لزوم تغییر رویه دولت در مدت باقیمانده/ ۴ ماه است که دولت وزیر صمت ندارد

شرکت ملی مس بزودی افزایش سرمایه می‌دهد
18 شهریور 1399
اولویت این دولت اقتصاد و حتی جهش تولید نیست/ ۹۰ درصد مشکلات اقتصاد ناشی از عدم شفافیت است
18 شهریور 1399

لزوم تغییر رویه دولت در مدت باقیمانده/ ۴ ماه است که دولت وزیر صمت ندارد

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 12 شهریور 99 : رئیس خانه صنعت و معدن ایران با بیان این که ۴ ماه است که دولت وزیر صمت ندارد گفت: تغییر رویه دولت در مدت باقیمانده، فرصتی برای کاهش مشکلات تولید است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس خانه صنعت و معدن ایران با توجه به سخنرانی رهبر انقلاب در ارتباط با هیئت دولت، به فرازهایی از سخنان ایشان و مواردی که به هیئت دولت گوشزد کردند، استناد کرد و یکی از مباحث را رفع برخی موانع از جمله تحریم یا ندادن پول حاصل از فروش نفت ایران که تحت اختیار دولت نیست، اما مربوط به بسیاری از موانع درونی است، عنوان کرد و خواستار توضیحی در این زمینه شد.

سیدعبدالوهاب سهل آبادی در بیان موانع درونی گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری را شنیدم‌. بنده بعنوان وکیل جامعه، در جریان کامل مشکلات جامعه قرار دارم. آنچه مسلم است، اینکه مقام رهبری از ابتدای امسال انتظارشان در تولید، بسیار بیشتر از اینها بود. چنانچه، شعار سال را نسبت به سال گذشته، جهش تولید اعلام کردند.

سهل آبادی با عنایت به اینکه دولت، صحبت های مقام معظم رهبری را شنیده است، بخش عظیم سخنان مقام رهبری، شفاف بودن با مردم است. آقای روحانی در روزهای اول سر کار آمدن خود، گزارش صد روزه به مردم دادند، حال باید بدانیم آیا امروز به این گزارشات نیازی نیست؟

رئیس خانه صنعت و معدن ایران گفت: زمانی که دولت به من تولید کننده، وعده هایی از اخبار بسیار خوبی برای معیشت مردم و تولید می دهد ولی در عین حال هیچ خبری نمیشنوم، بعنوان یک فعال اقتصادی حتی انتظار داشتم که ایشان از ما بخواهد کارتان را مجانی انجام بدهید، اما تغییری حاصل نمی شود، به این نتیجه میرسیم که دولت فقط میخواهد ایام بگذرد و کار جدیدی انجام نگرفته است.

سهل آبادی افزود: 4ماه است که دولت وزیر صمت ندارد. وزارتخانه ای که پنج اداره را باید اداره کند، پنج وزارتخانه در آن ادغام شده است،  4ماه است بدون وزیر مانده،  برنامه ای ندارد، در ظرف یک شب تمام معاونین تغییر می کنند، در حالیکه هنوز ماندگاری سرپرست جدید در مقام وزارت، اینکه  آیا رای بیاورد یا حتی معرفی شود، مشخص نیست.

سهل آبادی در بیان دلایل موارد فوق، ضعیف بودن دولت را مطرح کرد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: “در باقیمانده عمر دولت، می توان اقداماتی انجام داد.” بنظر  می رسد یک سال زمان کمی نیست. حتی 6 ماه هم فرصت خوبیست. اما چه اتفاق جدیدی افتاده؟ بنظر من، امروز تولید و معیشت و همه موارد دخیل در تولید و کارگر را در کنار هم قرار دهید. کارگر، بعنوان عاملی که مهمترین نقش را در تولید دارد، امروزه نه روحیه کار دارد، نه معیشت و  نه مسکن. در حالی که 8 سال از روی کار آمدن این دولت گذشته است.

وی توصیه کرد: بیایید کنار مردم و کارخانه ها قرار بگیرید. آیا می دانید بدلیل مشکلات روحی روانی کارگران، حوادث ناشی از کار چند برابر شده است؟ منصفانه نیست که کارگر حتی یک نان ساده را نتواند تهیه کند. در این کشور یک نان سنگک 3000 تومان است. مگر اینها چه گناهی کرده اند؟ ولی باز هم مردم، باز هم کارگر، باز هم کارفرما…..

سهل آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا این مشکلات مربوط به سوء مدیریت است، اطمینان صددرصد را بیان کرد و گفت: در دوره اول شاهدیم که  نفت هم نخریدند، ولی تورم کنترل شد. اکنون، مدیریت بشدت رها شده، دولت در زمینه مسکن چه کرده است؟ در تعدیل مشکلات ارزی چه کرده، بعنوان تولیدکننده، چگونه می توانم حداقل آینده برنامه یک ماهه خود را با توجه به نرخ ارز تعیین نمایم. باید راهکاری ارائه دهد. اگر تحریم ها تدریجا چند برابر شده، ولی صد برابر نشده است که دولت را غافلگیر کند.

وی به ایام سخت شیوع کرونا که پیش بینی نشده بود، اشاره کرد و لبیک تولیدکننده را در تولید لوازم پزشکی موردنیاز در این زمان کوتاه ستود و حضور شرکت های دانش بنیان در این برهه را ارزشمند خواند.

سهل آبادی با بیان آنکه دست تولید کننده بسته است، فشارهای بانکی به تولید را غیرمنصفانه خواند و قیمت های مختلف ارز و بی ثباتی ارز را از مشکلاتی عنوان کرد که یک تولید کننده حتی برای برای یک هفته هم نمی تواند برنامه ریزی بکند. وی گفت: بازهم فقط حاشا به غیرتشون که در این شرایط کمترین کاهش نیرو را داشتیم.

سهل آبادی با این سخن که در مقطعی دولت توانست نرخ ارز را ثابت نگه دارد، و شرایط را تثبیت سازد، اکنون وعده های دروغ دولت را موجب بی اعتمادی مردم نسبت به دولت عنوان کرد. چون در چند مرحله اتفاقی نیافتاده و مردم دیگر دولت را باور ندارند.

وی در مورد اینکه چرا الان این اتفاق (برقراری شرایط ثبات) نمی افتد، اعلام کرد، دولت باید پاسخگو باشد.

رییس خانه صنعت و معدن ایران در مورد اینکه آیا او نیز دستش بسته است، پاسخ داد: بله. چکار میتوانم بکنم. در شرایطی  که بانک سر تولید کننده کلاه میگذارد، تولید کننده ای که غرق در مشکلات و در حال نابود شدن است، بانک ها بلاهایی در محاسبات به سرش می آورند که راهی زندان می شود و خانواده اش به فلاکت می افتند.

سهل ابادی در بیان پیشنهادات خود در این برهه، تغییر رویه دولت و اینکه حداقل در این مدت باقیمانده، دولت عزمش را جذب کند، وزرای خود را جابجا کند و تصمیمات کارشناسی اتخاذ نماید را مطرح کرد. ضمن آنکه تغییر وزیر در وزارتخانه ای که پنج ماه را بدون وزیر سپری کرده است و مراحل تصمیم گیری در انتخاب وزیر، مشکلات خود را بهمراه دارد.

سهل آبادی در پاسخ به این پرسش که قرار بود، خانه صنعت و معدن، پیگیر وام هایی برای تولید کننده باشد، گفت: ما فقط بحثمان این بود که مهلتی را به بدهکاران در بخش تولید بدهیم، یعنی پرداخت اقساط و دیون آنها برای مدتی فریز شود تا بتوانند نفسی بکشند. خانه صنعت و معدن، منابعی برای وام در اختیار ندارد. ما از دولت خواستیم که اگر ستاد تسهیلی ایجاد میکنید و از رئیس بانک قول کمک میگیرید، تنها کاری که انجام می شود، دادن استمهال است. استمهال یعنی کلاه چند برابر سر تولید کننده گذاشتن. زیرا تمام دیونش را محاسبه کرده، جمع بندی نموده و با نرخ جدید چند برابری از او مطالبه می کنند که این عمل نیز نزول اندر نزول است. بلایی که بانکها و راهکارهایشان سر تولید آوردند. تعهداتی که در سراسر ستادهای تسهیل کشور دادند و یک مورد راهم اجرا نکرده اند. شما می توانید از تمام استانداران، روسای سازمانهای صمت در کل کشور سوال بفرمایید که آیا جلساتی که شما در ارتباط با رفع مشکل صنعتگری دارید، آیا بانک مسیر را با تصمیمات آن جلسه ادامه میدهد یا خیر؟