صنعت کشور در چنگال دلالان ماشین آلات خارجی گیرکرده است

افزایش صادرات محصولات فولادی ایران به لطف رقابتی بودن قیمت ها
4 آذر 1396
اگر تورم را تک رقمی کرده‌اید چرا نان ۱۵ درصد گران شد؟
4 آذر 1396

صنعت کشور در چنگال دلالان ماشین آلات خارجی گیرکرده است

خبرگزاری تسنیم جمعه 3 آذر 96 شناسه خبر 1582807 : یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از واردات ماشین آلات خارجی به کشور گفت: این کار به معنای انتقال تکنولوژی نیست بلکه با این کار سیکل معیوب عقب ماندگی تولید داخلی از رقابت جهانی، کما کان به حیات خود ادامه خواهد داد.
محمد حسین برخوردار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت « تغییر نگاه صنعت از مونتاژکاری به نوآوری» اظهار داشت: شواهد متعدد نشان می دهد اقتصاد ایران در چند دهه اخیر، در پیاده سازی شعار رونق تولید ملی، سخت گرفتار موج خرید خطوط تولید خارجی شده است.

وی ادامه داد: برخی صاحبان صنایع داخلی ادعا می کنند با خرید ماشین آلات جدید از کشورهای خارجی، در مسیر انتقال تکنولوژی و ورود دانش فنی گام بر می دارند، ولی واقعیت این است که هرچند برای تقویت تولید ملی به ماشین آلات جدید نیاز است ولی واردات دستگاه ها و ماشین آلات، الزاما به معنای انتقال دانش فنی نیست.

برخوردار افزود: وقتی ماشین آلات جدید از خارج کشور وارد می شود، فقط تولید داخلی برای مدت محدودی مکانیزه تر می شود ولی بعد از گذشت طول عمر تکنولوژی جدید، وضعیت بازهم به دوره قبلی باز می گردد، یعنی تولید داخلی نسبت به تولید خارجی، به صرفه نخواهد بود.

به گفته برخوردار، چرخه عمر تکنولوژی های جدید، بدلیل سرعت شتابان تولید علم در جهان، بسیار کوتاه است و حتی در برخی صنایع کمتر از یک دهه است. بنابراین، واردات ماشین آلات جدید، تنها می تواند مشکلات تولید داخلی را به مدت یک دهه، به تاخیر بیافکند ولی این سیکل معیوب، یعنی عقب ماندگی تولید داخلی از رقابت جهانی، کما کان به حیات خود ادامه خواهد داد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: دل خوش کردن به واردات ماشین آلات جدید، گول زدن خود و از دست دادن فرصت ها است. تنها راه نجات و رهایی از این گرداب فرسایشی، این است که همانطور که رهبری تاکید داشته اند، مسیر طراحی و نوآوری در فنآوری و تولید ماشین آلات مورد نیاز خطوط تولید، با سرعت مضاعف پیموده شود.

برخوردار با اشاره به ضرورت تغییر شیوه حمایت از تولید افزود: اگر قرار است از تولید داخل حمایت شود، این حمایت باید به صورتی باشد که منجر به حمایت از نوآوری ها باشد، نه خرید ماشین آلات تاریخ گذشته خارجی.

وی با انتقاد از «مقاومت ها در برابر نوآوری صنعتی» اظهار داشت: به نظر می رسد عده ای سودجو،  جلوی ورود واقعی دانش فنی به کشور را سد کرده اند و به جای آن، خطوط تولید با عمر کوتاه را از کشورهای خارجی خریداری کرده و با به جیب زدن سود های بادآورده، صنعت را هر روز وابسته تر از دیروز به دلالان ماشین آلات خارجی می کنند.