدهای شناسه کالا و ضرورت مبارزه جدی با قاچاق پوشاک موارد زیر مورد تائید حاضرین قرارگرفت.

بند یک – درباره اجرای دستوالعمل ثبت نمایندگی برندهای خارجی در ایران

1- کلیه اعضاء حاضر در جلسه ضمن انتقاد مجدد از روند کند اجرای دستورالعمل واردات پوشاک، خواستار اجرای هرچه سریعتر دستورالعمل با اولویت قراردادن ماده 16 و 17 آن هستند.

2- نظر به مصوبات کارگروه دستورالعمل مربوطه در خصوص برخورد با واحدهای عرضه کننده پوشاک وارداتی غیر برند، اعضاء دبیرخانه خواستار مشخص شدن مجری برخورد با این واحدهای عرضه کننده ، مشخص بودن شرح وظایف مجری و نحوه پایش فعالیت ایشان هستند.

3- نظر به اعتراض نمایندگان دبیرخانه در کارگروه دستورالعمل نسبت به فقدان توان اجرایی مرکز امور اصناف و بازرگانان و روند بسیار کند فعالیت های اجرایی ، اعضای دبیرخانه خواستار پیگیری مطالبات مطرح شده از سوی ایشان و تعیین تکلیف جایگاه کارگروه دستورالعمل می باشند و معتقدند مبارزه با قاچاق می بایست اولین اولویت کارگروه باشد.

4- نظر به لزوم پایش و بازرسی فعالیت های انجام شده در کارگروه و ثبت برخی برندهای خارجی ، اعضای دبیرخانه خواستار اعلام رسمی میزان واردات پوشاک از سوی دارندگان گواهی فعالیت و مقایسه با میزان موجودی در انبارها و مراکز عرضه ایشان می باشند.

بند دو – درباره نامه اعضای دبیرخانه و تولیدکنندگان پوشاک به وزیر صنعت

نظر به ارسال نامه شماره 96509 مورخه 28/9/96 اعضای دبیرخانه به وزیر محترم صنعت و ارسال به دفتر مقام معظم رهبری ، روسای محترم قوا و دبیر محترم شورایعالی امنیت ملی ، اعضای دبیرخانه خواستار پاسخگویی فوری وزیر محترم صنعت در این رابطه می باشند. همانطور که در متن نامه نیز آمده، عدم اقدام فوری و توجه کافی به هشدارهای تولیدکنندگان و دلسوزان این صنعت مسلماً­­­ تبعات خوبی به دنبال نخواهد داشت و با تهدید واحدهای تولید پوشاک به جهت هجمه واردات بی رویه و قاچاق ، علاوه بر تعطیلی اجباری واحدهای تولیدی و افزوده شدن گسترده تعداد بیکاران ، اعتراضات شکل دیگری به خود خواهد گرفت.

بند سه – درباره دستورالعمل کدهای شناسه کالا و رهگیری در صنایع نساجی و پوشاک

نظر به ابلاغ دستورالعمل کدهای شناسه کالا و رهگیری برای گروه منسوجات و پوشاک در سال 95 و عدم پیگیری لازم برای اجرای این دستورالعمل برای پوشاک وارداتی، موراد ذیل مورد تایید دبیرخانه مشترک قرار گرفت.

1- با توجه به آغاز طرح شناسه گذاری برای برندهای پوشاک وارداتی، اعضای دبیرخانه خواستار ملزم شدن تمام مبادی ورودی کالا به کشور نسبت به اجرای دستورالعمل شناسه کالا بوده و خواستار عدم ترخیص پوشاک بدون شناسه از یکسو و عدم ترخیص پوشاک فاقد احراز مفاد دستورالعمل ثبت نمایندگی برندهای خارجی از سوی دیگر می باشند.

2- با توجه به مشخص نبودن مجری در دستورالعمل ثبت شناسه کالا، اعضای دبیرخانه خواستار اعلام هرچه سریعتر مجری این دستورالعمل بوده و معتقدند تبعیت سایر دستگاههای متولی بالاخص گمرک از این دستورالعمل و با سخت گیری و تشدید برخورد با متخلفینی که واردات عمده پوشاک به کشور دارند، حجم قاچاق و واردات غیرقانونی بخصوص از مناطق آزاد کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

3- اعضای دبیرخانه معتقدند اجرای دستورالعمل ثبت شناسه کالا برای پوشاک وارداتی و همچنین تشدید برخورد با پوشاک وارداتی بدون شناسه ، نباید منوط به لزوم ثبت شناسه از سوی تولیدکنندگان داخلی بوده و با توجه به گذشت بیش از یکسال از ابلاغ این دستورالعمل، فرصت دیگری برای کالاهای وارداتی تحت عنوان مشکوک الورود جایز نیست. مسلما با بهبود فضای کسب و کار و مبارزه موثر با قاچاق پوشاک، به ایجاد فضای سالم جهت تولید پوشاک کمک نموده و تولیدکنندگان از اجرای این دستورالعمل برای واحدهای تولیدی استقبال خواهند نمود.لی

4- طبق توافق انجام شده با سرکارخانم محرابی مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت مقرر شد کمیته مشترکی از نمایندگان دبیرخانه و دفتر نساجی نسبت به تدوین دستورالعمل های ذیل دستورالعمل کدهای شناسه کالا و رهگیری همکاری نمایند.