تولید قطعات خودرو هم زیرپلّه‌ای شد
25 بهمن 1395
گرانی ۵ تا ۳۱ درصدی ۱۰ گروه خوراکی طی یکسال
27 بهمن 1395

سهم ایران در بازار کفش ۲ درصد است

خبرگزاری فارس سه شنبه 26 بهمن 95 : مدیرعامل گروه صنعتی کفش ملی با بیان اینکه سهم ایران در بازار کفش تنها ۲ درصد است، گفت: در سال‌‌های اخیر ورود کفش‌های بی‌کیفیت چینی به کشور و تبعات منفی استفاده از آن باعث شده تا مردم به سمت استفاده از محصولات داخلی بروند اما تولیدکنندگان نیز باید خود را به‌روز کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، علی شالباف در حاشیه نمایشگاه صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه بعد از اینکه گروه صنعتی کفش ملی رو به زوال رفت تولید کفش در خیلی از واحدها به صورت سنتی انجام شد، گفت: تولید کفش به صورت سنتی و شکاف عمیقی که میان تولید و مصرف‌کنندگان ایجاد شد باعث شد تا ایران در تولید و صادرات کفش ضررهای زیادی را متحمل شود.

شالباف با بیان اینکه سهم ایران در بازار کفش تنها 2 درصد است، گفت: هزینه تولید در صنعت کفش به دلیل اینکه بالا بود باعث شد تا محصولات بی‌کیفیت چینی و ارزان وارد کشور شود و لطمات زیادی به تولیدکنندگان داخلی وارد کند.

وی افزود: اما در سال‌های اخیر مردم با استفاده از محصولات بی‌کیفیت و ارزان چینی متوجه شدند چه تبعات ناگواری در انتظار آنها است به همین دلیل این روزها مردم به سمت استفاده از تولیدات داخلی رفته‌اند، اما تولیدکنندگان باید متوجه باشند که اگر می‌خواهند سهم خود را مجدداً به دست بیاورند باید خود را به‌روز کنند.

مدیرعامل گروه صنعتی کفش ملی با تأکید براینکه تا 5 سال پیش در مقطعی کفش‌های ورزشی چینی در فروشگاه‌های این گروه صنعتی به فروش می‌رسید، گفت: در حال حاضر به هیچ عنوان مجوز ورود کفش‌های چینی با هر مشخصات را در فروشگاه‌های کفش‌های ملی نخواهیم داد.

شالباف گفت: متأسفانه به دلایل مختلف، بی‌مهری‌ها و وقوع جنگ تحمیلی از اوایل دهه هشتاد تولید کفش در این مجموعه متوقف شد و فروشگاه‌های آن که تعدادشان 570 واحد بود به نوعی کاهش یافت. در حال حاضر سیاست این مجموعه تولید غیرمتمرکز است. بنابراین ما مجاز به واردات محصولات نهایی و کفش نیستیم و اینکار جزو سیاست‌های ما نیست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 250 فروشگاه کفش ملی در کشور فعال هستند، گفت: طبق برنامه 4 ساله‌ای که تدوین شده قرار  است از سال 96 کفش ملی مجدداً اقدام به تولید متمرکز کند.

شالباف ادامه داد: این مجموعه باید از این گذار عبور کند و طبق نقشه راه و برنامه‌ای که برای برون‌رفت از این شرایط تدوین شده در گام نخست نقشه راه و تحقیق بازار را انجام داده‌ایم تا ببینیم جایگاه واقعی برند کفش ملی کجاست.

وی افزود: زمانی در تمام خانواده‌ها کفش ملی وجود داشت اما الان نیست چرا که در آن زمان به نیاز روز مشتریان پاسخ داده نشد، واقعیت این است که دیگر کسی با افتخار کفش ملی نمی‌خرد.

مدیرعامل گروه صنعتی کفش ملی با تأکید براینکه باید بگوئیم صدای پای کفش ملی به گوش می‌رسد، گفت: باید براساس آنچه برای چشم‌انداز طراحی کرده‌ایم پیش برویم این اتفاقات در مجموعه‌ کلید خورده پس نیاز به تغییرات داریم.

شالباف گفت: بازنگری در زنجیره تأمین محصول یکی دیگر از اقدامات است یعنی هدف مجموعه این است که به سمت تولید 100 درصدی برود. چرا که سیاست تولید متمرکز توسط خیلی از کشورهای پیشرفته جواب گرفته و موفق بوده است. پس ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم و از نظر کیفی و مد خود را به‌روز کنیم.