تغییرات عجیب ارزش صادراتی فرش و صنایع دستی در سال جاری+ جدول
15 دی 1397
تجارت ایران و عراق به‌رغم تحریم‌های آمریکا همچنان جریان دارد
15 دی 1397

عمده قاچاق پوشاک از طریق گمرک انجام می‌شود

خبرگزاری تسنیم جمعه 14 دی 97 : به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید عبدالمجید اجتهادی مدیر کل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات در مصاحبه با رادیو با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر مبارزه با قاچاق از ورود تا سطح عرضه تاکید دارند، گفت: همچنین در قانون مبارزه باقاچاق کالا و ارز صراحتا بر مبارزه با قاچاق از مبادی ورودی و حمل و نقل بین شهری تا محل عرضه تصریح دارد. در این قانون و در فصل پیشگیری، در ماده 13 قانون، کلیه کالاهای خارجی که وارد کشور می شود، باید کد شناسه کالا و رهگیری داشته باشند. این وظیفه وزارت «صمت» بوده که حدود سه سال نگارش آئین نامه آن طول کشید.

وی افزود: از کالاهایی که کد شناسه شان تقریبا انجام شده است، طرح رجیستری گوشی های موبایل بود که با موفقیت بیش از یک سال است که دارد اجرا می شود و واقعا ثمرات خیلی خوبی داشته باشد. اولویت دوم کد رهگیری مربوط به پوشاک بوده است که در حال حاضر طبق دستورالعمل صمت، کد شناسایی پوشاک تنظیم شده است و دستورالعمل آن سال گذشته به شرکت های وارد کننده ابلاغ شده است.

مدیر کل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات به اعتراض برخی از بخش های خصوصی اشاره کرد و بیان داشت: آن ها اعتقاد دارند مبارزه با قاچاق باید از مبادی ورودی باشد اما بهترین مبارزه در سطح عرضه است زیرا اگر سطح عرضه نا امن شود و امکان عرضه وجود نداشته باشد، خود به خود کالا دیگر وارد نمی شود و نمونه آن را در گوشی موبایل ها شاهد هستیم.

بیشتر بخوانید

دولت فکری به حال 3 میلیارد دلار قاچاق پوشاک کند
وی افزود: در برنامه ای که ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا داشته است، تصمیم گرفته شد پوشاک های خارجی که مجوز ورود به داخل کشور ندارند و محرز است قاچاق است، جمع آوری شود. البته باید محرز شود آن جنس واقعا همان برند خارجی است که ورودش ممنوع است.

محمد علی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز با تصریح بر اینکه باید در بخش عرضه مبارزه با قاچاق کالا با جدیت و قوت بیشتری رسیدگی شود، گفت: کاری که وزارت «صمت» در دوره قبل کرد و طرح شبنم را حذف کرد، زمینه ساز قاچاق شد درحالیکه هیچ توجیهی برای آن نداشت.

وی تصریح کرد: یکی از کارهایی که سازمان تعزیرات باید انجام دهد، الزام وزارت صنعت، معدن و تجارت برای احیای طرح شبنم است. البته گفته شده است کد رهگیری همان طرح شبنم است و امیدوار هستیم خیلی سریع تر اجرایی شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به اینکه بخش عمده قاچاق پوشاک از گمرکات انجام می شود، عنوان کرد: قاچاق پوشاک به صورت کوله بری و مسافری خیلی زیاد نیست و به همین جهت گمرک باید نظارت و کنترل بیشتری در این زمینه داشته باشد.

وی تاکید کرد: کنترل عرضه قوی ترین، نزدیکترین و اثربخش ترین راه برای مبارزه با قاچاق کالا و به ویژه پوشاک است زیرا خیلی از برندهایی که وارد می شود باید ثبت سفارش داشته باشد و اگر نداشته باشد، باید با فروشنده به جرم فروش کالای قاچاق برخورد شود و اگر هم برند غیر واقعی است، کلاهبرداری صورت گرفته است و باز هم باید با آن برخورد شود.