سهم تحقیق و توسعه در تولید ناخالص داخلی ایران تنها ۸ دهم درصد است

برنج ۳۳.۳ درصد گران شد
13 بهمن 1395
بِرندهایی که بیکار می‌کنند
13 بهمن 1395

سهم تحقیق و توسعه در تولید ناخالص داخلی ایران تنها ۸ دهم درصد است

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 13 بهمن 95 شناسه خبر 1315396 : معاون پژوهش و توسعه وزیر نفت گفت: سهم تحقیق و توسعه در تولید ناخالص داخلی ایران تنها حدود ۸ دهم درصد است که جا دارد ما نیز در ایران بیش از پیش به امر پژوهش، تحقیق و توسعه توجه کنیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، «حبیب‌الله بیطرف» معاون پژوهش و توسعه وزیر نفت عصر امروز در “هفتمین همایش پژوهش و فناوری وزارت نفت” اظهار داشت: مرز فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی عملاً پژوهش و نوآوری است که اگر سرمایه گذاری مناسبی در این زمینه صورت گیرد در نتیجه بهره‌وری زیاد و سازندگی رخ می‌دهد.

وی افزود: رویکرد همه ما باید به سمت سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های پژوهشی باشد و وزارت نفت خوشبختانه در این زمینه پیش‌قدم و صاحب ابتکارات ارزشمندی است.

بیطرف با بیان اینکه “در سال‌های آینده امیدواریم بودجه‌هایی که برای فعالیت‌های پژوهشی تخصیص داده می‌شود افزایش پیدا کند”، گفت: براساس آمار موسسات معتبر بین‌المللی، کره جنوبی بیشترین میزان از GDP را برای تحقیق و توسعه هزینه می‌کند.

وی ادامه داد: سهم تحقیق و توسعه در تولید ناخالص داخلی ایران تنها حدود 8 دهم درصد است که جا دارد ما نیز در ایران بیش از پیش به امر پژوهش، تحقیق و توسعه توجه کنیم.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: در مجموع طی سالهای 90 تا 94 حدود 2.2 هزار میلیارد تومان بودجه به بخش پژوهش و فناوری 4 شرکت اصلی وزارت نفت در برنامه پنجم توسعه اختصاص یافته که از این میان 1.1 هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: خوشبختانه پیوند مناسبی بین دانشگاه و صنعت نفت صورت گرفته و 12 طرح مطالعاتی بین شرکت‌های تابعه وزارت نفت با 12 دانشگاه داخلی امضاء شده که این دانشگاه‌ها باید به همراه مشارکت با دانشگاه‌های خارجی فعالیت‌های تحقیق و توسعه را انجام دهند.