فرصت بی‌نظیر تحریم برای تولید/دانشگاه صنعت ریلی ایران را خودکفا کرد

نرخ بالای سود تسهیلات بلای جان تولید شده است
22 تیر 1398
ترخیص چای، کاغذ، کره و حبوبات وارداتی با دلار ۹۰۰۰ تومانی + سند
22 تیر 1398

فرصت بی‌نظیر تحریم برای تولید/دانشگاه صنعت ریلی ایران را خودکفا کرد

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 18 تیر 98 : به گزارش خبرگزاری تسنیم، جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در دانشگاه علم و صنعت، همکاری‌های خوبی با صنایع خودرویی و ریلی شکل گرفته است، تصریح کرد: محصول ارتباط دانشگاه با صنعت این بوده که در بومی کردن درصد بالایی از قطعات و تولیدات زیرساخت‌های ریلی به جز چند مورد خاص، موفق بوده‌ایم.

وی ادامه داد: شاید تا 10 سال قبل، قطعات مورد نیاز ناوگان ریلی در خارج از کشور تولید می‌شد و اکنون مهم‌ترین عنصر در صنعت ریلی، کاملا بومی‌سازی شده و در خدمت راه‌آهن و مترو ایران قرار گرفته است.

ذاکری گفت: ارتباط صنعت با دانشگاه در یک صنعت خاص نظیر ناوگان ریلی، موثر بوده و از تولید 65 درصد قطعات با جزئیات در داخل حکایت دارد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: زمانی که تحریم تشدید نشده بود، ارتباط ما شکل گرفته بود و الان ارتباط قوی‌تر شده است. شرایط تحریمی برای تبدیل تهدید به فرصت، کمک بسیاری کرد. رویکرد تعدادی از شرکت‌ها، حرکت به سوی دانشگاه و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان است.

او گفت: این شرکت ها با بررسی و احصاء نیازهای صنعت درصدد رفع آن برمی ایند؛ بر این اساس مسئله یابی اولویت نخست ما در دانشگاه علم و صنعت است.

محمود نیلی احمدآبادی هم در برنامه تیتر امشب با اشاره به نقش مؤثر تولید در پیشرفت کشور گفت: تولید نیازمند زیرساخت‌ها و امکاناتی است که تولید پایدار در کشور، محصولی برای ارائه می طلبد.

او در ادامه تصریح کرد: با قبول اینکه شرایط تحریم شرایط ویژه‌ای است، اما باید به بحث نوآوری و کیفیت نیز توجه شود و اگر می خواهیم  تولید محقق شود محصول ما باید در سه مقوله قیمت، کیفیت و رقابت پذیری پیشرو باشد و توجه به این سه مولفه محدود به شرایط تحریم و موضعی نباشد.

او افزود: صنعت متقاضی استفاده از علم روز است که در شرایط رقابتی موثر باشد. یکی از معضلاتی که در رابطه صنعت با دانشگاه هست بحث سیستم تولید است که البته تکنولوژی در آن نقش مهمی دارد.

رئیس دانشگاه تهران گفت: ما تقریباً همه چیز در کشور داریم اما تفاوت ما با دیگران در استفاده و بهره‌وری از ظرفیت‌هاست. دانشگاه‌ها از لحاظ نرم افزاری توسعه خوبی پیدا کردند یعنی مسائل را خود بررسی می‌کنند. اما تبدیل یک نرم افزار به سخت افزار اصلاً مأموریت دانشگاه نیست بلکه مأموریت صنعت است‌.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های یکی از موفق‌ترین نهادهای ملی در ارتباطات بین المللی هستند، زیرا مهمترین سرمایه آنها اساتید و دانشجویان است.

نیلی گفت: نکته بعدی سرمایه‌گذاری گسترده‌ای است که در استارتاپ‌ها و پارک‌های علم و فناوری شده است. استارتاپ‌ها به خاطر چابک و کوچک بودن‌شان می‌توانند به راحتی شکل بگیرند، رشد پیدا کند و در عین حال به راحتی هم از بین بروند از این ظرفیت می‌توان به خوبی استفاده کرد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی دیگر میهمان برنامه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی ویژگی های متفاوتی از دانشگاه های دیگر دارد که این ویژگی ها در دوران مدیریت جدید دانشگاه، مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

او افزود: شعار دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاه برآمده از مردم، “دانشگاهی در خدمت مردم” است و در کشور ما از این دانشگاه در مسائل منطقه ای انتظار بالایی می رود.

فیروزآبادی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نیز با این رویکرد، ماموریت خود را بر حل مسائل منطقه ای متمرکز کرده است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه های نسل سوم می توانند تاثیر و جریان محلی ایجاد کنند، بر همین اساس در مناطقی که این دانشگاه وجود دارد، نیازها و قابلیت ها شناسایی و در طرحی جامع، دانشجویان برای حل مسائل منطقه ای پرورش داده می شوند.

او افزود: دهه 70 و 80 دوره توسعه صنایع بزرگ بود و پتروشیمی و نفت نیاز به تربیت محققان داشت. دانشگاه محصول ساز، تولید کننده و کارخانه نیست؛ بلکه فضایی برای تربیت نیروی انسانی کارامد برای موضوعی خاص است. به طور مثال؛ دانشگاه آزاد اسلامی در یک هدف محقق، پیشرو و سردمدار بذر اصلاح شده است.

فیروزآبادی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه های جدید صنعت پیشرو است و در حوزه صنعت و فناوری به زودی شاهد پیشتازی ها و افتخار آفرینی آن خواهیم بود.