واردات بی‌رویه بازار تولید داخلی را فلج کرده است/ سیستم بانکی باید با سیاست‌های اقتصادی کشور هماهنگ شود

رکود صادرات و انبارگردانی فرش دستباف/ گلایه بافندگان فرش از کاهش دستمزدها
12 مهر 1395
واریز به صندوق توسعه ملی نصف شد
12 مهر 1395

واردات بی‌رویه بازار تولید داخلی را فلج کرده است/ سیستم بانکی باید با سیاست‌های اقتصادی کشور هماهنگ شود

خبرگزاری فارس دوشنبه 12 مهر 95 : مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه واردات بی‌رویه بازار تولید داخلی را فلج کرده است،‌ گفت: سیستم بانکی باید با سیاست‌های اقتصادی کشور هماهنگ شود.

کمال‌الدین پیرموذن امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: ملت رشید ایران با تکیه بر روحیه خود باوری، اعتماد به نفس، صلح‌طلبی و عدالت محوری و به پشتوانه اندیشه‌های بلند امام و رهبری همواره توانسته در مسیر پیشرفت و تعالی حرکت کنند.

وی بیان کرد: در عصر شتاب تاریخ، روند پرشتاب توسعه اقتصادی جهان از یک سو و وجود پتانسیل‌های طبیعی و انسانی و مزیت‌های سرزمینی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری موثر از آنها خاصه در فرصت محدود طلایی پساتحریم موجود در کشور از سوی دیگر لزوم افزایش سرعت پیشرفت را به ویژه در عرصه‌های تولیدی و تجارت خارجی به منظور کاهش فاصله با جایگاه مورد انتظار کشور در عرصه بین‌المللی و داخلی دوچندان می‌کند.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: واردات بی‌رویه بازار تولید داخلی را فلج کرده است.

پیرموذن ادامه داد: بخش صنعت معدن و تجارت به عنوان بخشی که بالاترین نرخ مشارکت در تحقق خروج از رکود و رشد اقتصادی داشته و تا افق چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران نیز بیشترین سهم در نرخ رشد و تحقق اقتصادی بدون اتکا به صادرات مواد خام  اعم از نفتی، غیر نفتی، صنایع کوچک یا بزرگ را بردوش خواهد داشت عرصه بسیار مهمی برای برنامه‌ریزی، تصمیم‌سازی و فعالیت در تحقق اهداف عالیه نظام و سیاست‌های توسعه‌ای دولت است.

وی بیان کرد: این بخش تعامل گسترده‌ای با سایر بخش‌های جامعه دارد و می‌تواند یکی از بهترین پیشرفت‌های ایران اسلامی باشد.

عضو هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یادآور شد: بخش صنعت، معدن و تجارت نه تنها می‌تواند سهم بالایی در سازماندهی معیشت جامعه و خروج از رکود داشته باشد، بلکه نقش کلیدی این بخش در اشتغال‌زایی، خلق ارزش افزوده و لزوم تولید صادرات محور می‌تواند اقتدار و کارآمدی کشور را برای دستیابی به امنیت، عدالت، رفاه، آزادی،  استقلال ، تعالی  و عزت ملی را تقویت کند.

* استراتژی ترکیب تولید و صادرات در تحقق اقتصاد مقاومتی تأثیرگذار است

پیرموذن تصریح کرد: تدوین استراتژی توسعه و برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت با رویکرد تغییر ترکیب تولید و صادرات و ایجاد زیرساخت‌های نرم برای ارتقای آگاهی، انگیزه و توانایی  عوامل اقتصادی با مقاوم‌سازی اقتصاد کشور، برخورداری تعیین کننده صنایع کوچک و متوسط از سیاست‌های حمایتی حکومت و بسترسازی سرنوشت ساز برای جذب عملی سرمایه‌گذاری‌های عظیم خارجی در  دستیابی پرشتاب به رونق و رشد اقتصادی، بیش از پیش مجدانه بایستی پیگیری و به اجرا درآید.

وی عنوان کرد: مهمترین جهت‌گیری‌های آینده برای پیشرفت صنعت، معدن و تجارت کشور، بایستی تغییر ترکیب تولید و صادرات و اصلاح نقش حاکمیت و عوامل اقتصادی و باز کردن کامل دروازه‌های اقتصاد کشور برای جهانیان باشد.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تیم اقتصادی دولت، بیش از زیر ساخت‌های  سخت، باید زیرساخت‌های نرم اطلاعات، ارتباطات، قاعده‌های منعطف، مشوق‌ها و … را ایجاد کرده و به کارآفرینان داخلی و خارجی به عنوان مهمترین عامل پیشرفت نگاه کند.

پیرموذن گفت: پیشرفت بیشتر اقتصادی به تغییر روشی که مردم درباره ایجاد ثروت می‌اندیشند بستگی دارد.

وی اضافه کرد: در دنیای امروز، دولت کارآمد نیز دولتی است که به دانش، توان، آگاهی، اعتبار اطلاعات مردم به عنوان سرمایه بنگرد، به آن تکیه زند و از آن به نیکی بهره گیرد.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هنوز ظرفیت‌های بکر اقتصادی بسیاری در ایران وجود دارد که باید به درستی شناسایی شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

پیرموذن لازمه خروج از رکود بها دادن به دو بال پرواز ترقی کشور بیان کرد و یادآور شد: بال اول، بال انتخاب فعالیت‌ها و بنگاه‌های کوچکی است که بتوانند به عنوان بخش‌های پیشران منجر به تحرک در سایر بخش‌های اقتصاد شوند و با تحرک و تکان خوردن آنها بیشترین حجم از فعالیت‌های اقتصادی راه بیفتد

وی اظهار کرد: بال دیگر پرواز و رونق اقتصادی کشور، تقویت موثر و احیا طبقه متوسط جامعه و تقویت قدرت خرید آنها است.

* سیستم بانکی باید با سیاست‌های اقتصادی کشور هماهنگ شود

عضو هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بیان کرد: مهمترین دلیل رکود، تدوام تضعیف طبقه متوسط و کارگر از سال 86 به بعد بوده و واردات بی‌رویه بخش تقاضا و بازار تولیدات داخلی را فلج کرده است.

پیرموذن عنوان کرد: سطح بالای فساد نیز یکی از عوامل تأثیرگذار در رکود شناخته می‌شود که ضرورت برخورد علی‌وار با این معضل ناپسند فوق‌العاده مشهود است.

وی گفت: سرمایه در گردش است که چرخ تولید را می‌گرداند و به آن رونق می‌بخشد و دولت و مجلس باید الزام‌هایی را برای همراه‌سازی سیستم بانکیی با سیاست‌های اقتصادی اجرا کرده و به جد به میزان مکفی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی راکد را تأمین دارد.

عضو هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: با جذب سرمایه‌گذاری‌های فراوان خارجی، هم می‌توان معضل رکود و مشکلات مالی پروژه‌های زیر بنایی اساسی را برطرف کرد و حتی می‌توان بسیاری از مشکلات سیاسی و اجتماعی را رفع کرد.

پیرموذن گفت: به منظور خروج از رکود باید از نظریه اقتصاددانان مشهور و تجارب کشورهای پیشرفته دیگر درس آموخت و کوشش کرد آن نظریه‌ها را متناسب با شرایط اقتصادی ایران به کار بست و نقش مدیریت زمان در خروج از رکود، به عنوان محور اصلی رونق اقتصادی در کشورهای جهان، تأکید می‌شود.