تامین سرمایه در گردش تولید اولویت امسال بانک مرکزی است
10 اردیبهشت 1394
روسیه صادرات غلات به ایران را آغاز کرد
18 خرداد 1394

صادرات نفت ایران به آسیا ۹ درصد کاهش یافت

خبرگزاری تسنیم: در حالی که هند برای اولین بار در طی حداقل یک دهه گذشته، تحت فشار آمریکا در ماه مارس هیچ نفتی از ایران وارد نکرد، واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۲ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری مانی کنترل، در حالی که هند برای اولین بار در طی حداقل یک دهه گذشته، تحت فشار آمریکا در ماه مارس هیچ نفتی از ایران وارد نکرد، واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.2 درصد کاهش یافت. این در حالی بود که واردات نفت ژاپن و کره جنوبی از ایران در ماه مارس جهش داشت.
بر اساس آمارهای دولتی و رصد رفت و آمد تانکرها، 4 مشتری عمده نفت ایرانی یعنی کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در ماه مارس مجموعا روزانه 1.04 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کردند.
اما بر اساس آمارهای ماهیانه، واردات نفت این کشورها از ایران به بالاترین رقم در طی 3 ماه گذشته رسید و کره جنوبی و ژاپن در ماه مارس خرید نفت خود از ایران را نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا دو برابر کردند و میزان خرید ژاپن به بالاترین رقم 2 سال گذشته رسید.
شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که به دنبال انتشار بیانیه مشترک سوئیس توسط ایران و گروه 1+5، خریدها از ایران از ماه آوریل افزایش خواهد یافت.
مشتریان نفت ایران در حال تمدید قراردادهای خود و بررسی امکان سرمایه گذاری در ایران هستند. آنها همچنین در حال مذاکره در مورد خرید نفت بیشتر از ایران در آستانه انعقاد توافق احتمالی هسته ای هستند.
ایران همچنین مشتاق است سهم از دست رفته خود از بازار را مجددا باز یابد و میزان صادرات خود را از حدود یک میلیون بشکه فعلی بالاتر ببرد.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته، انعقاد توافق هسته ای موجب خواهد شد سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا در طی چند روز شروع به لغو تحریم های ایران کنند.
اما آمریکا هشدار داده که خریداران نفت ایران باید تا زمان انعقاد توافق هسته ای جانب احتیاط را از دست ندهند.
وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و نماینده آمریکا در مذاکرات هسته ای گفت: «ما درک می کنیم که هیچ کس نمی خواهد آخرین نفر صف باشد، همه می خواهند اگر تحریم ها کاهش یافت، اولین نفر صف باشند.»

منبع : خبرگزاری تسنیم