معدن به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد

حل معضل رسوب کالا‌ها نیازمند اصلاح جدی قوانین است
26 شهریور 1402
مهلت ۲ ماهه گمرک به واردکنندگان برای ترخیص ۱۰۰ درصدی کالاهای اساسی
26 شهریور 1402

معدن به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 22 شهریور 1402 : رییس خانه معدن ایران گفت: تاکنون حدود ۴۵ تا ۴۶ میلیارد دلار در بخش معدن سرمایه گذاری شده است. برآوردها نشان می‌دهد برای اینکه رشد بخش معدن به هفت تا هشت درصد برسد، حداقل به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش معدن نیاز است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا بهرامن در نشست خبری با بیان اینکه باید در کشورهایی مثل افغانستان سرمایه‌گذاری کنیم که بتوانیم از آن‌ها مواد اولیه مورد نیاز را وارد کنیم، گفت: تحریم در بخش مواد معدنی ضعیف تر است و در بخش مالی بیشتر اثرگذار بوده است. به طور کلی به دنبال این هستیم در بخش معدن برنامه تنظیم کنیم.

بهرامن درباره نیاز بخش معدن به سرمایه‌گذاری، تصریح کرد: تاکنون حدود 45 تا 46 میلیارد دلار در بخش معدن سرمایه گذاری شده است. رشد بخش معدن در سال قبل سه درصد بود و برای تحقق رشد 13 درصدی که ر برنامه هفتم دیده شده و همچنین برای افزایش سهم معدن در تولید ناخالص داخلی نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری است. برآوردها نشان می‌دهد برای اینکه رشد بخش معدن به هفت تا هشت درصد برسد، حداقل به 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش معدن نیاز است.

وی همچنین با اشاره به لزوم هوشمند سازی و نوسازی تجهیزات بخش معدن، تصریح کرد: در حال حاضر آمارها با سوخت 10 سنتی محاسبه شده و اگر قیمت سوخت 60 سنت در نظر گرفته شود، خیلی از معادن زیان ده خواهند شد.

رییس خانه معدن ایران در ادامه سه چالش بخش معدن را عدم توسعه و خام فروشی، عدم رقابت پذیری به دلیل تحریم و کمبود اکتشاف عمیق عنوان کرد و گفت: وجود ذخایر نفتی در کنار نفت و گاز مزیتی است که فقط در آمریکا، روسیه و ایران وجود دارد و همه کشورهای معدن خیز از آن برخوردار نیستند.

بهرامن در ادامه با اشاره به لزوم سرمایه گذاری درست در بخش معدن، اظهار کرد: بخش معدن باید متولی واقعی داشته باشد. حتی عده‌ای معتقدند به جای بخش بازرگانی، بخش معدن باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت جدا شود، چراکه با توجه به نوع و میزان ذخایر می‌توانیم برنامه 100 ساله در این حوزه داشته باشیم.

رئیس خانه معدن ایران با اشاره به برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدن، ماشین آلات، تجهیزات و صنایع وابسته تهران گفت: این نمایشگاه با عرضه آخرین دستاوردها در حوزه اکتشافات، استخراج و تجهیزات از ١٣ تا ١6 مهرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین‌المللی تهران برگزار می شود.

وی خاطرنشان‌کرد: امسال ٣� � شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه شرکت می کنند و نمایندگان ٧4 شرکت خارجی از کشورهای روسیه، چین، ترکیه، هند، امارت، آلمان، کانادا، بلاروس، افغانستان و اسپانیا حضور دارند.

رئیس خانه معدن ایران عنوان کرد: پنج پنل جانبی با عناوین مسوولیت پذیری اجتماعی سازمانی در صنعت معدن، راهکارهای تامین مالی در بخش معدن، چالش های توسعه پایدار در حوزه صنایع معدنی، هوشمندسازی تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی در معادن و اهمیت حمل و نقل و ترانزیت در صنایع معدنی در این نمایشگاه برگزار خواهد شد.