محکم سازی ساختمان اقتصاد کشور با اقتصاد مقاومتی/در گفتمان سازی مانده ایم

گرانی ۶ هزار تومانی گوشت گوساله/ ۵ هزار تومان به جیب واسطه‌ها می‌رود
12 آبان 1395
“کرسنت” در ۶۰۰ کلمه/ خسارت چند میلیارد دلاری ایران به‌زبان ساده
12 آبان 1395

محکم سازی ساختمان اقتصاد کشور با اقتصاد مقاومتی/در گفتمان سازی مانده ایم

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 12 آبان 95 شناسه خبر 1228925 : مشاور عالی اقتصاد مقاومتی فرمانده کل سپاه با بیان این که ریاضتی خواندن اقتصاد مقاومتی انحراف از اصل موضوع است افزود: اکنون چند سال است که گفتمان سازی انجام می‌شود ولی نباید تبدیل به شعار زدگی شود و در آن نباید توقف کنیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران تسنیم(پویا)،  اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری برای نخستین بار در شهریور سال 1389 مطرح گردید یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور است و ایشان در تعریف آن می‌فرمایند: «اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومتهای شدید می‌تواند تعیین‌کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.» به جهت اهمیت مطلب که پیاده سازی آن، تضمین‌کننده توسعه‌ی اقتصادی کشور است؛ باید تمامی ظرفیتهای مختلف  نخبگان کشور به این عرصه ورود کنند. سردار مجید خراسانی « مشاور عالی اقتصاد مقاومتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی » با حضور در باشگاه خبرنگاران تسنیم(پویا) به تبیین دیدگاه های خود در این رابطه پرداخته است که طی دو بخش منتشر می شود.

سردار مجید خراسانی مشاور عالی اقتصاد مقاومتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص اقتصاد مقاومتی، با یک مقدمه بحث را مطرح کرد و گفت:  نیاز به بیان یک مقدمه کلی  در بحث اقتصاد مقاومتی  ضروری است چرا که اکنون  در ایستگاهی هستیم که در تاریخ بی‌نظیر است. از یک طرف ‌فرصت عمده‌ای به معصومین (علیهم السلام) -به جز دوره‌ی حکومت پنج ساله حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) داده نشده است تا این ادعا را اثبات کنند که اسلام، توانایی پیاده کردن همه‌ی برنامه‌های بشر در همه ابعاد را دارد و از طرف دیگر این فرصت در  انقلاب اسلامی داده شد که با پیاده سازی فرهنگ و عملیاتی شدن ولایت فقیه یک گام به این سمت برویم. البته ادعا نداریم که اجرا کردیم ولی به آن سمت حرکت کردیم، که اسلام توانایی اداره جامعه در همه ابعاد را دارد.

سردار خراسانی با اشاره به این نکته که اسلام در همه‌ی زمینه‌های زندگی بشر برنامه و راهنمایی دارد و بشریت را بر محور امامت اداره می‌کند؛ گفت:  جمهوری اسلامی با این ادعا و با محوریت ولایت فقیه شروع شده است. در برخی زمینه‌ها موفق بوده‌ایم؛ در برخی ابعاد باید کار کنیم و در برخی ابعاد هم به دلیل ضعف در اجرا موفق نبودیم.

وی با اشاره به حوزه‌ی دفاع،  آن را از زمینه‌های موفقیت‌آمیز نظام دانست؛ گفت: آیه « وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم…….» را اجرایی کردیم و همچنین بحث پیشرفتهای نظام را در زمینه دانش بنیان نیز جزء موارد موفقیت نظام بیان کرد و گفت: شتاب علمی آن قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست.

سردار خراسانی با اشاره به ابعاد فرهنگی، گفت: در این زمینه نیز موفقیاتی به دست آوردیم اما باتوجه به تهاجمهای فراوان دشمن در این زمینه با چالشهایی مواجه شدیم که باید در آن موارد مسیر خود را مدیریت کنیم

مشاور عالی اقتصاد مقاومتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، راجع به اقتصاد مقاومتی گفت: جمع بندی ما این است که اگر بتوانیم در بخش اقتصاد، الگوی موفق را به جهان اسلام ارائه کنیم ما برنده نهایی این الگو هستیم و علتش را غنای فرهنگی اسلام دانست؛ به گونه‌ای که حتی اگر کتابها و مطالعات همه‌ی ادیان، فیلسوفها و مورخان،‌ جمع آوری شود، فرهنگ دینی ما بر آن غلبه دارد.

سردار خراسانی با این وجود، ضرورت نیاز به حوزه‌های تخصصی در زمینه‌ی اقتصاد را محسوس دانست و آن را  سخن شهید بهشتی دانست.

وی با اشاره به اینکه ابتدای انقلاب، شهید بهشتی در کنار امام خمینی (ره) طراح ساختار انقلاب بودند و قانون اساسی از دست آورد مطالعات ایشان می‌باشد (به همین جهت کتابهای زیادی از قانون اساسی فرانسه و … را می‌خواند) ؛ گفت: در یکی از ملاقاتی که با شهید بهشتی داشتم، فرمودند: ما نیاز به حوزه‌های علمیه تخصصی در زمینه اقتصاد، قضا و…  داریم.

مشاور عالی اقتصاد مقاومتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه اکنون دشمن متوجه شده است که اگر بتوانیم ساختار، مبانی، فرآیند و اصول اقتصاد اسلامی را پیاده سازی کنیم؛ می‌توانیم فتح الفتوحی در جهان به خصوص برای کشورهای اسلامی داشته باشیم.

وی زیرساخت این اتفاق را مباحث تئوریک دانست که باید بدون کپی برداری و هضم شدن از  فرهنگ غرب و البته استفاده از مطالعات و یافته های علمی غربی باشد که باید حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مبانی علمی را تبیین نمایند.

سردار خراسانی با بیان اینکه مقام معظم رهبری مقدمات این زیرساخت را با دادن مبانی، شاخصها، اولویتها و مصداقها انجام داده‌اند که شاکله‌ی آن را مشخص کرده‌اند؛ افزود: امروز با تعریفی که خود مقام معظم رهبری از اقتصاد مقاومتی داشتند که مقاوم سازی و محکم سازی پایه‌های اقتصاد، یعنی طوری عمل کنیم که از همه‌ی دانشها استفاده کنیم ولی پایه آن محکم باشد.

مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی می‌فرمایند  که همه‌ی برنامه‌های اقتصادی دولت بایستی در این مجموعه‌ی اقتصاد مقاومتی و در این سیاستها بگنجد؛ حتّی برنامه‌ی ششم و برنامه و بودجه‌های سالیانه، همه باید براساس این اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد؛ یعنی هیچ‌کدام از اینها در هیچ بخشی، غیرمنطبق با این سیاستها نباشد؛ نه اینکه فقط مخالفت نداشته باشد بلکه کاملاً منطبق با این سیاستها باشد.

** برخی اظهار نظرها که اقتصاد مقاومتی را با اقتصاد ریاضتی مقایسه می‌کنند؛ برای انحراف اقتصاد مقاومتی است

وی با انتقاد از برخی اظهار نظرها که اقتصاد مقاومتی را با اقتصاد ریاضتی مقایسه می‌کنند؛ افزود: این تحلیل برای انحراف اقتصاد مقاومتی به کار می‌رود و معنای دقیق اقتصاد مقاومتی محکم سازی است که بتواند ساختمان اقتصاد طوری طراحی شود که تا عرش بالا برود و منحرف نشود.

مشاور عالی اقتصاد مقاومتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه یک مرحله گفتمان سازی است که باید ادامه پیدا کند اما نباید در آن متوقف شویم؛ گفت: اکنون چند سال است که گفتمان سازی انجام می‌شود ولی نباید تبدیل به شعار زدگی شود و در آن نباید توقف کنیم.

سردار خراسانی با اشاره به گام بعدی گفت: گام بعدی این است که طرح و نقشه راه داشته باشیم.

* اولین گام در اجرای اقتصاد مقاومتی طراحی نقشه است

وی بنابر مشخص بودن تعریف، اولین گام را طراحی نقشه راه اقتصادمقاومتی مطرح کرد و افزود: در این نقشه باید نقش و سهم هر گروه و شخص مشخص باشد تا جزیره‌ای کار نکنیم.

سردار خراسانی با بیان اینکه اکنون مجلس شورای اسلامی برنامه ششم می‌نویسد؛ گفت: به عنوان مثال در رابطه با نقش مجلس در این رابطه این است که در برنامه ششم توسعه، اقتصاد مقاومتی را در ساختاری روشن تبیین کنند که مردم هم متوجه بشوند و نه اینکه دولتها صرفا برای رفع تکلیف با طرحهای دیگر خواسته باشند معادل سازی کنند و کارهای قبلی خود را در این چارچوب ارائه کنند. قطعا نقش مجلس در تدوین برنامه ششم بی بدیل است

مشاور عالی اقتصاد مقاومتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اظهار تأسف از اینکه نظام ما یک نظام دولت محور است؛ گفت: باید نقش دولت را هم به عنوان مدیر عملیاتی این طرح دید.

وی با اشاره به اینکه نقش مردم هم باید در این نقشه راه دیده شود؛ گفت: یک ارگانی در نظام این طراحی را باید انجام دهد و کلیات و اجزای آن را روشن کند. اگر این کار انجام شود می‌دانیم که به کجا می‌خواهیم برویم اما در غیر این صورت به نتیجه رسیدن پیاده سازی اقتصاد مقاومتی مشکل به نظر می‌رسد.

سردار خراسانی با بیان اینکه سیاستهای کلی که توسط مقام معظم رهبری اعلام شده است و ایشان وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام داده‌اند و علاوه بر آن، به دلیل کم کاری ارکان نظام وارد راهنمایی و وظایف آنها نیز شده‌اند.

وی گفت: بعد از گفتمان سازی که یکی از آیتمهای نقشه راه است؛ باید وضع موجود همواره آسیب شناسی شود و باز نباید در آن توقف کرد.

سردار خراسانی اساسا طراحی برنامه‌ها را بر اساس نقشه‌ی راه، وظیفه‌ی مجلس و دولت دانست و  در مورد نقش مردم پیشنهاد داد که «NGO» ها و نهادهای مردمی با شعار مشاوره، حمایت و مطالبه، از حاکمیت اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را درخواست کنند.

مشاور عالی اقتصاد مقاومتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه سیاستهای اقتصادمقاومتی ابلاغ شده است مرحله‌ی بعداز آسیب شناسی وضع موجود، تنظیم برنامه‌ها است؛ گفت: ماحصل این برنامه، مثلا برنامه‌ی ششم توسعه می‌شود که در آن تازه با مشکل اصلی رو‌به‌رو می‌شویم و آن نیاز به اصلاح ساختار در دولت است.

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد مقاومتی نیاز به اصلاح ساختار با هدف اقتصاد مقاومتی داریم؛ افزود: به عنوان نمونه، برخی از فعالیتهای اقتصادی در حوزه وزارت بازرگانی است برخی در وزارت کشاورزی، برخی زیر ساختها برخی در وزارت نیرو است برخی در وزارت کشاورزی که این موارد باید بازبینی شود و باید یک نگاه ساختاری در قوه مجریه وجود داشته باشد.

مشاور عالی اقتصاد مقاومتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه هر فعالیت اقتصاد مقاومتی که خواسته باشیم انجام دهیم باید چرخه‌ی کامل آن را تعریف کنیم؛ گفت:‌ اشکالی که اکنون وجود دارد این این است که فعالیتها ناقص است و درست طراحی نشده است و این باعث نا امیدی مردم می‌شود. به عنوان نمونه برای اجرای طرحی وام می‌دهیم و چندگام را هم جلو می‌رویم ولی آن استمرار ندارد که علتش یا طراحی ناقص است یا این است که به طرح به طور کامل اجرا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون لازم نیست که در همه‌ی عرصه‌های اقتصاد مقاومتی کار کنیم بلکه هر فعالیتی را که آغاز می‌کنیم به طور کامل انجام دهیم؛ در سبب آن افزود: چون اکنون هدف ما الگو سازی است و باید همه‌ی ابعاد چرخه را کامل ببینیم. در این چرخه حتی فروش کالا را نیز در ابتدا ببینیم.  مثال عامیانه‌ی آن این است که اگر شماره تلفن هشت رقمی، هفت رقم آن گرفته شود ارتباط برقرار نمی شود. اقتصاد هم دقیقا به این شکل است که اگر چرخه‌ی تولید به طور کامل دیده نشود حتی اگر 95 درصد هم کامل باشد ممکن است به جهت آن 5 درصد باقیمانده فعالیت موفقیت‌آمیز نباشد.

سردار خراسانی با بیان اینکه در چرخه‌ها باید الگو سازی کنیم؛ افزود: مثلا در حوزه امنیت غذایی فعلا وارد شویم و الگو سازی کنیم؛ چراکه اولویت را باید به محصولات استراتژیک بدهیم

وی در رابطه با این پرسش که آیا  ورود هم زمان به عرصه‌های مختلف اقتصاد مقاومتی  را ضرورت نمی‌دانید؛  به عبارت دیگر اینکه دغدغه‌ی تولید در عرصه‌های مختلف تولیدات غذایی؛ چرخه‌ی تولیدات محصولات الترونیکی و…   را داشته باشیم ؛ اشتباه است و باید دغدغه‌یمان ارائه‌ی الگوی موفق باشد که با انجام چرخه‌ی کامل محقق می‌شود؛ گفت: خیر؛ حرف بنده این نیست که دغدغه‌ی تولید در همه‌ی عرصه‌ها را نداشته باشیم بلکه حرف این است که در هر عرصه‌ای وارد می‌شویم باید هم الگوسازی کنیم و هم چرخه را کامل انجام دهیم و تعداد آن محصول برایمان دغدغه نباشد.

**در هر عرصه‌ی اقتصاد مقاومتی که وارد می‌شویم باید به دو شاخصه توجه کنیم که می‌خواهیم الگوسازی کنیم و دیگر اینکه چرخه را کامل انجام دهیم

مشاور عالی اقتصاد مقاومتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه اکنون در مرحله الگوسازی و تعریف فرایند چرخه‌ی کامل  تولید در اقتصاد مقاومتی هستیم و باید این کار را انجام دهیم؛ گفت: این کار را در امنیت غذایی، در صنایع، در نانو و … انجام دهیم ولی در هر عرصه به دو شاخصه توجه کنیم که می‌خواهیم الگوسازی کنیم و دیگر اینکه چرخه را کامل انجام دهیم و هر جایی نیاز بود ساختار را اصلاح کنیم، اولویت هم باید با کالاهای استراتژیک باشد.

وی با بیان اینکه اگر برخی از محصولات را نداشته باشیم مشکل اساسی پیش نمی‌آید، ولی محصولات استراتژیک را حتما باید خوکفا شویم؛ گفت:‌ این به معنای این نیست که آن را تعطیل کنیم ولی اگر روغن گیاهی نداشته باشیم، اقتصاد کشور در امنیت غذایی با مشکل رو‌به‌رو می‌شود یا دام که جزء محصولات استراتژیک است و نمی‌توانیم نسبت به تولید آن بی‌تفاوت باشیم.

سردار خراسانی با بیان اینکه در ورود به این موضوعات هم اگر نگاه جهادی نباشد امکان رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود؛ افزود: من به عنوان یک کد عرض می‌کنم که هر وزارتخانه‌ای که خواست اهدافش در حوزه اقتصاد مقاومتی اجرا بشود باید گزینشش هم مطابق آن اهداف باشد وگرنه به نتیجه نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه ممکن است هدف از جذب و گزینش نیروی وزارتخانه‌ای مرتبط با اقتصاد مقاومتی صرف ایجاد اشتغال برای کارمندان باشد که در این صورت قطعا به نتیجه نخواهیم رسید ولی اگر نیروهایی جذب کردیم که متخصص و معتقد به اقتصاد مقاومتی باشند؛ سرچشمه‌ها را درست کرده‌ایم؛ افزود:  در گزینشها یکی از شاخصها علاوه بر اطمینانی که از تخصص متقاضی باید پیدا کرد این است  که اهداف وی با اهداف مجوعه منطبق است. اگر این کار نشد قطعا در مجموعه به نتیجه نخواهیم رسید.

سردار خراسانی با بیان یک تمثیل به تبیین نظر خود پرداخت و گفت: اگر یک نیروی نظامی بخواهد افراد خود را در دانشکده‌های نظامی صرفا آموزش بدهد ولی گزینش وی فرایندی نباشد که تأمیین‌کننده حضور او  در خط مقدم جبهه باشد؛ قطعا این آموزشها کارایی نخواهد داشت.
بنابراین در گزینشها نگاه باید هدفدار باشد نه اینکه فقط صرف اشتغال هدف باشد. حتی در آموزش و پرورش اگر نگاه تربیت محوری حاکم نباشد و صرفا به جنبه‌ی اشتغال آن توجه شود، کار تربیتی صورت نخواهد گرفت.

**برای علاج  وضعیت کنونی اقتصاد کشور باید اصلاحات ساختاری صورت گیرد

سردار خراسانی در پاسخ به این سوال که آیا این نگاه  در وزارتخانه‌ها حاکم است؛ گفت: مسئله همین است و برای علاج آن اعتقاد قاطع دارم که باید اصلاحات ساختاری و فرآیندی با توجه به نگاه اقتصاد مقاومتی صورت گیرد که از شرایط فعلی یعنی جزیره‌ای و ناپیوسته کار کردن رها شویم.

بعد از اصلاح ساختاری باید گزینشها مطابق اهداف باشد و خطاب فقط به دولتها نیست بلکه هر نهادی که خواستار کار کردن است باید گزینشش مطابق با اهدافش باشد و اگر این اعتقاد را نداشته باشد نتیجه‌ای نخواهد داشت. مثل شرکتهای خصوصی دانش‌بنیان که مجموعه‌ای گزینش می‌شوند که احساس می‌شود می‌توانند اهداف  موسسه را در نمونه‌سازی و سپس تجاری‌سازی پیاده کنند  و صرف بحث دانشگاهی مطرح نیست؛ چراکه فقط با بحث تئوریک به چنین نتایجی نمی‌رسد.