ساخت نیروگاههای کوچک با تصمیم غلط یک دستگاه دولتی به مشکل خورد

تولید اکریلیک تعطیل شد/رشد منفی یا زیر ۱۰ درصد تولید ۳۵ محصول + جدول
2 آبان 1396
۵۰ درصد ظرفیت معادن ذغال‌سنگ تعطیل شد
2 آبان 1396

ساخت نیروگاههای کوچک با تصمیم غلط یک دستگاه دولتی به مشکل خورد

خبرگزاری تسنیم دوشنبه 1 آبان 96 شناسه خبر 1554075 : وزیر سابق نیرو گفت: گسترش نیروگاه‌های CHP و DG به دلیل تصمیم‌های غلط و نابجای یکی از دستگاه‌های دولتی در تأمین سوخت به مشکل خورد و آینده آنها در مخاطره است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حمید چیت‌چیان وزیر نیروی دولت یازدهم در سی و دومین کنفرانس بین‌المللی برق اظهار داشت: اولین چیزی که مردم از شبکه برق و صنعت برق می‌خواهند پایدار بودن شبکه برق است.

وی افزود: مردم دوست دارند که علاوه بر کیفیت برق و نبود نوسانات از حداقل خاموشی برق برخوردار باشند.

چیت چیان با بیان اینکه “کاهش هزینه‌های برق یکی دیگر از انتظارات مردم است”، گفت: هزینه‌های برق باید کاهش یابد، چرا که در کشورمان هزینه‌ها بالاتر از تعرفه‌های برق است و مردم کمتر از هزینه‌های واقعی پول برق پرداخت می‌کنند، پس براساس اقتصاد برق، باید هزینه‌ها کاهش و تعرفه‌ها افزایش یابد.

وزیر سابق نیرو در خصوص مصرف سوخت مایع در نیروگاههای کشور اذعان داشت: در بسیاری از شهرها مثل تبریز، اراک، کرج، قزوین و تهران زمانی که نیروگاه‌ها ناچار هستند از سوخت مازاد استفاده کنند، آلایندگی تولید برق این نیروگاه‌ها افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: مردم در فصل زمستان و زمانی که نیروگاه‌ها از سوخت مازوت استفاده می‌کنند شکایت فراوانی دارند، پس فرایند تولید برق باید به گونه‌ای باشد که آلاینده‌ها و تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد.

چیت چیان با تأکید بر لزوم شفافیت در تعرفه گذاری ها گفت: باید در شفافیت تعرفه‌ها و فروش انشعاب تبعیض بین مشترکان قائل نشد؛ متأسفانه در برخی موارد از دو مشترک نزدیک به هم دو هزینه متفاوت برای دریافت حق انشعاب گزارش می‌شود، پس باید تبعیض بین حق انشعاب از بین برود.

وی افزود: علاوه بر انتظارات مردم از صنعت برق، صنعت برق نیز از مردم انتظاراتی دارد که مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری و پرداخت به موقع قبوض برق، یکی از انتظارات بجای صنعت برق از مشترکان است.

چیت چیان در خصوص وضعیت پیش آمده برای نیروگاههای پراکنده گفت: گسترش نیروگاه‌های CHP و DG به دلیل تصمیم‌های غلط و نابجای یکی از دستگاه‌های دولتی در تأمین سوخت به مشکل خوردند و آینده آنها در مخاطره است.

وزیر سابق نیرو تصریح کرد: نیروگاههای تولید پراکنده می توانند از لحاظ گوناگون برای صنعت برق کشور مفید باشند، از اینرو بهتر است تا دستگاههای دولتی در توسعه این نیروگاهها تعامل و همگرایی بیشتری داشته باشند.

همچنین بخوانید: ناهماهنگی جدید بین وزارت نفت و نیرو / صدور مجوزهای تولید پراکنده برق متوقف شد 

چیت‌چیان همچنین به افزایش پیک مصرف در تابستان و افت مصرف برق در فصل زمستان اشاره کرد و گفت: پیک مصرف برق در تابستان به یکباره به 55 هزار مگاوات می‌رسد و این در حالی است که به فاصله تنها دو ماه از گذشت پیک مصرف، به یکباره پیک به 37 هزار مگاوات کاهش می‌یابد و این نشان می‌دهد که ظرفیت بسیاری از نیروگاه‌های موجود در فصل زمستان باید خاموش بماند.

وی افزود: صنعت برق در حال حاضر 30 هزار میلیارد تومان بدهی دارد و این در حالی است که کل درآمد سالانه برق 20 هزار میلیارد تومان است که البته اگر هزینه‌ها را نیز به آن اضافه کنیم، این مبلغ کاهش می‌یابد؛ پس سؤال این است که با این وضعیت چگونه می‌توانیم به ادامه صنعت برق امیدوار باشیم و آن را ادامه دهیم.

وزیر سابق نیرو تصریح کرد: تغییر پارادایم برای ادامه موقعیت صنعت برق بسیار حیاتی است و از اینکه فکر کنیم صرفاً با اصول مهندسی می‌توانیم صنعت برق پایداری داشته باشیم، یک اشتباه است.

این عضو کابینه دولت یازدهم در پایان با بیان اینکه “باید به نیازها و توجه به نیازهای مشترکان جدی گرفته شود”، خاطرنشان کرد: ترکیب هیأت مدیره‌ها تغییر کند و استفاده از علوم انسانی، اجتماعی و مالی در صنعت برق بیش از پیش گسترش یابد تا صنعت برق به یک پایداری مناسبی برسد.