معاون گمرک: مسئول توقف صادرات محصولات ذوب آهن وزارت صمت است

مجلس واردات خودروی دست‌دوم را آزاد کرد/ بازار خودرو متعادل می‌شود؟
29 دی 1399
پورابراهیمی: رانت ۱۲ هزار میلیاردی فولاد بخاطر دخالت دولت/ با دلار ۴۲۰۰ تومانی چه گلی به سرمان زدیم؟
29 دی 1399

معاون گمرک: مسئول توقف صادرات محصولات ذوب آهن وزارت صمت است

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 21 دی 99 : معاون فنی گمرک ایران گفت: محدودیت صادراتی ایجاد شده برای شرکت ذوب آهن مربوط به بخشنامه وزارت صمت در خصوص صدور تاییدیه مجوز صادرات محصولات فولادی از سوی این وزارتخانه می‌باشد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، چند روز قبل به صورت غیر قابل انتظاری همزمان با موج مخالفت فعالان بازار سرمایه با بخشنامه وزارت صنعت در خصوص عرضه فولاد در بورس کالا، مصوبه ای از هیئت مدیره شرکت ذوب آهن در فضای مجازی منتشر شد که حواشی زیادی در خصوص ممنوعیت صادرات محصولات شرکت ذوب آهن و نقش دستگاههای دولتی به همراه داشت.

مهرداد جمال ارونقی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ با اعلام این موضوع که  شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان از ابتدای سال جاری تا بیستم دی ماه بیش از 1500 فقره اظهارنامه صادراتی به گمرک ارائه کرده است گفت: این شرکت 732 هزار تن کالا به ارزش بیش از 280 میلیون دلار را در کمترین زمان ممکن از گمرکات کشور صادر کرده است.

به گفته ارونقی، اقلامی مانند شمش از آهن و فولاد، پروفیل، انواع مواد برای ساخت الکترود ، پرلیت و چدن خام عمده محصولات صادراتی شرکت ذوب آهن اصفهان از ابتدای سال جاری تاکنون بوده است.

معاون فنی گمرک گفت:  طی این مدت 792 اظهارنامه صادراتی، مربوط به میله آهن و 660 اظهارنامه مربوط به صادرات پروفیل بوده است. باید توجه داشت این شرکت از تسهیلاتی مانند گمرک اختصاصی برای صادرات بهره‌مند بوده است و همچنین شرایط ارزیابی در محل برای این شرکت صادراتی فراهم شده است. همین طور با توجه به قرار گرفتن نام شرکت ذوب آهن اصفهان در فهرست فعالان مجاز اقتصادی 18‌ مورد انواع تسهیلات گمرکی نیز برای این شرکت لحاظ شده است.

بیشتر بخوانید

هشدار ذوب آهن اصفهان به گمرک ایران: تا یک هفته‌ مشکل صادرات را رفع نکنید شکایت می‌کنیم!
ارونقی با اشاره به انتشار مصوبه هیئت مدیره ذوب آهن در خصوص ممانعت گمرک از صادرات محموله های این شرکت متذکر شد: هیچ گونه توقفی در روند صادرات کالاهای این شرکت از سوی گمرک ایران وجود نداشته است؛ این درحالی است که طبق تصمیمات هفتاد و نهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار در تاریخ پنجم اسفند ماه 1398 که از سوی معاون بازرگانی وزارت صمت و دبیر کارگروه تنظیم بازار به گمرکات ابلاغ شده است، صادرات کلیه محصولات فولادی از قبیل: شمش، اسلب، میلگرد و غیره منوط به تایید مجوز از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت شده است.

معاون فنی گمرک تأکید کرد: اگر آن وزارتخانه نسبت به صدور مجوز صادراتی اقدام کند گمرک نیز در اسرع وقت نسبت به انجام تشریفات گمرکی محموله‌های صادراتی شرکت اقدام خواهد کرد، اما با عدم تایید سیستمی وزارت صمت، امکان صادرات برای این شرکت وجود نداشته است.

این مقام مسئول تاکید کرد: هرچند با تطویل در صدور مجوز صادرات از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت،  صادرات شرکت ذوب آهن با ایستایی هایی مواجه شده است اما پیگیری ها نشان می‌دهد اقدامات لازم برای  صدور مجوزهای صادراتی محموله‌های در گمرک مانده، از سوی وزارت صمت در حال انجام می باشد.

ارونقی گفت: این موضوعات به تایید مدیران شرکت ذوب آهن اصفهان رسیده و بر این اساس ، طی نامه هجدهم دیماه، توضیحات مربوط به اقدامات وزارت صمت و گمرک ، از سوی مدیرعامل شرکت مزبور ارائه شده است.