نکات مثبت و منفی بازار ثانویه/ ارز حاصل از صادرات غیرنفتی 2 برابر تقاضا

رشد ۶۰ درصدی صادرات آمریکا به ایران از ابتدای ۲۰۱۸
19 تیر 1397
واردات ۱۳۸ میلیون دلار موز به کشور در ۳ ماه + جداول
23 تیر 1397

نکات مثبت و منفی بازار ثانویه/ ارز حاصل از صادرات غیرنفتی 2 برابر تقاضا

خبرگزاری فارس سه شنبه 19 تیر 97 : رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه بخشنامه جدید واردات در مقابل صادرات دارای نکات مثبت و منفی است، گفت: با توجه به 2 برابر بودن ارز حاصل از صادرات غیرنفتی نسبت به تقاضا ممکن است نرخ اظهارنامه‌های صادراتی به قیمت واقعی نرسد.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس در مورد بخشنامه جدید واردات در مقابل صادرات با بیان اینکه  اگرچه این بخشنامه حاوی نکات مثبتی است اما نگرانی‌هایی هم دارد، گفت: بعد از ابلاغ بخشنامه ارزی دولت  از سه ماه پیش تاکنون،  نمایندگان بخش خصوصی،  نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان اقتصادی همگی بر این اعتقاد بودند که  سیاست جدید ارزی  دولت نمی‌تواند پاسخگوی تمام تقاضاها باشد و ارز 4200 تومانی نه تنها تبدیل به رانت می‌شود بلکه باعث می‌شود، تولیدات  برخی صنایع اصلی کشور به دلیل عدم امکان دستیابی به منابع ارزان قیمت کاهش یابد.

وی افزود: همچنین الزام صادرکنندگان به ارائه ارز حاصل از صادرات به قیمت 4200 تومان در سامانه نیما در صورتی که قیمت ارز در بازار غیر رسمی 2 برابر عدد مذکور بود مشکلات صادرکنندگان را افزایش داده بود.

لاهوتی با اشاره به اینکه پذیرش دولت مبنی بر اینکه سیاست الزام آور بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به قیمت 4200 تومان را نباید ادامه داد، خوشحال کننده است، گفت: علاوه بر این  عرضه ارز در بورس هم مشکلاتی را بر مشکلات فعلی اضافه می‌کرد بنابراین بخشنامه جدید واردات در مقابل صادرات این مسائل را حل کرده است.

لاهوتی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است با توجه به ابلاغ بخشنامه جدید واردات در مقابل صادرات،  تقاضا برای ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان توسط واردکنندگان بیش از ارائه اظهارنامه‌های صادراتی توسط صادرکنندگان باشد، گفت: بررسی کالاهای گروه 3 نشان می‌دهد که این گروه از تنوع کالایی چشمگیری برخوردار نیست، ضمن اینکه حجم واردات گروه کالایی 3 در خوشبینانه‌ترین حالات حدود 5.5 میلیارد دلار خواهد بود در صورتی که حجم 20 درصد صادرات  غیرنفتی کشور در بدبینانه‌ترین حال بالغ بر 10 میلیارد دلار خواهد بود.

وی افزود: بنابراین  عرضه 2 برابری ارز صادراتی و تقاضای 50 درصدی واردات، نرخ های اظهارنامه صادراتی به نرخ واقعی خود هم نخواهد رسید.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به پیشنهاد بخش‌خصوصی برای ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به واردکنندگان گروه سوم کالایی گفت: ما معتقد بودیم که اولویت دوم کالاهای وارداتی هم در صورت نیاز امکان استفاده از ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان غیرنفتی را داشته باشند.

لاهوتی گفت:  ارز صادراتی ارزی روان، خالص و کم هزینه و پرسرعت برای استفاده در واردات است و واردکنندگان با توجه به مشکلاتی که برای تخصیص ارز در ماه‌های اخیر وجود داشت،  علاقمند به استفاده از ارز حاصل از صادرات هستند.

وی گفت: در صورتی که واردکنندگان کالاهای گروه دوم کالایی هم می‌توانستند از این محل ارز خود را تامین کنند آنگاه در این بازار عرضه و تقاضای واقعی بوجود می‌آمد و قیمت واقعی کشف می‌شد، اما در دستورالعمل اخیر این موضوع دیده نشده و تنها اولویت 3 کالایی می‌تواند برای واردات از ارز حاصل از صادرات غیرنفتی استفاده کند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه عرضه ارز حاصل از صادرات غیرنفتی 2 تا 2.5 برابر تقاضا است گفت: ادامه این روند ممکن است صادرات را با چالش مواجه کند، زیرا از یک طرف  صادرکننده ملزم به برگرداندن ارز است و از طرفی نرخ ارز واقعی نخواهد بود که این موضوع قیمت تمام شده کالای صادراتی را بالا می‌برد.

وی با اشاره به اینکه باید فعالیت‌ صرافی‌های مجاز اعلام شود، گفت: تا خرید و فروش فیزیکی ارز در صرافی‌های مجاز صورت نگیرد خرید و فروش ارز در کوچه و پس کوچه‌ها کماکان ادامه خواهد داشت و قیمت ارز در این بازار تعیین کننده قیمت مواد اولیه، قیمت کالا و قیمت تمام شده تولید و صادرات خواهد بود.

لاهوتی اظهار داشت: لذا تا زمانی که آن بازار غیررسمی ارز وجود دارد این سیاست‌ها نتیجه مطلوب خود را نخواهند داشت و قیمت ارز کاهش نمی‌یابد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: اگر بازار غیررسمی با شرایط خاص و نظارت دقیق به رسمیت شناخته شود و اجازه فعالیت صرافی‌های مجاز داده شود، آنگاه این بسته کامل شده و می‌تواند تاثیر خود را در واقعی شدن قیمت ارز در بازار نشان دهد.