قیمت‌های رقابتی چالش تولیدکنندگان ایران پس از ورود خارجی‌ها

پول‌های پوپولیستی و بازی با روان مردم/ این مبالغ میلیاردی از کجا می‌آید؟
1 مهر 1394
فاجعه منا و لزوم محاکمه سران عربستان در دادگاه‌های بین‌المللی
4 مهر 1394

قیمت‌های رقابتی چالش تولیدکنندگان ایران پس از ورود خارجی‌ها

خبرگزاری فارس (1 مهر 94- شماره: 13940701000470): خبرگزاری رویترز طی گزارشی با تلاش برای مرتبط کردن رکود اقتصادی به انتظار ایرانی برای ورود کالاهای خارجی، نوشت: انتظار مشتریان برای قیمت‌های کمتر و کالاهای خارجی، چالشی برای تولیدکنندگان ایرانی است.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، خبرگزاری انگلیسی رویترز طی گزارشی تلاش کرد تا رکود اقتصادی موجود در بازار کشور رابه انتظار ایرانی‌ها برای خرید کالاهای خارجی ربط دهد و نوشت: دو ماه پس از توافق هسته‌ای ایران که بازارهای این کشور را به روی جهان خواهد گشود، مقامات ایرانی نسبت به رکود اقتصادی هشدار می‌دهند.

این خبرگزاری در ادعایی عجیب ادامه داد: این رکود ناشی از عدم خرید کالاهای داخلی و انتظار مشتریان برای ورود برندهای خارجی است؛ از خودرو گرفته تا یخچال و تلویزیون، خریداران در مورد چشم انداز وجود گزینه‌های بیشتر و رقابتی که تولیدکنندگان ایرانی را مجبور خواهد کرد تا قیمت را کاهش دهند و کیفیت را بالاببرند، هیجان‌زده هستند.

به گزارش فارس، این‌درحالی است که ورود کالاهای خارجی پیش از این هم به ایران غیرممکن نبود و رکود اقتصادی پیش از اعلام توافق هم وجود داشت؛ همچنین هجوم شرکت‌های خارجی به گفته خود آنها به لغو کامل تحریم‌ها وابسته است که هنوز اجرا نشده است؛

به نوشته رویترز، احتمالا به دنبال توافق هسته‌ای، تحریم‌های بانکداری و باقی آنها در سال 2016 لغو خواهد شد و این اتفاق شراکت با شرکت‌های ایرانی یا صادرات به ایران را برای خارجی‌ها آسان‌تر خواهد کرد.

از زمان توافق هسته‌ای، تولیدکنندگان ایرانی با افت قیمت بیش از میزان تورم مواجه شده‌اند؛ آمارهای بانک مرکزی این کشور نشان می‌دهد درحالی‌که مقامات و تحلیلگران از کاهش در هزینه‌های مصرفی خبر می‌دهند، انبارها با کالاهای فروخته نشده پر شده است.

مهرداد عمادی اقتصاددان شرکت مشاوراتی بتاماتریکس در لندن در این باره گفت: «به دنبال هجوم شرکت‌های خارجی برای ورود به بازار ایران، مشتریان متوجه شده‌اند که به زودی عرضه کالاهای مصرفی با قیمت‌های رقابتی‌تر و کیفیت بالاتر و خدمات پس از فروش بهتر صورت خواهد گرفت.»

این رقابت احتمالا در بلندمدت اقتصاد ایران را تقویت خواهد کرد اما انتظار مشتریان برای قیمت‌های کمتر و کالاهای خارجی، چالشی برای تولیدکنندگانی است که بازار را در اختیار داشتند.

اسحاق جهانگیری این ماه در مصاحبه‌ای گفته بود: «متاسفانه مردم فکر می‌کنند که قیمت‌ها سریع پس از توافق هسته‌ای کاهش می‌یابد به همین دلیل بازار با رکود مواجه شده است.»

از طرفی مهدی پورقاضی رئیس کمیته صنعتی اتاق بازرگانی تهران پیش‌بینی کرده است که رشد از 3 درصد سال گذشته به صفر کاهش یابد.

به نوشته رویترز، خودروسازان، بزرگ‌ترین بخش غیرنفتی اقتصاد ایران نیز به صورت ویژه با رکود شدید مواجه‌اند. به گفته رئیس پلیس ترافیک، ثبت‌نام برای خرید خودرو جدید در 5 ماه نخست سال 94 نسبت به پارسال 15 درصد کاهش یافته است.

رویترز به اشاره به کمپین‌های تحریم خرید خودرو در شبکه‌های اجتماعی نوشت: حامیان این کمپین معتقدند که 2 خودروساز ایران، ایران خودرو و سایپا از تعرفه‌های واردات برای فروش خودروهای منسوخ و بدون امنیت با قیمت‌های تورمی به مشتریان سوء استفاده کرده‌اند.

بر اساس آمار بانک مرکزی ایران، شاخص قیمت تولیدات صنعتی تا 22 اگوست سالانه یک درصد افزایش یافت که در مقایسه با 11.2 درصد سال گذشته بسیار کمتر است. این رقم برای تولیدات خودرو از 20.7 درصد در مدت مشابه پارسال به 3.3 درصد کاهش یافته است.

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران ماه گذشته اعلام کرد که فروش لوازم خانگی پس از توافق تاکنون 5 تا 6 درصد کاهش یافته است.

رویترز در گزارش خود مدعی است که مردم ایران در انتظار گزینه‌های بیشتر برای خرید هستند اما سیاست‌گذاران می‌خواهند از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند.

در پایان این گزارش آمده است، حسن روحانی به شرکت‌های خارجی نیز گفت، ایران را تنها مقصد صادراتی نبینند. «اگر شرکت‌های خارجی یا کشورها فکر می‌کنند که می‌توانند کنترل بازار 80 میلیونی ما را به دست بگیرند، اشتباه می‌کنند و ما نباید اجازه چنین کاری را بدهیم.»