طبل توخالی صادرات صنایع غذایی/ عقب ماندگی صنعت غذا از اهداف تعیین شده

بحران بیکاری به دلیل بی برنامه‌گی دولت است
5 مهر 1395
چرا توافق با FATF مشکل تحریم بانکی را حل نمی‌کند؟
6 مهر 1395

طبل توخالی صادرات صنایع غذایی/ عقب ماندگی صنعت غذا از اهداف تعیین شده

خبرگزاری فارس یکشنبه 4 مهر 95 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، صنایع غذایی از جمله صنایعی است که مسئولان همواره بر اهمیت آن در ارزآوری برای کشور تأکید کرده‌اند و از همین رو برای این بخش رشد 20 درصدی در صادرات طی سال جاری پیش بینی شده است.

این در حالی است که به گفته مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت طی 5 ماه ابتدایی امسال صادرات صنایع غذایی کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل فقط 2 درصد رشد داشته که این مقدار برای تأمین اهداف صادراتی ما کافی نیست.

از سویی مسئولان صنعت غذای ایران همواره از برنامه‌ریزی برای تصاحب بازارهای جهانی صنایع غذایی خبر داده‌اند و در این راستا در کنار سفرهای خارجی، رایزنی‌هایی با طرف‌های خارجی صورت گرفته اما در نهایت شاهد اتفاق خاصی در صادرات مواد غذایی نبوده‌ایم.

به گفته کارشناسان صنعت غذا، 50 درصد از بازار صنایع غذایی عراق، 30 درصد از بازار افغانستان و کمتر از 2 درصد بازار روسیه در اختیار تولیدکنندگان ایرانی قرار دارد.

این در حالی است که طی ماه‌های اخیر تأکید زیادی از سوی مسئولان انجمن صنایع غذایی بر گسترش صادرات به بازار روسیه صورت گرفته بود.

کاوه زرگران، دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی تیرماه سال گذشته از تایید سه کارخانه لبنیات ایرانی توسط اداره دامپزشکی روسیه برای صادرات محصولات لبنی به این کشور خبر داده بود.

وی با اشاره به اینکه در سال 2014 روسیه حدود 3 میلیارد و 400 میلیون دلار لبنیات وارد کرده است، گفته بود: یک میلیارد و 500 میلیون دلار از این واردات مربوط به پنیر بوده است، لذا در روسیه بازار بسیار بزرگی برای لبنیات وجود دارد که با توجه به پتانسیل و مازاد تولید بر مصرف در کشور، می‌توانیم بازار بکر روسیه را به دست آوریم.

این در حالی است که پنج ماهه اول امسال در مجموع 850 میلیون دلار صادرات محصولات و فرآورده‌های صنایع غذایی از کشور صورت گرفته است.

ضعف در صادرات صنایع غذایی و عدم موفقیت در این بخش استراتژیک موضوعی است که باید بیش از هر زمان مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا ضمن شناسایی نقاط دارای مشکل در این صنعت، برای رشد و حضور قوی تولیدات ایرانی در بازارهای جهانی برنامه‌ریزی شود.

تحقق این هدف نیازمند بازاریابی قوی در بازارهای جهانی، رایزنی متولیانی دارای تخصص و تأثیرگذار از صنعت غذای ایران با طرف‌های خارجی و همچنین وجود تشکلی قوی برای پیشبرد این صنعت است.