ضربه سخت مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی به صنعت فرش دستباف کشور

یک مؤسسه بین‌المللی پیش‌بینی کرد؛ دستاورد “تقریباً هیچ” اقتصاد ایران از احیای برجام
12 تیر 1400
جزئیات واردات کفش در ۸ سال گذشته/ ضربه سختی که مافیای واردات به صنعت کفش کشور زد
20 تیر 1400

ضربه سخت مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی به صنعت فرش دستباف کشور

خبرگزاری تسنیم جمعه 11 تیر 1400 : رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان فرش دستباف با اشاره به افت صادرات فرش دستباف کشور به کمتر از ۵۰ میلیون دلار در دو سال اخیر گفت: در ۲ سال اخیر شدیدترین حمله به این صنعت از سوی دولت صورت گرفته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالله بهرامی در مصاحبه با رادیو گفت: مسئولان به عمد موجب کناره گیری تولیدکنندگان از عرصه صنعت فرش دستباف می شوند و در 2 سال اخیر شدید ترین حمله به این صنعت از سوی دولت صورت گرفته است.

رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان فرش دستباف افزود صنعت فرش دستباف با سرمایه اندک 10 تا 20 میلیون تومانی قادر به ارز آوری 85 درصدی برای کشور است و مسئولان از این جایگاه غافل مانده اند.

وی ادامه داد: در سال 97 فرش دستباف ایران به عنوان کالای استراتژیک مورد تحریم قرار گرفت و این در حالی است که نه تنها هیچ حمایتی از این کالای استراتژیک برای تسهیل در تولید و صادرات صورت نگرفت، بلکه با وضع مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی، برای صادرات این محصول مانع تراشی شد.

رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان فرش دستباف از پایین ترین میزان صادرات این محصول ظرف 2 سال اخیر خبر داد و گفت: میزان صادرات این محصول در سال 98 و 99 کمتر از 50 میلیون دلار برآورد شد . ما در بدترین شرایط جنگ و تحریم بیش از 300 میلیون دلار صادرات داشتیم.

وی دریافت تسهیلات بانکی را از دیگر مشکلات تولیدکنندگان دانست و توضیح داد: طبق مصوبه دولت مقرر کردید مبلغ 1200 میلیارد تومان وام با نرخ بهره 14 درصد در اختیار قالیبافان قرار گیرد که تاکنون این تعهد انجام نگرفته است و از سوی معاون اشتغال وزارت تعاون فرش دستباف یک کالای غیر توجیه اقتصادی اعلام گردید.

وی افزود: با رایزنی صورت گرفته با بانک توسعه تعاون 2000 نفر از تولیدکنندگان موفق به دریافت تسهیلات 18 درصد شدند که همین امر موجب بالا رفتن قیمت تمام شده و عقب ماندن تولیدکنندگان و صادر کنندگان از رقبای بین المللی شد.

وی خاطر نشان کرد: حمایت از قالیبافان ضمن جلوگیری از کوچ روستائیان به شهر، ارز آوری قابل توجهی در شرایط تحریم به همراه دارد .