زاکانی رئیس کمیسیون ویژه برجام شد، حقیقت‌پور و احمدی نواب رئیس
1 شهریور 1394
سیف: ۲ بانک ایرانی بزودی در انگلیس فعال می‌شوند
1 شهریور 1394

همتی: نرخ سود سپرده برخی بانک‌ها ۳۰درصد شد

خبرگزاری تسنیم (1-6-94): رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها با تأکید بر ضرورت ساماندهی همه مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و متخلف گفت: اعتماد مردم به مؤسسات اعتباری تا حدود زیادی کاهش یافته و مردم ترجیح می‌دهند به‌سمت بانک‌ها و مؤسسات تحت نظارت بانک مرکزی بروند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالناصر همتی افزود : گزارش‌های ما از شهرستان‌ها نیز نشان می‌دهد در دو ماه اخیر میزان جذب سپرده‌ها بیشتر شده است و مردم ریسک کمتری را می‌پذیرند.

وی گفت: البته نرخ رشد سپرده برخی بانک‌ها که در مورد نرخ سود بانکی تخلف دارند تا 30 درصد نیز افزایش یافته اما 800هزار میلیاردی نقدینگی به جایی خارج از سیستم بانکی نرفته بلکه بخشی از آن به‌سمت مؤسساتی رفته است که پایبندی به توافق بانکی ندارد.
همتی گفت : این روند ادامه‌دار نخواهد بود چون وقتی قرار است بانک‌های بزرگ تعهدات زیادی در کشور انجام دهند و منابع آنها نیز خارج شود و به مؤسساتی که با اهداف خاص سرمایه جذب می‌کنند روانه می‌شود، آنها هم ناچارند رفتار جذب منابع را تغییر دهند و امیدواریم این بازی زودتر تمام شود.
وی افزود: با این حال در چند ماه اخیر اعتماد مردم نسبت به این مؤسسات تا حدود زیادی از دست رفته است و باید به‌سمتی برویم که الزامات قانونی، نظارتی و تنبیهی مؤسسات بتواند قانون عملیات بانکی بدون ربا را به‌درستی اعمال کند.
مدیر عامل بانک ملی ایران اظهار داشت: مشکل اصلی ما عملیات بانکی نیست، بلکه معضل ضوابط اجرایی، نظارتی، کنترلی و تنبیهی است که به‌درستی مشخص و تعریف نشده است.