موضوع پرداخت غرامت پژو به ایران محرمانه است/ درباره گذشته صحبت نکنیم

بازار محرم در دست چینی‌ها
15 مهر 1395
سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ‌‌قدری کند در حال اجراست/کشور در ۲ و ۳ سال اخیر دچار رکود بود
15 مهر 1395

موضوع پرداخت غرامت پژو به ایران محرمانه است/ درباره گذشته صحبت نکنیم

خبرگزاری فارس چهارشنبه 14 مهر 95 : مدیرعامل پژو سیتروئن در خصوص خسارت سنگین وارده شده از سوی این شرکت به صنعت خودروسازی ایران گفت: موضوع پرداخت غرامت به ایران محرمانه است و بهتر است راجع به گذشته صحبت نکنیم.

به گزارش

خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کارلوس تاوارس در حاشیه نشست مشترک مدیران ارشد ایران خودرو و پژو در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید برای پرداخت غرامت 427 میلیون و 600 هزار یورویی به ایران که قبلا از سوی مدیرعامل ایران خودرو اعلام شده بود، چه اقدامی کرده اید و چقدر از این رقم پرداخت شده است؟ اظهار داشت:قبلا انتقالات بزرگی برای تامین مالی پروژه انجام داده‌ایم و شاید پرداخت غرامت هم جزو آن بوده است.

وی افزود:جزییات توافق پژو و ایران خودرو محرمانه است و نمی خواهیم راجع به آن حرف بزنیم.

تاوارس تاکید کرد: مشکلات گذشته را حل کرده‌ایم و بهتر است راجع به گذشته صحبت نکنیم.

وی با بیان اینکه مشکلات گذشته رفع شده است، تصریح کرد:هر دو طرف انتظار داشتند که اختلافات حل شود، چه مالی و چه غیر مالی.

تاوارس خطاب به خبرنگاران گفت: بسیاری از سوالات شما بر مسایل گذشته تمرکز دارد ولی اولویت ما تمرکز بر گذشته نیست.

مدیرعامل پژوسیتروین با بیان اینکه شرکت ما قربانی تحریم شد، گفت:جلوی ما را گرفتند و ما مجبور بودیم به قوانین احترام بگذاریم زیرا در غیر اینصورت عواقب وخیمی برای ما به همراه داشت.

وی تاکید کرد:ما مشکلات مالی شدیدی داشتیم و نمی خواستیم مشکلات مالی مان بدتر شود.

خبرنگار فارس همچنین از تاوارس پرسید که برنامه شما برای توقف تولید محصولات قدیمی پژو در ایران مانند پژو 206 و پژو 405 و جایگزینی آنها چیست، اما تاوارس پاسخی به این سوال نداد.

در عین حال یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو در این خصوص به فارس گفت: تصمیم گیری در این مورد به پژو ربطی ندارد و ما در مورد محصولات قبلی تصمیم می گیریم.

وی در پاسخ به این سوال که شما همچنان بابت تولید این محصولات به پژو رویالیتی(حق مونتاژ) پرداخت می کنید؟ گفت: بله رویالیتی پرداخت می‌کنیم.

یکه زارع همچنین در واکنش به برنامه افزایش حضور رنو در ایران نیز گفت: ما اجازه نمی دهیم بازار ایران محل جنگ شرکتهای خارجی شود.

وی افزود: ماتصمیم می‌گیریم که چه شرکایی برای ایران خودرو داشته باشیم.

تاوارس در خصوص داخلی سازی محصولات پژو در ایران و مذاکره با قطعه سازان ایرانی نیز گفت: چند سالی طول می کشد تا قطعه سازان ایرانی به سطح جهانی برسند، به اندازه یکی دو نسل محصول طول می کشد تا به سطح جهانی قطعه سازی در ایران برسیم.

تاوارس در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص تلفات جانی مردم ایران بر اثر آتش‌سوزی محصولات پژو در کشور و چگونگی جبران خسارت آنها و همینطور وجود تضمین برای اینکه چنین اتفاقاتی نیفتد، اظهار داشت: شکی نیست که نیت ما ارائه کیفیت عالی و ایمنی به مصرف‌کنندگان ایرانی است که این اتفاق را از طریق افزایش بهره‌وری، رشد کیفیت و کاهش هزینه‌ها عملی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: الگوی کسب و کار جدید ما در جهت بهبود کیفیت محصولات در بازار ایران تعریف شده است.

وی همچنین با بیان اینکه در الگوی جدید کسب و کار پژو سیتروئن، به موضوع داخلی‌ سازی قطعات توجه شده است، گفت: میزان داخلی‌سازی قطعات افزایش خواهد یافت و قرار است قوای محرکه شامل قطعات موتور نیز در ایران تولید شود و قابلیت بومی‌سازی در این بخش وجود دارد.

در عین حال، یکه‌ زارع نیز در مورد آتش‌سوزی برخی محصولات پژو در ایران، گفت: اتفاقاتی که به ندرت افتاده است، مربوط به ساخت داخلی کردن یک قطعه بوده که به صورت غیرکیفی انجام شده بود.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که شما قبلاً گفته بودید پژو شریک اصلی ایران‌ خودرو نخواهد بود، چه اتفاقی افتاد که نظرتان تغییر کرد؟ گفت: پژو سیتروئن با سایپا نیز مذاکراتی در پیش دارد و در عین حال ممکن است شرکای دیگر نیز با ما همکاری داشته باشند.

وی ادامه داد: ما از قبل تعیین نمی‌کنیم که چه کسی شریک اصلی ماست، اگر شرایط مناسبی برای شرکت طرف قرارداد ما وجود داشته باشد، به عنوان شریک اصلی ایران‌ خودرو محسوب خواهد شد.

مدیر عامل پژو سیتروئن نیز در پاسخ به این سؤال که با وجود رونمایی و عرضه محصولات جدید از سوی شرکت پژو در کشورهای مختلف، چرا برنامه‌ای برای عرضه چنین خودروهایی در ایران ندارید؟ گفت: ماه آینده یک هاچ‌بک کاملاً جدید در بازار اروپا عرضه خواهیم کرد که پلت‌فرم آن را در ایران مورد استفاده قرار خواهیم داد تا تولید بومی داشته باشیم.

مدیر عامل ایران‌ خودرو نیز در مورد میزان داخلی‌سازی محصولات پژو در زمان آغاز تولید این خودروها در کشور، گفت: در سال اول، داخلی‌سازی 40 درصدی را مدنظر داریم و این رقم طی 3 سال بعد به 70 درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: اگر داخلی‌سازی محصولات پژو کمتر از 25 درصد باشد، بابت این تولید به پژو رویالیتی پرداخت نخواهیم کرد، البته پرداخت رویالیتی شامل مونتاژ و رنگ نمی‌شود و از قطعات شروع می‌شود.