قاچاق کالا از مبادی رسمی؛ واقعیتی که انکار می‌شود

ایران برای خرید ۴۰۰ هزار تن جو و ذرت دامی دوباره وارد بازار شد
24 آبان 1396
طرح جامع زعفران از ۸ سال پیش خاک می‌خورد/ اروپایی‌ها به دنبال فروش کالای خود هستند نه خرید از ما
24 آبان 1396

قاچاق کالا از مبادی رسمی؛ واقعیتی که انکار می‌شود

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 23 آبان 96 شناسه خبر 1573655 : وزیر اقتصاد درحالی تاکید دارد که قاچاق از مبادی رسمی وجود ندارد که بسیاری از مسئولان مبادی رسمی را یکی از عوامل مهم ورود کالای قاچاق عنوان کرده‌اند.
خبرگزاری تسنیم، مسعود کرباسیان چند ماهی است که بر کرسی وزارت اقتصاد تکیه زده است. در این بین بسیاری از رسانه‌ها و همچنین نمایندگان مجلس با توجه به اینکه زمان زیادی از اولین تجربه حضور کرباسیان در قامت یک وزیر نمی‌گذرد، فعلا  به صورت غیر مستقیم مباحث انتقادی خود را مطرح کنند. این در حالی است که با توجه به رزومه  و مدارک تحصیلی دکتر کرباسیان، وی در حوزه گمرک سوابق زیادی داشته و در بسیاری از زمینه‌های اقتصاد کلان از جمله سیاستهای معطوف به رشد، سیاستهای حمایتی صنعتی، سیاستهای ارزی، مباحث بانکی و مالیاتی، تورم، نقدینگی و اشتغال، برای ورود تمام قد هنوز از اطلاعات و تجربه کافی برخورد دار نیست.

در این شرایط اظهار نظر خاص وزیرمحترم  اقتصاد بعد از دیدار با دبیر کل سازمان جهانی گمرک در خصوص عدم وجود قاچاق از مبادی رسمی، موجب  تعجب بسیاری از کارشناسان شده است. از آنجا که مناطق آزاد هم جزو مبادی رسمی به شما می‌آیند به نظر نمی‌رسد که کرباسیان نافی ورود کالای قاچاق از این مناطق شده باشد و اشاره وی به محدود شدن قاچاق از گمرکات است. تاکید وزیر اقتصاد در موضوع عدم وجود قاچاق از گمرک بر قابلیتهای سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی می‌باشد این در حالی است که آمارهای رسمی چه در پایان سال 95 و چه در نیمه خست سال جاری بر خلاف نظر ایشان می‌باشد.

بر اساس آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق ارز در پایان سال 95رقم کل قاچاق 12.6 میلیارد دلار اعلام شد، به غیر از قاچاق از طریق مسافری، کوله بری و ته لنجی حدود 5.1 میلیارد دلار قاچاق از طریق گمرک و مناطق آزاد صورت گرفته است. این میزان قاچاق حدود 42 درصد از کل قاچاق براوردی در سال 95 را شامل می‌شود. هرچند در آمار ستاد به صراحت تفکیکی در خصوص قاچاق از گمرک و مناطق آزاد انجام شده اما چندی قبل سخنگوی پیشین ستاد مبارزه با قاچاق کالا صراحتا  وجود بیش از 3 میلیارد دلار قاچاق از گمرکات مطرح کرده بود.

در حال حاضر از ستاد مبارزه با قاچاق کالا خبری در خصوص آمارهای قاچاق در نیمه نخست سال منتشر نشده است اما از آنجا که قانون این ستاد را متولی آمار قاچاق قلمداد کرده است باید منتظر ماند تا این ستاد بعد از تعیین رئیس جدید در خصوص قاچاق از گمرکات اظهار نظر کند.

نکته جالب توجه آنکه فرود عسگری رئیس کل گمرک آبان ماه امسال برخلاف اظهارات دکتر کرباسیان  گفته بود پیش‌بینی سال گذشته ستاد  900 میلیون دلار قاچاق کالا  از گمرک بوده است. یک مقام مسئول در گمرک معتقد است اشاره وزیر اقتصاد به محدود شدن حداکثری قاچاق از گمرک در سال جاری می‌باشد، به هر حال برای اثبات این مدعا نیز باید منتظر شکل گیری تیم جدید در ستاد مبارزه با قاچاق، تعیین سخنگو و اظهار نظر رسمی مقامات این ستاد بود.

بر اساس اطلاعات موجود در روزهای آینده اخباری از جزییات یک ابر پرونده قاچاق کالا مربوط به ظروف کریستال از طرف مقامات مسئول رسانه‌ای خواهد شد. تعداد کانتینرهای قاچاق در این پرونده یقینا رکوردهای قاچاق از مبادی رسمی و غیر رسمی را جا به جا خواهد کرد. در این بین برخی نماینده های مجلس شورای اسلامی سوالاتی را از وزیر اقتصاد مطرح کرده اند که این پرسشها فعلا در نوبت بررسی قرار گرفته است. بر همین اساس پیشنهاد می‌شود وزیر محترم اقتصاد خود را برای پاسخ گویی به نمایندگان و افکار عمومی آماده کند.