۹۵ درصد میگوی تولیدی ایران به اروپا و آسیا صادر می‌شود
21 شهریور 1395
افت سرمایه خارجی ورودی به کشور در ۳ سال اجرای سیاست غربگرایی
21 شهریور 1395

نیروگاهی که الگوی اقتصاد مقاومتی شد

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 21 شهریور 95 شناسه خبر 1183726 :  تشکیل سه ضلع صنعت، دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان موجب شده تا نیروگاه کرمان بتواند با تأمین نیازها از درون استان خود، به‌عنوان یک الگوی اقتصاد مقاومتی در بخش بهره‌برداری صنعت نیروگاهی ایران شناخته شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در 20کیلومتری اتوبان کرمان ــ رفسنجان نیروگاهی واقع شده که نقشی مؤثر در تأمین نیاز برق جنوب شرق ایران دارد. این نیروگاه که ظرفیت نامی 1900 مگاواتی و ظرفیت عملی 1600 مگاواتی دارد، به‌عنوان یک واحد صنعتی، نیاز به‌روزآوری دانش و تأمین نیروی انسانی متخصص را با همکاری با دانشگاههای استان کرمان برطرف می‌کند و نیازهای تحقیقاتی و پژوهشی خود را علاوه بر همکاری با دانشگاههای استان، در ارتباطی تنگاتنگ با پارک علم و فن‌آوری استان و شرکت‌های جوان و پرانگیزه‌ای که عضو این پارک علم و فناوری هستند تأمین می‌کند. تشکیل سه ضلع صنعت، دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان موجب شده تا نیروگاه کرمان بتواند با تأمین نیازها از درون استان خود، به‌عنوان یک الگوی اقتصاد مقاومتی در بخش بهره برداری صنعت نیروگاهی ایران شناخته شود.

«مجید تیرافکن» مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در این خصوص اظهار داشت: در سالهای گذشته مواردی را در نیروگاه کرمان داشتیم که قطعه‌ای در یکی از واحدها آسیب دید و نیاز به تعمیر یا تعویض داشت، اما تهیه آن از خارج از کشور با محدودیت‌هایی همراه بود و بیش از یک ماه طول می‌کشید، متخصصان داخلی با تکیه بر توان فنی و دانش موجود در داخل کشور، اقدام به تعمیر و بازسازی قطعات آسیب‌دیده کردند.

*تشکیل سه کمیته تخصصی برای پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی

تیرافکن افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی باور داشتن نیروی جوان متخصص، و در نیروگاه کرمان با اعتمادی که به تخصص مهندسان جوان نیروگاه شده و استفاده از تجربیات مدیران باسابقه صنعت برق در این نیروگاه توانستیم با تشکیل سه کمیته تخصصی، به افزایش بهره‌وری و پیاده سازی اصول اقتصاد مقاومتی اقدام کنیم.

مدیرعامل نیروگاه کرمان نخستین کمیته را کمیته تحقیقات نیروگاه اعلام کرد و گفت: این کمیته در حال حاضر 17 عضو فعال دارد که 2 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با تخصص‌های مکانیک و برق و 15 عضو دیگر از مدیران و کارشناسان باتجربه و متخصص نیروگاه کرمان هستند.

وی ادامه داد: کمیته تحقیقات نیروگاه کرمان با برگزاری جلسات متعدد نسبت به بررسی آخرین وضعیت تعمیرات دوره‌ای و اساسی، نیازهای حال و آینده نیروگاه به تجهیزات و برنامه‌های توسعه‌ای، پیشنهاد پروژه‌هایی را با توجه به اولویت‌های سال اعلام می‌کند و در جلسات مستمر، روند کارهای تعریف‌شده را رصد می‌کند.

این مقام مسئول گفت: کمیته تحقیقات در نیروگاه کرمان توانسته ارتباط مؤثری بین دانشگاههای شهید باهنر کرمان، آزاد کرمان، دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان، دانشگاه صنعتی سیرجان، دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فن‌آوری پیشرفته کرمان و پارک علم و فن‌آوری استان با نیروگاه کرمان که یک واحد نمونه صنعتی است ایجاد کند.

وی افزود: با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استان، جهت تدوین اولویت‌ها و اجرای پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی صنعت برق همکاری و همفکری لازم صورت می‌گیرد و از ابتدای تشکیل این کمیته تاکنون پروژه‌های متعددی مورد بحث و بررسی اعضاء قرار گرفته و اجرایی شده است.

تیرافکن با بیان اینکه “دومین کمیته، کمیته ساخت داخل است که ارتباط مؤثری با کمیته تحقیقات نیروگاه دارد”، گفت: در کمیته تحقیقات نیروگاه کرمان، برخی بررسی‌ها به لزوم داخلی سازی برخی تجهیزات مهم و پرکاربرد نیروگاهی می‌انجامد که در این زمینه کمیته ساخت داخل تشکیل جلسه داده و با بررسی تمامی ظرفیت‌های موجود در استان و حتی استانهای همجوار، تلاشی خستگی ناپذیر برای بومی سازی و داخلی سازی تجهیزاتی را آغاز می‌کند که تا پیش از این از خارج از کشور تأمین می‌شد.

*ساخت تجهیزات نیروگاهی به صرفه‌جویی زمان و هزینه در نیروگاه کرمان منجر شد

تیرافکن ادامه داد: بسیاری از تجهیزاتی که در کمیته ساخت داخل نیروگاه کرمان برای داخلی سازی مورد برنامه ریزی قرار گرفته و موفق به ساخت آنها شدیم، هم از نظر هزینه و هم از نظر زمان، برای نیروگاه صرفه‌جویی به‌همراه داشته است.

مدیرعامل نیروگاه کرمان از کمیته نظام پیشنهادات به‌عنوان سومین کمیته راهبردی نیروگاه کرمان نام برد و گفت: در این کمیته، پیشنهادات مهندسانی که در طرح‌های مختلف و بخش‌های گوناگون نیروگاه مشغول به کارند به‌منظور افزایش بهره‌وری واحد تحت مسئولیتشان، جمع‌آوری شده و بعد از انجام بررسی‌های تخصصی روی پیشنهادات ارائه شده، هر کدام که قابلیت اجرا داشت به اجرا در می‌آید و فردی که این پیشنهاد را ارائه کرده و ابتکار عمل را به خرج داده مورد تشویق قرار می‌گیرد.

وی افزود: تاکنون تعداد زیادی از متخصصان جوان نیروگاه کرمان از فعالیت این کمیته استقبال کرده‌اند و ما توانسته‌ایم با پیاده سازی ابتکارهای فنی، به افزایش بهره‌وری در بخش‌های مختلف نیروگاه اقدام کنیم.