«تجربه جهانی حمایت از تولید» ــ۸ |چگونه کُره فقیر ۵۰ساله کشور “برند”ها شد؟/ ۱۸ امتیاز ویژه به تولید
30 خرداد 1397
اختصاصی| کارخانجات آب معدنی در مرز تعطیلی
30 خرداد 1397

سنگی که شکست

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 27 خرداد 97 : به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس انجمن سنگ تزئینی و نماینده تولیدکنندگان سنگ تزئینی با گلایه از رکود و بهره سنگین تسهیلات بانکی، خواهان حمایت بیشتر دولت و مسئولان از صنعت سنگ تزئینی شدند.

مهدی حیدرزاده از تولید کنندگان سنگ تزئینی گفت: نخستین مشکل ما رکود است که واقعا بر تولیدکنندگان فشار آورده است.

حیدرزاده افزود: دومین مشکلی که ما داریم تصویب قوانینی است که دستهای ما را می بندد و کمتر از رکود نیست مثلا شهرداری ها کمیته ای به نام کمیته نما درست کرده اند که مانع استفاده از سنگ در نمای ساختمان ها می شود و الزام می کند که حتما باید از آجر نسوز یا شاموتی برای نما استفاده شود.

این تولیدکننده سنگ تزئینی افزود: این کار به واسطه لابی قوی تولیدکنندگان آجر است و این باعث رانت شده است.

ابوالقاسم شفیعی رئیس انجمن سنگ تزئینی این بخش صحبت های حیدرزاده را تایید کرد و گفت: نباید الزام شود که در نما فقط از یک ماده خاص استفاده شود.

سیف الله امیری مدیرکل صنایع مدنی وزارت صنعت هم با تایید صحبت های آقای حیدرزاده گفت: حتی یکوقت جایی گفتیم به جای آجرهای خیابان و حاشیه جوها از سنگ استفاده کنند که معترض شدند و گفتند شما می خواهید نان ما را ببرید ما می خواهیم هر سال این ها را بازسازی و تعویض کنیم اگر سنگ استفاده کنیم که دیگر خراب نمی شود و نان ما بریده می شود و اینها لابی قدرتمندی دارند.

امیری افزود: البته کالاهی جایگزینی هم برای سنگ وارد بازار شده مثل کامپوزیت ها و کاشی سرامیک و …که نسبت به سنگ ارزان ترند.

حیدرزاده تولید کننده سنگ تزئینی در ادامه گفت: چرا ما باید با قوانین دست و پا گیر رکود را تشدید کنیم.

این تولیدکننده همچنین صنعت تولید سنگ تزئینی را سنتی بیان کرد و افزود: برای صادرات به لحاظ سخت افزاری یعنی تجهیزات و ماشین آلات به روز نیستیم و به غیر از این واقعا مشکل نقدینگی داریم و تولیدکنندگان زیر فشار وام  با بهره سنگین هستند.

حیدرزاده گفت: ما وقتی در نمایشگاه های خارجی شرکت می کنیم می بینیم که رغبتی برای همکاری با ما وجود ندارد و ما نمی توانیم محصولاتمان را بفروشیم و بخشی از مشکلات ما ناشی از مسائل سیاسی است در حالی که همین اروپا تشنه سنگ ایرانی است و سنگ های ما با واسطه به اروپا صادر می شود.

در ادامه شفیعی رئیس انجمن سنگ تزئینی از نبود رشته تحصیلی در دانشگاه ها درخصوص صنعت سنگ انتقاد کرد و گفت: کشورهایی مثل ایتالیا تا دکترا در رشته معدن و سنگ های تزئینی تحصیلات دارند ولی در کشور ما رشته معدن توسعه نیافته است و باید رشته تخصصی سنگ تزئینی و آهن و … در کشور تاسیس شود.

شفیعی با بیان این که نحوه تولید سنگ در سطح جهان فرق کرده گفت: تولید سنگ فرق کرده و به این نحوی که در کشور داریم در دنیا منسوخ شده است و باید بتوانیم دانشمان را ارتقا دهیم و با تجهیزات مدرن کیفیت سنگ های تولیدی را به سطح جهانی برسانیم.

رئیس انجمن سنگ تزئینی گفت: واحدهای تولید سنگ در کشور با یک سوم ظرفیت کار می کنند.

شفیعی با اشاره به امضای موافقتنامه با ایتالیایی ها برای برگزاری دوره های آموزشی برای تولید کنندگان سنگ ایران گفت: مدت های مدیدی است که ستاد سنگ های تزئینی در وزارتخانه تشکیل نمی شود و دولت در حمایت از تولیدکنندگان سنگ تزئینی و بازارهای صادراتی کوتاهی می کند در حالی که حتی در ترکیه هزینه شرکت در نمایشگاه ها را دولت می دهد در ایتالیا هم همین گونه است.

رئیس انجمن سنگ تزئینی گفت: صنعت سنگ بیمار است، برای این که بدانید صنعتی رشد کرده و حالش خوب است باید عوارض را از واردات مشابه اش بردارید اگر بتواند ادامه حیات بدهد و رقابت کند آن صنعت خوب است و رونق دارد، اما برای صنعت سنگ، خودرو و کفش ایران اگر عوارض واردات حذف شود نمی توانند ادامه حیات دهند و ورشکست می شوند، این صنایع بیمارند.

سیف الله امیری مدیرکل صنایع مدنی وزارت صنعت  هم گفت: باید با افزایش کیفیت؛ ارتقای دانش فنی، به روز کردن تجهیزات و مدیریت مناسب و حمایت از تولید کنندگان بازار صادرات را فراهم کنیم.