فولادگر: صندوق نوآوری و شکوفایی به جای دادن وام به دانش بنیان‎ها ملک خرید

بخشنامه‌های ارزی فرصت کوتاه رشد صادرات را گرفت/ مشکل حواله ارز به کشور ثالث در بازار ثانویه
11 مرداد 1397
دلایل افزایش قیمت برخی کالاها/کارخانه‌ها کالا را قطره‌چکانی به بازار عرضه می‌کنند
11 مرداد 1397

فولادگر: صندوق نوآوری و شکوفایی به جای دادن وام به دانش بنیان‎ها ملک خرید

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 10 مرداد 97 : به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا، وقتی پای صحبت دانش بنیانها می نشینیم گلایه های فراوانی توام با اظهار ناامیدی نسبت به آینده شرکتشان دارند.از مهم ترین مشکلاتشان کمبود منابع مالی و در مضیقه بودن با توجه به رکود و قیمت دلار در شرایط کنونی است که عملا باعث می شود آنان را به نوعی در لب پرتگاه قرار دهد. اکثر این شرکتها نوپا و کوچک هستند و اگر تعدادی از آنها را از نزدیک ارزیابی کنید متوجه می شوید مدیرانش عمدتا جوانان تازه فارغ التحصیل و نخبه ای هستند که با ایده ها و طرح های کارآفرینی خود، محصولات با کیفیت و بعضا با تکنولوژی بالایی را با حداقل امکانات تولید کرده اند.

با گفت و گوهایی که تسنیم با دانش بنیان ها داشته است یکی از مقصران اصلی این ماجرا را باید صندوق نوآوری و شکوفایی دانست. دانش بنیانها صراحتا از بی اعتمادی صندوق به آنها می گویند و اذعان می کنند صندوق با اخذ وثایق سنگین و بروکراسی طولانی اداری عملا با آنها همانند یک بانک عمل می کند.

دانش بنیان ها را به امان خدا رها نکنید

فودلاگر نماینده مجلس در همین باره به تسنیم گفت: به دلیل همین انتقاداتی که به سوء عملکرد صندوق وارد بود نمایندگان در بودجه با افزایش سرمایه صندوق مخالفت کردند و علی الخصوص کمیسیون برنامه بودجه و تلفیق جلودار این قضیه بودند. وی افزود: حتی پیشنهاد آن مطرح بود که به دلیل ضعف صندوق از منابع ریالی آن نیز کاسته شود اما با اغماض نمایندگان و جلوگیری از لطمه خوردن به ماهیت صندوق از این کار صرف نظر شد.

فودلادگر با بیان اینکه 2 ایراد کلی به صندوق وارد است افزود: یک اشکال این است که خروجی تعداد تسهیلات و وام های اعطایی به دانش بنیان ها باید متناسب با بودجه کلان صندوق زیاد شود و انتقاد دیگر به سپرده گذاری بانکی و خرید املاک و ساختمان با استفاده از بودجه صندوق وارد است.

وی افزود: البته مسئولان صندوق گفتند که تعداد زیادی از این ساختمان ها به دانش بنیان ها اختصاص داده شده و درباره سپرده گذاری نیز ادعا کردند وقتی منابعمان راکد است و به دانش بنیان ها اختصاص نداده ایم به جایش آن را سپرده گذاری می کنیم تا عایدی برای صندوق داشته باشد.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی با بیان اینکه ادعای صندوق در بلا استفاده بودن منابع و سپرده گذاری کردن آن، غیر قابل قبول است گفت: صندوق در حدود کمی کمتر از 3هزار میلیارد تومان  پول دارد و قاعدتا با احتساب ضریب فزاینده باید بتواند چندین برابر این مبلغ را به دانش بنیان ها وام بدهد و ادعای بلا استفاده بودن منابع قابل توجیه نیست. صندوق توجیه می کند که کم وام دادن ما به علت گزینش با دقت و وسواس گونه دانش بنیانها است.

نماینده اصفهان گفت: صندوق نوآوری تاسیس شد تا تسهیلات آسان در اختیار دانش بنیان ها قرار دهد و پروسه اعتباردهی اش مانند بانک نباشد اما در عمل دیده می شود صندوق مانند شبه بانک عمل می کند که ناشی از دغدغه باز پرداخت آن است.

وی افزود: سال گذشته که دلار 4هزارتومان بود برآوردی از صندوق صورت گرفت و مشخص شد فقط رقمی در حدود 800 میلیارد تومان از 3هزار میلیارد تومان وام به دانش بنیانها اعطا شده است. فولادگر در پایان با بیان اینکه مسئولان صندوق افراد باتجربه و فهیمی هستند گفت: مشکلات را بهشان گفته ایم و سعی می کنیم با صحبت و مذاکره در صدد مرتفع کردن باشیم.