قراردادهای بخش خصوصی با شرکای اروپایی معطل سرنوشت برجام شد

فعالیت صنفی در بستر تلگرام ممنوع شد
29 اردیبهشت 1397
وعده جدید دولت؛ حل تمام مشکلات صنعت کفش تا ۲ ماه دیگر
31 اردیبهشت 1397

قراردادهای بخش خصوصی با شرکای اروپایی معطل سرنوشت برجام شد

خبرگزاری تسنیم شنبه 29 اردیبهشت 97 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سه سال پیش درست یک هفته پس از لغو تحریم‌ها یکصد نفر از بازرگانان بخش خصوصی به همراه رئیس جمهور عازم ایتالیا و فرانسه شدند در این سفر 14 قرارداد به ارزش 18 میلیارد دلار با بخش دولتی ایران و 3 قرارداد به ارزش 3 میلیارد دلار با بخش خصوصی به امضا رسید.

یکی از قراردادهایی که آن مقطع در حوزه معادن امضا رسید” قراردادی به ارزش 2 میلیارد دلار بین سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران (ایمیدرو) با شرکت معدنی ایتالیا با نام دنیلی” بود که به موجب آن شرکتی با نام پرشین متالیک به‌عنوان یک شرکت مادر تخصصی در چابهار تأسیس می شد که 40 درصد سرمایه‌گذاری مشترک آن برعهده ایمیدرو و 60 درصد بر عهده طرف ایتالیایی است. همچنین قرار بود دو طرف در حوزه طراحی، مهندسی و آموزشی با یکدیگر همکاری مشترکی داشته باشند.

با گذشت بیش از دو سال از امضاء اولیه این قرارداد خروج امریکا از برجام عاملی شد تا این شرکت در توسعه همکاری خود با شریک ایرانی مردد شده و این قرارداد را امضاء نهایی نکند. آنطور که آلساندرو تریویلین، مدیرعامل شرکت دانیلی گفته: «با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، بانک‌ها به‌دلیل نگرانی از تحریم‌های ثانویه دیگر آماده تأمین مالی پروژه‌های ایرانی نیستند به همین دلیل شرکت فولادسازی دانیلی ایتالیا، تلاش برای یافتن تأمین‌کننده مالی برای سفارشات 1.5 میلیارد یورویی (1.8 میلیارد دلاری) را که در ایران برنده شده است متوقف کرده است.

البته هنوز سرنوشت مابقی قراردادهای بخش خصوصی با شرکای ایتالیایی مشخص نیست اما توقف همکاری دانیلی با ایمیدرو عاملی خواهد شد تا انها هم در همکاری خود با ایران تردید داشته و تمایلی به این موضوع نداشته باشند.

یک مقام مسئول در وزارت صنعت در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم گفت: علاوه بر دانیلی که همکاری خود را متوقف کرده است. شرکت کره جنوبی پوسکو هم قرار بود در حوزه صنایع معدنی با ایران همکاری کند که خرید سهام این شرکت توسط عربستان مانع این موضوع شد.

وی افزود: در حال حاضر طرف های خارجی به ویژه اروپایی ها معطل سرنوشت برجام بوده و سرنوشت همکاری خود را با شریک ایرانی به این موضوع گره زده اند.