مطالبه «اقتصادِ بدون برجام»|۹۵ درصد روسری مصرفی در کشور با قاچاق از ترکیه و چین می‌آید

مطالبه «اقتصادِ بدون برجام»|قوانین دست و پاگیر مانع بزرگی در برابر تولید داخل است
20 خرداد 1397
صادرات آمریکا به ایران ۷۷درصد رشد کرد
20 خرداد 1397

مطالبه «اقتصادِ بدون برجام»|۹۵ درصد روسری مصرفی در کشور با قاچاق از ترکیه و چین می‌آید

خبرگزاری تسنیم جمعه 18 خرداد 97 : علی اصغرنورالله زاده ،مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره برنامه های صندوق برای حمایت از تولید ملی گفت:موضوع پوشاک از آن جهت اهمیت دارد که بازار بسیار بزرگی را در خود دارد. از آنجایی که ایران دومین جمعیت را در خاورمیانه دارد،این موضوع نشان  دهنده این است که تا چه میزان عرصه پوشاک مورد توجه و اهمیت است. مطابق آماری که بانک مرکزی اعلام می کند دومین سبد هزینه بحث پوشاک است،اولین سبدپر هزینه خوراک و آشامیدنی است.

وی ادامه داد:با توجه به آمار هزینه های بالای پوشاک در سبد خانوار مشاهده می کنیم که میزان اشتغالزایی در این صنعت دارای اهمیت است.اینکه وضعیت پوشاک داخلی در مقایسه با پوشاک خارجی به چه صورت است. یعنی مقایسه کمیت و کیفیت پوشاک خارجی و داخلی نشان می دهد که در بعضی از زمینه های پوشاک کمبود کمیت داریم. به طور مثال در بازار روسری کمبود تولید داریم. محاسبات نشان می دهد مصرف سالیانه روسری در کشور حدود 250 میلیون قطعه است. اما  در بهترین حالت تمام واحدهای تولیدی 12میلیون قطعه بیشتر تولید نمی کنند. روسری از جمله مواردی است که در بازار  با کمبود تقاضا مواجه نیستیم. یعنی به هر میزانی که تولید کنیم برای آن تقاضا وجود دارد. چرا که نزدیک به 45 میلیون نفرمصرف کننده هستند.

نورالله زاده ادامه داد:اگر بخواهیم افرادی که بالاتر از سن 9سال هستند را محاسبه کنیم حدود 35 میلیون نفر هستند که نیازمند حجاب هستند که نیاز این بخش از جامعه حدود  250 میلیون قطعه است.  یعنی به طور مثال هر کس در سال 5قطعه روسری خریداری کند(البته برخی معتقدند بیشتر از 5قطعه استفاده می شود) نیاز بازار حدود 250 میلیون قطعه روسری در سال می شود. یکی از دلایل رواج روسری وارداتی در کشور به خاطرطراحی روسری است.

وی با اشاره به اینکه تکنولوژی تولید،طراحی روسری، عدم اطمینان مشتری به کیفیت و طراحی روسری های داخلی از جمله مواردی است که منجر به واردات عمده روسری می شود گفت:گرفتن سهم بازار از وارد کنندگان برای کسانی که به تازگی وارد تولید شده اند سخت است. خصوصاً فروشندگانی را عادت کرده اند به اسم جنس خارجی اجناس را می فروشند و مشتری خاص خود را دارند.

نورالله زاده گفت: نفوذ در این بازار کمی است،اینکه بتوانیم تولیدکنندگان را قانع کنیم که در کنار محصولات خارجی ، محصولات داخلی بفروشند. اگر بتوانیم این فرهنگ را جا بیندازیم که کالای داخلی می تواند جایگزین کالای خارجی شود بسیارموثر است. باید ساختاربندی به گونه ای باشد که همه ترجیح دهند که کالای ایرانی خریداری کنند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به مارک دوزی در پوشاک ایرانی به بهانه فروش گفت:متأسفانه به خاطر فرهنگی که در جامعه وجود دارد. تعدادی از تولید کنندگان مجبور هستند به بهانه فروش کالای خود برچسب کالای خارجی بر روی کالا بچسبانند تا بتوانند محصول خود را به فروش برسانند.

وی  بیان کرد:به طور مثال روسری حریر پردیس شهریار برای اینکه کالای خود را بفروشند مخفف نام تجاری خود را با عنوان (hps) بر روی محصولات خود می چسباند و در بازار عرضه می کند. اگر بتوانیم در حوزه طراحی ، تکنولوژی تولید و حتی رنگ  تولید کننده ها را سامان دهیم، سهم بازار را می توانیم از آن خود کنیم.

نورالله زاده گفت: یکی از اقداماتی که در گذشته  انجام دادیم این بود که در قالب طرحی افراد را تشویق کردیم که از ما وام بگیرند و نماینده روسری های ایرانی در تهران شوند.اما متأسفانه بعد از مدتی مشاهده کردیم که نمی توانند این محصولات را به فروش برسانند. چرا که مردم تمایل به خرید کالای خارجی داشتند. آن زمانی که این کار را کردیم بعد از سیاست های اقتصاد مقاومتی بود. تولید کردن کاری آسان، اما بازار پیدا کردن بسیار دشوار است. دلایل این چنینی وجود دارد که تولید داخل در کشور به فروش نمی رسد.

وی با بیان اینکه در برخی از روستاها، با حمایت صندوق کارآفرینی امید چندین کارگاه تولید روسری راه اندازی کردیم گفت: در زمینه واردات باید حساب شده اقدام کنیم. یعنی مواردی که نیاز به واردات ندارد را وارد نکنیم و مواردی که نیاز به واردات داریم باید وارد شود. یعنی واردات بدون حساب و کتاب در کشور بروز نکند.

نورالله زاده با بیان اینکه بازار روسری و شال نیز در کشور ما بسیار خوب است، عنوان کرد: سالانه 250 میلیون قطعه ظرفیت خالی در این زمینه داریم که همه این ظرفیت از خارج از کشور وارد می‌شود در حالی که می توان در داخل کشور به تولید رسید.

وی با بیان اینکه مصرف سالانه روسری در ایران250 میلیون قطعه است گفت: حدود 95درصد آن از ترکیه و چین به صورت قاچاق وارد می‌شود. اگر با قیمت متوسط 20 هزار تومان محاسبه کنیم، درآمد ناشی از فروش این تعداد روسری حداقل سه هزار میلیارد تومان در سال است.صادرات باید بر واردات غلبه داشته باشد. روسری محصول استراتژی مصرفی ما است. بیشترین مصرف کننده روسری در دنیا هستیم، در بین کشورهای عربی مصرف کننده مصرف روسری در کشور هستیم، می توانیم با اتکا به تولید داخل بازارهای خوبی برای خود به دست آوریم.

نورالله زاده درباره اقدامات صندوق درجهت حمایت از طرح اشتغالی دولت گفت:در سال جاری تمام تمرکز خود را معطوف به تسهیلات اشتغال روستایی کرده ایم. یعنی منابع خود را با منابع صندوق توسعه ملی ترکیب کردیم تا بتوانیم از بخشی از طرح های اشتغال روستایی که امکان اشتغال آزاد را دارند حمایت کنیم.

وی اظهارداشت:تمام توان اجرایی خود را به کار گرفتیم تا بتوانیم این کار را به خوبی انجام دهیم. از فروردین سال 97 به سامانه کارا پیوستیم. 3هزار و 900 طرح به صندوق ارجاع شده است و از این میزان 3هزار و 500 طرح در دست بررسی است. اما  ظرف مدت یک ماه و چند روزی که به سامانه کارا متصل شده ایم  حدود 388 طرح در صندوق تصویب شده است و درگیر ضمانت و پرداخت و … است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت:تا کنون 303 طرح تسهیلات دریافت کرده اند و 80طرح در شرف اخذ ضمانت است،سقف های مختلفی برای پرداخت تسهیلات وجود دارد. تا سقف 500 میلیون تومان را پرداخت می کنیم. برای ارزیابی و جلوگیری از انحراف منابع، سیستم های نظارتی داریم و به دوستان توسعه کردیم که هم همراهی و هم مستندسازی کنند و اگر کسی تسهیلات دریافت کند، اما مطابق بخشنامه پیش نرود جریمه می شود. هر طرحی هدفی مشخص دارد که باید بر اساس آن هدف پیش رود.

وی درباره میزان آورده فرد برای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی گفت:هر فرد باید آورده ای را داشته باشد در غیر این صورت در طرح مشارکت نمی کند،خصوصاً این طرح که ضمانت های ساده تری را دارد. سهم آورده در روستاهای غیر مرزی 20درصد است و سهم آورده در روستاهای کمتربرخوردار باید 10درصد آورده داشته باشد. اینکه فرد آورده ای داشته باشد دلیلی برای تلاش بیشتر جهت موفقیت است.

نورالله زاده افزود:مجموع مبالغ تسهیلات پرداختی ریالی به طرح های اشتغال روستایی در سال 97 حدود 15.5 میلیارد تومان بوده  است. حمایت از مشاغل خانگی بخشی از طرح های اشتغال روستایی است. بخش زیادی از طرح های روستایی در حوزه مشاغل خانگی مانندگلیم بافی و جاجیم بافی است. بسیاری از فرآوری ها و بسته بندی ها نیز زیر مجموعه اشتغال روستایی است که مشمول تسهیلات روستایی می شود.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید بیان کرد: تمرکز اصلی دولت بر تسهیلات روستایی است. به طور مثال چندی پیش تسهیلاتی در حوزه عروسک پرداخت کردیم. باید بازار برای فروش محصولات ایرانی وجود داشته باشد تا در روستایی کارگاهی راه اندازی یا حمایت کنیم.