مطالبه «اقتصادِ بدون برجام»| نایب‌رئیس اتحادیه فرش: تحریم‌های داخلی امسال جلوی صادرات فرش را می‌گیرد

پژو هم رفت / “تعهد گرفتیم بماند” دروغ بود؟
18 خرداد 1397
مطالبه «اقتصادِ بدون برجام»|قوانین دست و پاگیر مانع بزرگی در برابر تولید داخل است
20 خرداد 1397

مطالبه «اقتصادِ بدون برجام»| نایب‌رئیس اتحادیه فرش: تحریم‌های داخلی امسال جلوی صادرات فرش را می‌گیرد

خبرگزاری تسنیم جمعه 18 خرداد 97 : هوشنگ فاخر نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران در گفتگو با خبرنگار بازرگانیخبرگزاری تسنیم اظهار کرد: در شرایط جدید برای حمل کالای صادراتی فرش با هواپیما و کشتی به آمریکا و اروپا مشکل خواهیم داشت زیرا آمریکا درصدد تحریم ایران در این بخشها است  و هزینه‌های بیمه‌ای نیز  برای صادرات محصولات کشورمان بالا می‌رود.

وی افزود: گران شدن ارز نیز منجر به افزایش هزینه‌های مواد اولیه تولید فرش در کشور شده است و تورم موجود بر زندگی بافندگان فرش نیز تأثیر گذاشته و قیمت تمام‌شده تولید این محصول را در کشورمان بالا برده است.

نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران با بیان اینکه آمریکا در گذشته دو مرتبه صادرات فرش ایران را تحریم کرده است  ادامه داد: فرش، اسلحه نیست که آمریکا با تحریم و جلوگیری از واردات آن بخواهد از وارد آمدن خسارت به کشورش جلوگیری کند، بلکه این امر به‌خاطر ضربه زدن به مردم ایران است.

نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران اظهار داشت: برای دور زدن تحریم‌ها مانند دوره‌های قبل مجبور هستیم که فرش ایرانی را از طریق پاکستان، هندوستان و افغانستان به سایر کشورها صادر کنیم اما باید توجه داشت که این امر قیمت تمام‌‌شده محصول ما را افزایش می‌دهد.

وی با تأکید به اینکه “تحریم‌های ایران فقط خارجی نیست و از داخل نیز تحریم‌هایی داریم”، تصریح کرد: سازمان مالیاتی بر اساس قانون موجود، خرید و فروش و ارائه فاکتور را الزامی (در اخذ مالیات سال 96 اعمال می‌شود) کرده است و باید مشخصات دقیق فروشنده و خریدار و کد اقتصادی در آنجا ذکر شود.

فاخر افزود: باید توجه داشت که بافنده فرش از پرداخت مالیات معاف است و کد اقتصادی هم ندارد به همین دلیل نمی‌تواند برای فروش فرش خود، فاکتور ارائه دهد؛ این امر باعث می‌شود که در قالب یک چرخه نتوانند اطلاعات فروش ارائه دهند و صادرات این محصول شامل معافیت‌ها نشده و جرائمی نیز شامل حال آن شود.

وی گفت: با وجود اینکه این قانون مربوط به سالهای گذشته است اما به مرحله اجرایی نرسیده بود و در سال جاری برای دریافت مالیات سال قبل بدون فراهم کردن زمینه‌های لازم، قرار است که این قانون اعمال شود.

فاخر همچنین گفت: برای افزایش فروش در کشورهای دیگر باید تبلیغات کرد و برای هر بازار نیز باید تبلیغات خاص خود را مانند انجام تبلیغ در مجله‌های مد داشت اما در وضعیت فعلی به این مهم توجه نمی‌شود و بازارهای صادراتی ایران به حال خود رها شده است.