قرارداد ۲۷ میلیارد دلاری فروش ۱۱۸ ایرباس به ایران بلاتکلیف شد

ورشکستگی ۳۰ درصد دامداری‌های کشور به‌دلیل حواشی روغن پالم
1 آذر 1395
لزوم عرضه سنگ آهن در بورس کالا/ ۸۰ درصد معادن سنگ آهن تعطیل شد
1 آذر 1395

قرارداد ۲۷ میلیارد دلاری فروش ۱۱۸ ایرباس به ایران بلاتکلیف شد

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 30 آبان 95 شناسه خبر 1245246 : شرکت هواپیماسازی ایرباس با اشاره به رای مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص توقف فروش هواپیما به ایران و پیروزی ترامپ اعلام کرد این شرایط یک «وضعیت بلاتکلیفی» را برای ایرباس در زمینه فروش هواپیما به ایران پدید آورده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، شرکت هواپیماسازی ایرباس اعلام کرد در حال ارزیابی تبعات رای کنگره آمریکا به ممنوعیت فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران است، اما فرآیند تکمیل قرارداد 27 میلیارد دلاری فروش هواپیما به تهران را نیز متوقف نکرده است.
کلاود براندس، معاون رئیس شرکت ایرباس در امور تامین مالی مشتریان در خاورمیانه گفت، ایرباس منتظر خواهد ماند تا ببیند سنا و رئیس جمهور باراک اوباما چه واکنشی به تصمیم اخیر مجلس نمایندگان نشان می دهند. وی افزود، حتی اگر توقف فروش هواپیما به ایران رای نیاورد، رای اولیه مجلس نمایندگان در شرایطی که ایرباس در حال مذاکره در مورد شرایط نهایی قرارداد است، یک «وضعیت بلاتکلیفی» به وجود آورده است.
براندس افزود: «تصمیم نهایی هر چه که باشد، از نظر زمانی برای این قرارداد خوب نیست… ما باید واکنش ایران را ببینیم.» چه اوباما مصوبه مجلس نمایندگان را وتو کند و چه نکند، روی کار آمدن دونالد ترامپ «حکایت از وضعیت خوبی ندارد.»
براندس گفت، اگر ایران پول را نقدا پرداخت کند، ایرباس ممکن است بتواند تا قبل از پایان سال کار تحویل یک هواپیمای باریک پیکر ای 321 به ایران را پیش ببرد، هرچند که این یک فروند «به عنوان بخشی از یک بسته مورد مذاکره قرار گرفته» و هنوز باید قرارداد نهایی امضا شود. وی گفت، شرکت ایرباس همچنین در خصوص فروش 4 فروند هواپیمای پهن پیکر ای 330 با ایران رایزنی کرده است.
این مدیر شرکت ایرباس گفت، حتی اگر قرارداد ایرباس از مخالفت جمهوری خواهان جان سالم به در ببرد، بعید است به یک قرارداد قطعی برای فروش همه 118 فروند هواپیمای اعلام شده تبدیل شود، زیرا ایران 5 ماه بعد از توافق با ایرباس، برای خرید 109 فروند هواپیما از بوئینگ توافق کرده است. تعداد نهایی فروش هواپیما توسط این دو شرکت به ایران هنوز مشخص نیست.
براندس در ادامه گفت، تعداد نهایی هواپیماها احتمالا پس از موفقیت ایران در تامین مالی قراردادها مشخص خواهد شد که با توجه به حساسیت های سیاسی نسبت به قرارداد به امری پیچیده تبدیل شده است. هرچند خزانه داری آمریکا در ماه سپتامبر مجوزی را برای فروش 17 فروند هواپیمای ایرباس به ایران صادر کرد، اما ایران به دنبال تامین مالی این قرارداد از شرکت دوبی ایروسپیس انترپرایز است که مستلزم صدور مجوز دیگر است.
ایران قصد دارد هواپیماهایی از جمله مدرن ترین محصول شرکت ایرباس یعنی ای 350 و سوپر جامبوی ای 380 را خریداری نماید و خرید هواپیماهای 747 جامبو، 777 و 777ایکس از بوئینگ را نیز در برنامه دارد. شرکت آمریکایی بوئینگ به دنبال فروش 80 فرود هواپیما به ارزش 17.6 میلیارد دلار به ایران به صورت مستقیم و 29 جت مسافربری از طریق شرکت های لیزینگ به ایران است.
جمهوری خواهان در کنگره آمریکا به شدت مخالف توافق سال 2015 بین ایران و قدرت های جهانی هستند. ایران توافق کرده که در ازای رفع تحریم ها تاسیسات هسته ای خود را بازطراحی و کاهش دهد.