نخستین مرکز تولید بچه ماهی گونه‌های بومی خلیج فارس به بهره‌برداری رسید

۹ درصد از باند دوم بزرگراه میاندوآب-کرمانشاه افتتاح شد/بی‌توجهی به زیرساخت‌های حمل‌ونقل غرب کشور
15 مهر 1395
“واردات” بزرگترین واحد صنعتی شهرستان ازنا را تعطیل کرد/ اخراج ۵۰۰ کارگر کارخانه فروآلیاژ
17 مهر 1395

نخستین مرکز تولید بچه ماهی گونه‌های بومی خلیج فارس به بهره‌برداری رسید

خبرگزاری تسنیم جمعه 16 مهر 95 شناسه خبر 1206823 : نخستین مرکز تولید بچه ماهی گونه‌های بومی خلیج فارس در قشم استان هرمزگان به بهره برداری رسید که این پروژه ایران را در تولید بچه ماهی‌های بوی منطقه، همچنین تجهیزات ساخت و نصب قفس پرورش ماهی در قفس خودکفا می‌کند.
به گزارش خبرنگار بخش کشاورزی خبرگزاری تسنیم در قشم  نخستین مرکز تولید بچه ماهی گونه‌های بومی خلیج فارس با ظرفیت سالانه بیش از 2 میلیون بچه ماهی با حضور استاندار هرمزگان به بهره‌برداری  رسید.

در برنامه ششم توسعه، تولید 200 هزار تن ماهی در قفس هدف‌گذاری شده است که  با اجرا و توسعه این پروژه  نیاز به واردات بچه ماهی غیر بوی تا حد زیادی کاسته می‌شود.

با تولید این‌گونه ها در داخل کشور علاوه بر کاهش واردات، کنترل بیماری‌های وارداتی  و خودکفایی گونه های بومی امکان حفظ ذخایر ژنتیکی این ذخایر ارزشمند خلیج فارس در کشور میسر می‌شود.

محسن مردی مدیرعامل این هولدینگ دانش‌بنیان کشاورزی گفت: این طرح  اشتغال‌زایی خود را از افراد بومی تأمین کرده است و امکان تأمین نیاز بچه ماهی طرح برنامه ششم برای تولید 200 هزار تن ماهی در قفس را دارد.

وی معتقد است، با توجه به وجود بحران آب در کشور و هشدارهایی که به‌واسطه خشکسالی از گوشه و کنار به گوش می‌رسد و همچنین نیاز به امنیت غذایی در کشور، استفاده بهینه از آب‌های شور دریاها برای پرورش ماهی و بچه ماهی، راهکاری بهینه در افزایش بهره‌وری و رسیدن به تولید مطلوب است.

مردی ادامه داد: احداث مجتمع پیشرفته آبزی پروری در قشم با اعتباری بالغ بر یکصد میلیارد تومان به‌منظور خودکفایی کشوردر تأمین بچه ماهی، ساخت و نصب قفس، بسته بندی، تولید غذای ماهی و برندینگ در دستور کار این هولدینگ قرار دارد و فاز اول این مجتمع با اعتباری بالغ‌بر ١١ میلیاردتومان به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به مصرف سرانه 10 کیلوگرمی ماهی در ایران، اظهار امیدواری کرد که با فرهنگ‌سازی درست و آگاهی‌بخشی صحیح در اصول تغذیه، بتوان این عدد را به میانگین جهانی یعنی 20 کیلوگرم نزدیک‌تر کرد.

احمد راستی مسئول اجرای این طرح نیز گفت: با استفاده از ادوات و تجهیزات کاملاً داخلی و هزینه‌ای بالغ‌بر 11 میلیارد تومان,زیرساخت‌های لازم برای تولید تجاری سالانه بیش از 2 میلیون بچه ماهی گونه‌های بومی خلیج‌فارس را مهیا کرده است.

وی با اشاره به فاز اول این پروژه, افزود: در این فاز, تولید 350 هزار بچه ماهی شانک باله زرد با متوسط وزن 15 گرم و 50 هزار بچه ماهی هامور با متوسط وزن 25 گرم تولید شده است.