“صادرات صوری” سیب در برخی گمرکات/ سوء‌استفاده واردکنندگان موز از بخشنامه جهاد کشاورزی + سند

ضعف مدیریت جهادکشاورزی گوشت قرمز را گران کرده است
13 دی 1395
اقتصاد مقاومتی در برخی وزارتخانه‌ها كمرنگ است
15 دی 1395

“صادرات صوری” سیب در برخی گمرکات/ سوء‌استفاده واردکنندگان موز از بخشنامه جهاد کشاورزی + سند

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 14 دی 95 شناسه خبر 1286551 :

صادرات صوری سیب درختی و سیب‌های بی کیفیت در برخی گمرکات موجب شد، گمرک در بخشنامه ای دستورالعمل واردات موز با تعرفه ۵ درصد در قبال صادرات سیب درختی را تا اطلاع ثانوی در ۳ گمرک متوقف کند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مدیرکل دفتر مقررات و استاندارهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در فروردین ماه سال جاری به برخی تسهیلات برای صادرات سیب درختی اشاره و گفته بود: در شرایط پسا برجام و به منظور حمایت از تولید داخلی،تعرفه واردات یک کیلو موز در قبال صادرات 1.5 کیلو سیب درختی پنج درصد تعیین شده است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی، همچنین از تعرفه 26 درصدی برای واردات هر کیلو موز خبر داده بود. بر این اساس، از ابتدای سال جاری واردات موز در قبال صادرات سیب تخفیف 21 درصدی را برای وارد کنندگان  به همراه داشته است.

در ماههای گذشته مقامهای مختلف وزارت جهاد و همچنین گمرک ایران گزارشهایی در خصوص افزایش چشم‌گیر میزان صادرات سیب درختی  به کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان ارائه کرده بودند. این در حالی است که افزایش صادرات قابل توجه سیب درختی با توجه به حجم ثابت مصرف و تولید سیب برای کارشناسان تا حدودی غیر منتظره بود.

در عین حال گزارش هایی از عدم رعایت ضوابط بخشنامه کاهش تعرفه واردات موز در قبال صادرات سیب درختی در برخی مبادی خروجی به گمرک رسیده که موجب شد، گمرک ایران در بخشنامه‌ای اعلام کند، گمرکات اجرایی تا زمان مشخص شدن نتیجه بررسیها در خصوص تخلفات احتمالی صورت گرفته ، از پذیرش اظهارنامه‌های صادراتی سیب درختی در قبال واردات موز از 3 گمرک شلمچه، باشماق و پرویزخان خودداری کنند.

بخشنامه گمرک حاکی است، صادرات سیب‌های بی کیفیت و عدم تحقق صادرات واقعی سیب از جمله تخطی‌هایی بوده که از بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است.

1395101413464833896141110

به گزارش تسنیم بر اساس اطلاعات موجود تعداد وارد کنندگان اصلی موز به کشور بسیار محدود می‌باشند و به نوعی واردات این محصول برای اشخاصی مانند آقای “الف” حالت انحصاری دارد. به همین دلیل بخشنامه تخفیف تعرفه‌ای حاصل از صادرات سیب برای واردات موز جمع زیادی از صادرکنندگان و واردکنندگان را در این موضوع دخیل نمی‌کند.