هشدار درباره تعطیلی صنعت کشور/ ادیب: حذف یارانه ارزی برای تولید باید تدریجی باشد

لزوم تسهیل واردات مواد اولیه دارویی پیش از تعطیلی خطوط تولید
28 مرداد 1397
قیمت مرغ هم حبابی شد/ وعده کاهش قیمت مرغ تا ۲ هفته آینده
28 مرداد 1397

هشدار درباره تعطیلی صنعت کشور/ ادیب: حذف یارانه ارزی برای تولید باید تدریجی باشد

خبرگزاری تسنیم شنبه 27 مرداد 97 : به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد حسین ادیب با انتقاد از سیاست ارزی جدید دولت، تاکید کرد با قطع سوبسید ارزی به واحدهای تولیدی، احتمال تعطیلی بسیاری از آنها در سه ماه آینده وجود دارد. صنعت ایران از سال 1380 تا ١٣٩١ به شدت رشد کرد اما رشد صنعت ناشی از یارانه انرژی بود در سال 1380 قیمت نفت ١٧ دلار بود و در سال 1390 قیمت نفت به 100 دلار رسید اما قیمت انرژی برای تولید صنعتی در ایران بسیار کمتر از افزایش قیمت نفت ، افزایش یافت ، تقریبا انرژی به قیمت رایگان ، در اختیار صنعت قرار می گرفت.

سه صنعت در ایران در این دوره بر اساس یارانه انرژی به شدت رشد کرد : فولاد، پتروشیمی و سیمان.

در این سه صنعت انرژی وزن اصلی را داشت و وقتی انرژی مفت عرضه می شد به شدت این سه صنعت توسعه یافت.ارزش تولید پتروشیمی در این فاصله از یک میلیارد دلار به 20 میلیارد دلار افزایش یافت.

اما صنایع پترپشیمی و فولاد که انرژی را مفت دریافت می کردند محصولات خود را نیمه رایگان در داخل توزیع می کردند لذا یک دسته صنایع چهارم در ایران رشد کرد صنایعی که پتروشیمی و فولاد مفت را می گرفتند و با مقداری قطعات وارداتی همراه می کردند و  آن را به محصول نهایی تبدیل می کردند.

صنایع خانگی مثل صنعت تولید یخچال و صنعت خودرو در این زمره بودند یخچال چیزی  بیش از پتروشیمی و فولاد نبود که به آن 60 درصد قطعات وارداتی اضافه می شد.

یخچال ، تلویزیون ، خودرو و … صنایعی بود که در سایه پتروشیمی و فولاد ارزان به اضافه 40 تا 60 درصد قطعات وارداتی تولید می شد ،  تقریبا 80 درصد صنایع ایران به غیر از سه صنغت پتروشیمی ، فولاد و سیمان ، شامل این گروه می شدند.

به مرور از سال 90 به بعد پتروشیمی و فولاد با وجودی که  همچنان با یارانه تولید می کردند اما قیمت فروش محصولات خود در داخل را به قیمت های جهانی رساندند.

نتیجه گیری : صنعت داخلی پتروشیمی و فولاد را به قیمت بازار جهانی دریافت می کند لذا این صنعت باید تعطیل می شد اما یارانه ارزی یا ارز مبادله ای جایگزین پتروشیمی و فولاد مفت شد صنعت تا قبل از آبان 96 ، خدود 800 تومان یارانه ارزی دریافت می کزد به عبارت صریح تر هر دلار را 800 تومان ارزان تر خریداری می کرد.

اکنون دلار سوبسید دار به صنغت متوقف شده است. اکنون نه از پتروشیمی و فولاد مفت خبری هست و نه از 800 تومان ارز مبادله ای ارزان.
80 درصد صنایع ایران به غیر از پتروشیمی و فولاد و سیمان، اگر بخواهند پتروشیمی و فولاد را به قیمت جهانی بخرند و دلار را هم به قیمت آزاد خریداری کنند در پایان مهر ماه تعطیل خواهند بود.

نتیجه بسته ارزی جدید دولت که مستلزم قطع ارز یارانه ای به صنعت است ، تعطیل شدن این قبیل صنایع طی سه ماه است.

قطع سوبسید ارزی به صنعت به بیکار شدن چند صد هزار نفر طی سه ماه منجر می‌شود.

من فرد بی اطلاعی در حوزه صنعت نیستم در 70 در صد صنایع کشور حداقل یک بار مشاوره یا سخنرانی داشته ام کسانی که آفتاب کارخانه ها را به عمر ندیده اند صنایعی را که طی 20 سال ایجاد شده طی سه ماه دارند تعطیل می کنند.

متوقف کردن ناگهانی یارانه ارزی به صنعت باید تدریجی باشد قطع ناگهانی آن فقط به تعطیل شدن صنعت می انجامد.