هند از طریق بندر چابهار به افغانستان گندم صادر می‌کند

تخم مرغ اجازه واردات گرفت + سند
19 مرداد 1396
مرغداران به تصمیم دولت اعتراض کردند/نیاز به واردات تخم‌مرغ نیست
21 مرداد 1396

هند از طریق بندر چابهار به افغانستان گندم صادر می‌کند

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 18 مرداد 96 شناسه خبر 1486985 : وزیر حمل‌ونقل هند بعد از بازگشت از ایران به رسانه‌های هندی گفت: «دولت هند قصد دارد ۱۰۰ هزار تن گندم به افغانستان صادر کند و ما در تلاشیم تا گندم را از طریق بندر چابهار ارسال کنیم».
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری فایننشال اکسپرس، نیتین گادکاری، وزیر حمل‌ونقل هند با ابراز اطمینان نسبت به اینکه بندر چابهار ایران تا سال 20188 آماده بهره‌برداری خواهد شد، گفت، دهلی‌نو در حال بررسی ارسال گندم به افغانستان از طریق این بندر استراتژیک ایرانی است.

وی بعد از بازگشت از ایران به رسانه‌های هندی گفت: «دولت هند قصد دارد 100 هزار تن گندم به افغانستان صادر کند و ما در تلاشیم تا گندم را از طریق بندر چابهار ارسال کنیم».

وی افزود، عملیات عمرانی شهری این پروژه بندری که توسط هند انجام شده به اتمام رسیده و دولت در حال سفارش ساخت 40کرور روپیه تجهیزات فنی و جرثقیل برای بندر چابهار است.

وی افزود: «احساس می‌کنم ما بهره‌برداری از این بندر را تا سال 2018 آغاز خواهیم کرد».

گادکاری در جریان سفر خود به ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهوری این کشور، با حسن روحانی دیدار کرد و موضوع ساخت خط‌آهن بین بندر چابهار و روسیه مورد بحث قرار گرفت.

وی افزود: «اکنون ما در حال ساخت یک خط‌آهن در ایران هستیم. ما از طریق چابهار می‌توانیم به آذربایجان، ازبکستان و روسیه برویم».

دولت هند دیروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران و هند تعهد خود نسبت به تکمیل و بهره‌برداری سریع از بندر چابهار را اعلام کرده‌اند.