صادرات آمریکا به ایران ۶۱.۴ میلیون دلار شد
15 آبان 1398
تعطیلی ۲۵ درصد فروشگاه‌های صنایع دستی در یک سال گذشته
22 آبان 1398

موانع اصلی رونق تولید در کشور + نمودار

خبرگزاری تسنیم جمعه 17 آبان 98 : به گزارش خبرنگار اقتصادی تسنیم، احسان سلطانی پژوهشگر اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه  با اعلام اینکه مطابق تحقیقات انجام شده و براساس داده های مرکز آمار درآمد کل خانوار متناسب با میزان افزایش نرخ ارز و سایر هزینه ها فقط 30 تا 40 درصد رشد یافته در حالی که هزینه ها 2 برابر تا 3 برابر افزایش یافته است، اظهارداشت: این موضوع یک شکاف عظیم در کشور ایجاد کرده  و نرخ رشد اقتصادی منفی 10درصد شده است.

این کارشناس اقتصادی با تأکید براینکه هرچه بازار مصرف داخلی رونق پیدا کند عملکرد واحدهای تولیدی نیز مثبت خواهد شد، تصریح کرد: با رونق تولید در صنایع پایین دستی می‌توان به رشد اشتغال در کشور دست پیدا کرد. وقتی واحد تولیدی نتواند فروشی در بازار داشته باشد به طور حتم گردش مالی نداشته و در نهایت با انباشت بدهی و حتی بیکاری کارگران خود روبرو خواهد شد. در این شرایط منفعت اصلی فقط عاید صنایع بزرگ که از حمایت دولت برخوردارند می‌شود.

سلطانی به دو مانع اصلی رونق تولید در کشور اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی بهره های بانکی بسیار بالاست و در کنار آن پول و سرمایه و دارایی برای مردم بسیار گران تمام می‌شود. در این شرایط طبیعی است که سود در واحدهای تولیدی اتفاق نیفتاده و آنها نمی توانند به فعالیت خود بپردازند.

وی سودهای بالای بانکی را مانع تولید دانست و تصریح کرد: متأسفانه این روزها منابع مالی به جای هدایت به سمت تولید در بانکها می‌ماند تا سودهای بالایی را کسب کنند. جالب اینجاست وقتی تولیدکننده با کمبود نقدینگی روبرو می‌شود نمی‌تواند از سیستم بانکی نیز کمک مالی بگیرد چون به حدی سودها بالاست که برای واحد تولیدی پرداخت آنها بسیار سنگین است.

نمودار زیر موانع اصلی رونق تولید را در کشور نشان می دهد: