هنوز باور دانش بنیان بودن در تولید به کار گرفته نمی‌شود

برنامه های وزارت جهادکشاورزی برای تولید دانش بنیان و اشتغال اعلام شد
7 فروردین 1401
حمایت قاطع بانک مرکزی از دانش‌بنیان‌ها/ تأمین مالی زنجیره تولید ابزاری موفق برای رونق تولید
7 فروردین 1401

هنوز باور دانش بنیان بودن در تولید به کار گرفته نمی‌شود

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 3 فروردین 1401 : یک کارشناس اقتصادی با اعلام اینکه متأسفانه در طول این سال‌ها ما یک استراتژی منسجم در بخش صنعت و تجارت تعریف نکرده ایم، گفت: دانش بنیان یعنی تولید متکی بر دانش باشد اگر تولیدی متکی بر دانش نباشد به طور حتم نمی تواند پایدار و رقابت پذیر عمل کند.
یحی آل اسحاق در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به این که در چند سال اخیر رهبری توجه ویژه ای به حوزه اقتصاد و بخش تولید دارند، گفت: امسال نیز شعار سال با محوریت تولید دانش بنیان تعیین شده تا با پیاده سازی آن توسعه اقتصادی در کشور فراهم و بیکاری برطرف شود.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه کشور در بخش اقتصادی با توجه به پتانسیل بسیار بالا هنوز در جایگاه شایسته خود قرار ندارد، افزود: در حوزه سیاسی و بین المللی جایگاه قابل توجهی داریم اما در حوزه اقتصادی نتوانسته ایم با توجه به امکانات کشور در رتبه مناسبی قرار بگیریم.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: امکانات امروز کشور در بخش اقتصادی قابل قیاس با بخش نظامی نیست اما ما توانستیم در بخش نظامی به توفیقات خوبی دست پیدا کنیم اما در بخش اقتصادی هنوز در تحقق اهداف کند عمل می کنیم.

آل اسحاق با اعلام اینکه ما در بخش ذخایر نفت و گاز در رتبه سوم جهان قرار داریم، گفت: ایران از نظر موقعیت ژئوپلیتیک نیز هاب منطقه بوده و  با 15 کشور همسایه است. براساس آمار میزان تجارت این 15 کشور حدود 1200 میلیارد دلار است اما سهم ما در این تجارت بسیار اندک است.

*80 درصد ذخایر معدنی کشور بلااستفاده است

وی با بیان اینکه باید سهم تجارت ما با این کشورها به 200 تا 300 میلیارد دلار می رسید، افزود: متأسفانه امروز سهم ما در تجارت با 15 کشور منطقه کمتر از 30 میلیارد دلار است. این موضوع اصلاً زیبنده پتانسیل بالای اقتصاد کشور نیست.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه 80 درصد ذخایر معدنی کشور بلااستفاده است، گفت امروز کشورهای غربی به ویژه آمریکا می‌دانند که نمی‌توانند در بخش نظامی حریف ما شوند به همین دلیل تمرکز خود را بر آسیب‌ رساندن به اقتصاد کشور قرار داده اند. باید دقت کنید دشمنان به آسیب‌پذیری کشور در بخش اقتصاد امیدوار هستند.

به اعتقاد رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، باید این نکته را مدنظر قرار داد که 30 درصد از مشکلات اقتصادی کشور به مسائل خارجی و 70 درصد به موضوعات داخلی مرتبط است.

وی با اعلام اینکه سوء مدیریت ها عامل شده تا ما بیشتر تحت تاثیر موضوعات خارجی در مسائل اقتصادی باشیم، گفت : متأسفانه هنوز  درک درستی از مشکلات اقتصادی نیست و فضای لازم و مدیریت‌ها درست تنظیم نشده تا انضباط پیگیری اصول و سیاست‌گذاری‌ها اجرایی شود. به عنوان نمونه در بخش اقتصاد مقاومتی 24 بند مورد تصویب قرار گرفت اما در عمل این اصول به صورت کامل اجرایی نشده است.

آل اسحاق اضافه کرد: برای موفقیت باید به یک نقشه راه جدی فکر کنیم ما توان و دانش لازم را در اختیار داریم اما عزم لازم وجود ندارد. باید به تحقق اهداف و پروژه ها ایمان داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه متأسفانه در طول این سال‌ها ما یک استراتژی منسجم در بخش صنعت و تجارت تعریف نکرده ایم، اظهارداشت:  ما باید همه ارکان را برای رفع مشکلات تولید هماهنگ کنیم، علاوه بر این سیاست گذار، حاکمیت و قانونگذار نیز باید به همراه بخش خصوصی اقدامات لازم را برای توسعه بخش تولید انجام دهند.

*اگر تولید متکی بر دانش نباشد به طور حتم محکوم به شکست است

این کارشناس اقتصادی در ادامه صحبت های خود به موضوع تولید دانش بنیان که امسال رهبری تاکید زیادی بر آن اعلام کرده‌اند اشاره کرد و گفت: دانش بنیان یعنی تولید متکی بر دانش باشد اگر تولیدی متکی بر دانش نباشد به طور حتم نمی تواند پایدار و رقابت پذیر عمل کند.

وی با اعلام اینکه امروز تولید کشور براساس اصول دانش بنیان نیست، افزود: باید ما در تولید مجهز به دانش روز باشیم در کنار این موضوع هماهنگی بخش تولید و دانشگاه نیز امری ضروری است. امروز تا چه میزان از دانشگاه ها در تولید استفاده می شود.

*هنوز باور دانش بنیان بودن در روند تولید به کار گرفته نمی‌شود

آل اسحاق تصریح کرد: در دنیا هماهنگی و همکاری شرکت‌های دانش بنیان با تولید یک موضوع حل شده است حتی بسیاری از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی پروژه‌های مختلفی را در بانک اطلاعاتی خود ذخیره کرده اند این موضوع نشان می‌دهد که آنها مدام در راه تولید محصول با کیفیت و مجهز به دانش روز حرکت می‌کنند اما آیا تولید کننده ایرانی نیز این مسیر را طی می‌کند !.

وی با انتقاد از اینکه هنوز باور دانش بنیان بودن در روند تولید به کار گرفته نمی‌شود، گفت:  البته بکارگیری اصول دانش بنیان دارای ریسک و هزینه هایی هم است به نحوی که ممکن است در 10 پروژه فقط دو پروژه موفقیت‌آمیز باشد. باید این ریسک ها توسط تولید کننده و اهالی فن مورد پذیرش قرار گیرد. علاوه بر این دولت باید قدرت ریسک و سرمایه گذاری را در پروژه ها انجام دهد.

این کارشناس اقتصادی با اعلام اینکه امروز دانش بنیان همچنان در کشور محترم اما مفید نیست، افزود: ساختار واحدهای حاکمیتی باید متناسب با حمایت از دانش بنیان ها باشد، حتی یک معاونت اختصاصی باید برای این موضوع تعریف شود تا به صورت ویژه موانع پیش روی این بخش را برطرف کرد.

*لزوم رفع موانع کارگیری اصول دانش بنیان در بخش تولید

به اعتقاد وی تولیدکننده باید بداند بدون هزینه کردن در بخش دانش بنیان نمی تواند فعالیت داشته باشد نمیشود جنسی را با نصف قیمت تولید و آن را با دو برابر قیمت به مردم فروخت این گونه فعالیت‌ها عمر چندانی نخواهد داشت باید روحیه دانش بنیانی در سطح تولید به کار گرفته شود.

آل اسحاق با بیان اینکه بخشی از تولیدکنندگان می گویند به جای هزینه در بخش دانش بنیان،  آنها را می‌خریم، گفت:  این موضوع اصلاً مناسب نیست چراکه رقبا به هیچ عنوان فنون خود را به کسی آموزش نمی‌دهد و در صورت فروش نیز از 100 درصد فقط 10 درصد دانش را ارائه می‌کنند.

وی به نظام بوروکراسی و هزینه‌های مرتب در به کارگیری اصول دانش بنیان در بخش تولید اشاره کرد و افزود: فضای لازم برای دانش بنیان ها باید فراهم شود باید برنامه های مناسب را در رفع موانع بکار برد.

* تولید دانش بنیان، فرصت اشتغال جدیدتری را هم برای نیروی انسانی فراهم می کند

این کارشناس اقتصادی به تأکید بر اینکه در تولید دانش بنیان دو نکته اساسی هم وجود دارد، گفت:  این دو دیدگاه وجود دارد که  تولید باید تکنولوژی بر باشد اما از طرفی کارگر بر بودن هم مورد توجه است. در نگاه نخست تصور می شود که این دو دیدگاه با یکدیگر در تعارض هستند اما باید گفت اصلا این گونه نیست.

وی افزود: هر چقدر تولید دانش بنیان تر می شود فرصت اشتغال جدیدتری را هم برای نیروی انسانی فراهم می کند حتی بازار محصولات گسترده شده و میزان تولید هم افزایش خواهد یافت در صورت تحقق این موضوع تولید نه تنها در بازار داخلی بلکه در بازارهای بین المللی هم حضور پررنگی دارد.

به اعتقاد وی ما باید از 3 درصد از سهم تجارت جهانی را به خود اختصاص می دادیم اما متأسفانه سهم ما در تجارت جهانی یک هزارم درصد است. ما باید با بکارگیری فنون و دانش جدید ضمن تولید با کیفیت هزینه های تولید را کاهش و سهم قابل توجهی در بازارهای داخلی و خارجی داشته باشیم. وقتی بخش تولید متکی به علوم جدید باشد به هیچ عنوان تأثیر پذیری بالایی نسبت به مشکلات خارجی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید

جهت گیری دانش بنیان‌ها در راستای خودکفایی و جهش تولید داخل
بررسی موانع اصلی کاهش شاخص نوآوری در ایران/ شرکت‌های دانش بنیان، در مسیر بازار سرمایه
برنامه های وزارت جهادکشاورزی برای تولید دانش بنیان و اشتغال اعلام شد