هلند به اندازه کل صادرات ایران محصول کشاورزی صادر می‌کند

افزایش ۵ برابری واردات رسمی پوشاک به کشور در ۱۰ ماهه امسال
4 اسفند 1395
500 کارگر کارخانه سیمان مسجدسلیمان 4 ماه بدون حقوق/ کارگران خواستار توجه جدی دولت هستند
4 اسفند 1395

هلند به اندازه کل صادرات ایران محصول کشاورزی صادر می‌کند

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 3 اسفند 95 شناسه خبر 1334807 : قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حالیکه در کشور حدود ۸۸ میلیارد دلار صادرات به همراه نفت وجود دارد، کشور هلند تنها از بخش کشاورزی همین رقم صادرات دارد.
به گزارش خبرنگار بخش کشاورزی خبرگزاری تسنیم،‌ مهرفر در نخستین المپیاد ملی بهره‌وری کشاورزی و منابع طبیعی کشور اظهار کرد: در بخش کشاورزی افزایش سطح زیر کشت و مساحت در بسیاری از مناطق و پروژه‌ها در نظر گرفته نمی‌شود و تنها در بخش‌هایی مانند پرورش ماهی در قفس در شمال و جنوب کشور که مزیت تولید وجود دارد در دستور کار است.

وی افزود: در بیشتر پروژه‌های کشاورزی برای افزایش تولید موضوع بهره‌وری مورد توجه قرار گرفته است تا بتوانیم از این طریق با استفاده مناسب از آب افزایش تولید ایجاد کنیم.

قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کشور هلند که به اندازه استان‌های گیلان و مازندران و نصف استان گلستان است 84 میلیارد یورو صادرات محصولات کشاورزی دارد در حالیکه صادرات ما امسال حداکثر به 7 میلیارد دلار می‌رسد.

افرادی که می‌گویند کشاورزی در کشور موضوعیت ندارد تنها ظرفیت دو استان گیلان و مازندران را در نظر بگیرند.

مهرفر تصریح کرد: بارندگی در مناطق یاد شده با هلند به یک میزان است بنابراین بحث‌هایی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود که به خاطر کمبود آب در کشور موضوعیت ندارد باید توجه کنند که دو استان یاد شده کشور توان تولید زیادی دارند.

وی ادامه داد: نقش بهره‌وری، تکنولوژری‌های کشاورزی نقش مهمی در عملکرد تولیدات کشاورزی کشور دارد به همین منظور و در راستای سیاست‌های افزایش بهره‌وری در حال انتقال تولیدات محصولات سبزی به داخل گلخانه‌ها هستیم که با تحقق کامل این امر 10 میلیارد متر مکعب صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.

قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی  اضافه کرد: استفاده از کشت نشایی نیز به جد در دستور کار قرار دارد که این امر نیز 30 درصد صرفه‌جویی خواهد داشت. همچنین به موضوع توسعه آبیاری تحت فشار در کشور نیز توجه می‌شود.

مهرفر با اشاره به عملکرد کشاورزان پیشرو در تولید گندم گفت: در حالیکه متوسط برداشت گندم در کشور 4 تن در هکتار است شاهد آن هستیم که برخی کشاورزان ما 10، 11 و 12 تن در هکتار گندم تولید می‌کنند.

وی ادامه ادامه داد: بهره‌وری در کشاورزی زیاد است و در سال گذشته با توجه به تراکنش مناسب باران علاوه بر کاهش 300 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم توانستیم بر میزان تولید گندم بیفزاییم و به خودکفایی برسیم.

قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی  با اشاره به اینکه سطح زیرکشت چغندر قند در کشور بالا نرفته اما تولید آن افزایش یافته است گفت: زمانی 37 تن چغندر قند در هکتار در کشور تولید می‌شد که این رقم اکنون به 58 تن افزایش و میزان بهره‌وری در تولید این محصول بهبود یافته است.

مهرفر با اشاره به اینکه کشت پاییزه چغندر قند به اندازه نیمی از کشت بهاره آن مصرف آب دارد گفت: تولید چغندر قند در کشت پاییزه باعث کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری در این بخش می‌شود که این امر در دستور کار ما قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از تکنولوژی‌ها و توسعه مکانیزاسیون و سیستم‌های نوین آبیاری می‌توان با کاهش سطح زیر کشت تولید را افزایش داد، گفت: این امر نه تنها باعث افزایش کمی تولید می‌شود بلکه شرایط کیفی را نیز به استانداردهای جهانی نزدیک می‌کند.

قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی در پایان صحبت‌های خود گفت: در حالیکه در کشور حدود 88 میلیون دلار صادرات به همراه نفت وجود دارد، کشور هلند تنها از بخش کشاورزی همین رقم صادرات دارد.