واگذاری مطالعه یک میدان مشترک به نروژی‌ها/ ایران در مرحله مطالعه، عراق در مرحله افزایش تولید

صادرات چای هند به ایران ۳۰ درصد افزایش یافت
27 آبان 1395
ارسال ۱۰۰ تن آرد به نجف/ استقرار ۱۲ دستگاه نان‌پزی در مسیر نجف به کربلا
29 آبان 1395

واگذاری مطالعه یک میدان مشترک به نروژی‌ها/ ایران در مرحله مطالعه، عراق در مرحله افزایش تولید

خبرگزاری تسنیم پنجشنبه 27 آبان 95 شناسه خبر 1243334 : عراق برنامه افزایش تولید ۶۵ هزار بشکه ای روزانه نفت از میدان البدره که مخزن مشترکی با میادین آذر و چنگوله ایران دارد را بر مبنای رسیدن به تولید ۱۱۵ هزار بشکه‌ای در سال ۲۰۱۷ پیاده سازی کرده اما ایران هنوز در مرحله مطالعه و شناسایی است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در مرز ایران و عراق مخزن نفتی عظیمی قرار دارد که بین دو کشور مشترک است و در سمت ایران با نام “آذر” و “چنگوله” و در سمت عراق با نام “البدره” شناخته می شود. در حال حاضر شرکت گازپروم روسیه در کنسرسیومی مشترک با حضور شرکت‌های KOGAS کره جنوبی، پتروناس مالزی، TPAO ترکیه و  OEC عراق در حال توسعه این مخزن نفتی در سمت عراق است و میزان تولید فعلی عراق از این مخزن مشترک با ایران 65 هزار بشکه در روز است اما در سمت ایران هنوز حتی یک بشکه نفت از میدانهای آذر و چنگوله تولید نشده است.

تا دو سال اخیر وزارت نفت ایران می‌پنداشت که مخزن آذر با مخزن البدره مشترک است و مخزن چنگوله مخزنی مستقل است و اصولاً پروژه توسعه میدانی مستقل محسوب می‌شود، از همین رو وزارت نفت تصمیم گرفت توسعه میدان چنگوله را از اولویت خارج کند اما مسئولان نفتی کشور در سال 94 متوجه شدند که مخزن این میدان با مخزن میدان آذر و میدان البدره در ارتباط است و طرح توسعه میدان چنگوله نیز به‌عنوان میدانی مشترک در سال گذشته دوباره در دستور کار قرار گرفت؛ اما در بهار امسال موضوع تسویه حساب با پیمانکار طرح توسعه میدان چنگوله پیگیری شد تا توسعه این میدان در قالب قراردادهای جدید نفتی ایران به شرکت‌های خارجی واگذار شود.

این مخزن 3.5 میلیارد بشکه ای نفت، قرار است در سمت ایران باز هم مورد مطالعه قرار گیرد تا وزارت نفت بتواند اسناد میدان چنگوله را برای امضای قراردادهای جدید نفتی آماده کند، از اینرو عصر روز چهارشنبه (26 آبان ماه) شرکت ملی نفت ایران و شرکت نروژی دی‎ان‎او (DNO)، یادداشت ‎تفاهمی (MOU) امضا کردند که بر مبنای آن، مطالعه میدان نفتی چنگوله در دستور کار این شرکت نروژی قرار گرفت.

بر اساس این یادداشت تفاهم، مقرر شده تا این شرکت نروژی نتایج مطالعات خود را ظرف مدت 6 ماه ارائه دهد. این مطالعات در خصوص ارتباط ساختاری مخزن چنگوله با مخزن آذر و همچنین خصوصیات زمین شناختی و میزان ذخایر درجای این میدان خواهد بود.

در حالی ایران هنوز در مرحله مطالعه و شناسایی است که در طرف دیگر، عراق برنامه افزایش تولید 65 هزار بشکه ای روزانه نفت از این مخزن مشترک با ایران را بر مبنای رسیدن به تولید 115 هزار بشکه ای در سال 2017 تدوین کرده و این برنامه از سوی کنسرسیومی با رهبری گازپروم روسیه در حال پیاده سازی است.