لامپ های ارزان چینی صدای تولیدکنندگان را درآورد/ صدور مجوز واردات لامپ در سال جهش تولید

گفتگو|اقتصاد رها شده و شخص رئیس‌جمهور مسئول است/ دولت با “بازی تفکیک وزارت صمت” وقت را تلف کرد
6 مهر 1399
تأمین ۹۰ درصد مواد اولیه لوازم آشپزخانه از داخل/ گلایه تولیدکنندگان از سختی و گرانی خرید از بورس
6 مهر 1399

لامپ های ارزان چینی صدای تولیدکنندگان را درآورد/ صدور مجوز واردات لامپ در سال جهش تولید

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 30 شهریور 99 : رئیس انجمن تولیدکنندگان لامپ با اعلام اینکه لامپهای غیراستاندارد قیمت‌های بسیارارزانی نسبت به تولیدات داخلی دارند، عنوان کرد: درحالی لامپهای غیراستاندارد با قیمت ارزان در بازار به فروش می‌رسد که تولیدکنندگان داخلی بسختی محصولات خود را می فروشند.
احسان میوه چی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه در دو سال گذشته با اعمال محددیت در واردات وضعیت تولیدکنندگان لامپ در کشور بهبود پیدا کرده بود، اظهار داشت: پیش از محدودیت واردکنندگان تولیدکننده به سختی محصولات خود را می‌توانستند در بازار به فروش برسانند اما اعمال محدودیت‌ها عاملی شد تا سهم تولیدکننده داخلی از بازار افزایش پیدا کند.

وی بابیان اینکه ممنوعیت واردات بیش از 1400 قلم کالا به کشور عاملی شد تا سرمایه گذاری در بخش تولید لامپ در کشور افزایش پیدا کند، افزود: تولیدکنندگان توانستند با خرید ماشین‌آلات و سرمایه‌گذاری در حوزه تولید سهم خود را از بازار افزایش دهند. به نحوی که در سال98 فروش تولیدکنندگان در بازار نسبت به سالهای گذشته افزایش پیدا کرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان لامپ تصریح کرد: در دو سال اخیر تولیدکنندگان بخش زیادی از هزینه‌های خود را صرف توسعه سرمایه گذاری و افزایش تولید قرار داده‌اند، گفت: متاسفانه از اوایل سال جاری حجم زیادی از لامپ‌های غیراستاندارد وارد کشور شده است که همین موضوع فعالیت را برای تولید کننده داخلی بسیار سخت کرده است.

وی با اعلام اینکه لامپهای غیراستاندارد قیمت‌های بسیارارزانی نسبت به تولیدات داخلی دارند، عنوان کرد: درحالی لامپهای غیراستاندارد با قیمت ارزان در بازار به فروش می‌رسد که تولیدکنندگان داخلی با توجه به وضعیت ارز مدام با افزایش هزینه‌ها روبرو بوده و امکان رقابت با لامپهای وارداتی بی‌کیفیت که بعضا چینی هستند را ندارند.

میوه چی اضافه کرد: هم اکنون تولیدکنندگان داخلی با افزایش حجم واردات لامپهای وارداتی بی‌کیفیت در جنگ قیمتی قرار گرفته‌اند چرا که لامپ‌های واردی نصف قیمت محصولات داخلی است و همین امر عاملی شده تا تولیدکنندگان داخلی برای فروش محصولات خود با چنگ و دندان با یکدیگر رقابت کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که این حجم از لامپهای وارداتی از چه طریقی وارد کشور شده است، گفت: شنیده شده بعضی از این لامپها از طریق مجوزهای خاص وارد شده‌اند جالب اینجاست اداره استاندارد خود را موظف به بررسی کیفیت جنسهای وارداتی ندانسته و فقط به گزارشات تست در مبدأ voc بسنده می کند. از طرفی در بازارچه‌های مرزی نیز به راحتی لامپها وارد بازار می شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان لامپ تصریح کرد: لامپهای وارداتی اتفاقا دارای واتهای پایین بوده و سهم تولیدکننده داخلی در تولید این محصول بسیار بالاست. اما نمی دانیم چرا با توجه به توانمندی تولیدکننده دخلی لامپهای بی‌کیفیت وارد بازار شده و مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان بوجود آورده است. به نظر می‌رسد مسئولین باید در این رابطه تصمیم سریع را اتخاذ کنند چرا که تولیدکننده داخلی برای توسعه فعالیت خود سرمایه‌گذاری زیادی را انجام داده است اما با حضور لامپای وارداتی امکان فروش محصولات خود رانداشته و در آینده بامشکلات بسیار زیادی روبرو خواهند شد.