قاچاق تابلوهای برق بی‌کیفیت از چین/ ۷۰ درصد ظرفیت تولید داخل تعطیل است

وزیر صنعت: صادرکنندگان سنگ خام دکان خود را جمع کنند/ داشتن چند هزار معدن غیراقتصادی افتخار نیست
15 آبان 1395
شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن افزایش یافت
17 آبان 1395

قاچاق تابلوهای برق بی‌کیفیت از چین/ ۷۰ درصد ظرفیت تولید داخل تعطیل است

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 16 آبان 95 شناسه خبر 1232974 : عضو انجمن سازندگان تابلوهای برق ایران گفت: در حالی که سازندگان داخلی تابلوهای برق با ۲۵ تا ۳۰ درصد از ظرفیت خود کار می کنند، شاهد واردات قطعات تابلوهای برق با تغییر مشخصات و همچنین قاچاق تابلوهای بی کیفیت برق از کشورهایی مثل چین هستیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، «سید محمد ذوالفقاری» عضو انجمن سازندگان تابلوی برق ایران در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی برق ایران در نشستی خبری اظهار داشت: در زمینه ساخت تابلوهای برق توانمندی های بسیاری در داخل کشور داریم به طوری که هم اکنون 160 شرکت فعال در قالب انجمن سازندگان تابلوی ایران، هر کدام بخشی از نیاز داخل را تأمین می کنند.

وی افزود: با وجود توانمندی های گوناگون از نظر قیمت رقابتی و کیفیت، تولیدکنندگان داخلی تابلوهای برق با مشکلات متعددی مواجه اند که این مشکلات موجب شده تا زیر ظرفیت های نصب شده خود کار کنند؛ مثلاً شرکت تابان تابلو که یکی از 160 شرکت عضو انجمن سازندگان تابلوی برق ایران است ظرفیت این را دارد که در 3 شیفت 400 نفره فعالیت کند اما اکنون در 1.5 شیفت 150 نفره فعالیت می کند.

ذوالفقاری با بیان اینکه “به طور متوسط سازندگان داخلی تابلوهای برق با 25 تا 30 درصد از ظرفیت خود کار می کنند”، گفت: متأسفانه شاهد واردات قطعات تابلوهای برق با تغییر مشخصات و همچنین قاچاق تابلوهای بی کیفیت برق از کشورهایی مثل چین هستیم.

وی ادامه داد: در کنار واردات کالای مشابه ساخت داخل در تابلوهای برق، مشکلاتی مثل کمبود پروژه ها، عدم پشتوانه شرکت ها در پروژه ها، بهره های سنگین بانکی، برخورد نامناسب مسئولان وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و کار و قوانینی که در مجامع قضایی به جای پیشبرندگی کار، مانعی بر سر راه فعالیت مولد هستند.

مدیرعامل شرکت تابان تابلو با تأکید بر اینکه “برخی قوانین باید در مراجع قضایی کشور مورد بازنگری قرار گیرند”، گفت: پروژه ای در سیستان و بلوچستان داریم،اگر رهگذری در کنار پروژه ما سنگی به پایش بخورد، حق شکایت دارد و وقتی شکایت کند نه وکیل شرکت و نه عضوی از هیئت مدیره، بلکه مستقیما شخص مدیرعامل را دادگاه احضار می کند و باید بروم در دادگاهی در سیستان و بلوچستان، اگر ضمانت کافی نداشته باشم، حتی زندانی می شوم, این قبلی قوانین در زمانی که یک مدیر فعال در بخش تولید کشور با هزاران مشکل اقتصادی دست به گریبان است، بسیار بر سر راه دستیابی به اهداف توسعه ای از پیش تعیین شده مشکل ایجاد می کند.

وی افزود: در ایران سالی 1200 تا 1500 میلیارد تومان تابلوی برق تولید می شود در حالی که این ظرفیت وجود دارد که به میزان 4 تا 5 برابر این تولید تابلوی برق داشته باشیم.

عضو انجمن سازندگان تابلوهای برق ایران تصریح کرد: مسئولان و مدیران بخش های دولتی بایستی برخوردشان را با تولیدکنندگان و مدیران بخش های خصوصی بهتر کنند، گاهی طوری با ما رفتار می شود که انگار دشمن یا دروغگو هستیم؛ این برخوردهای نامناسب در وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان های ذیربط آن بسیار به چشم می خورد.

ذوالفقاری با بیان اینکه “دولت اگر به بخش خصوصی اعتماد کند جای توسعه بسیاری داریم”، گفت: بخش خصوصی ایرانی می تواند کالاهای مورد نیاز داخل کشور را با قیمت پایین‌تر و کیفیت بهتر نسبت به بسیاری از کشورها تولید کند، شرط توسعه خودکفایی در صنایع کشور، به خصوص صنعت برق، اعتماد به بخش بخش خصوصی و رفع موانعی است که نمی گذارد تولید در داخل کشور به خوبی توسعه یابد.