مرغ و تخم‌مرغ گران شد
14 آذر 1395
بدهی میلیاردی “وزارت راه” مُهر اخراج ۴۰۰ کارگر اصفهانی شد
14 آذر 1395

رکود اقتصادی تنور فرار مغزها را داغ کرده است

خبرگزاری تسنیم شنبه 13 آذر 95 شناسه خبر 1252320 : خروج از رکود مقدمه‌ای برای جلوگیری از مهاجرت نخبگانی است که عرصه ای برای استفاده از نبوغ، ایده‌ها و خلاقیت خود در داخل کشور پیدا نمی کنند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، کارشناسان و دانشگاهیان علم محوری و تولید ملی را دو عامل اصلی تحقق رشد و توسعه اقتصادی می‌دانند. تولید علم وظیفه دانشگاهیان و تولید کالا ملی وظیفه تولیدکنندگان است.

وظایفی که عملیاتی شدن آن‌ها نیازمند کمکهای دولتی است و امروزه نبود بودجه برای تخصیص به پروژه‌های علمی و صنعتی باعث خروج نخبگان از کشور و از حرکت ایستادن چرخ صنعت شده است.

مهاجرت دانشجویان کشور به خارج رو به رشد است و براساس جدیدترین آمارها 11 هزار و 300 نفر در سال 2015 ــ 2014 از کشور مهاجرت کرده‌اند که نسبت به سال‌های پیش از آن 16 درصد رشد داشته است.

همچنین انستیتو بین‌المللی آموزش آمریکا که سالانه تعداد دانشجویان خارجی این کشور را اعلام می‌کند؛ ذر آخرین بیانیه‌اش اعلام کرده که در سال تحصیلی 2016 ــ2015 تعداد دانشجویان ایرانی آمریکا به 12 هزار و 256 نفر رسیده که پس از انقلاب یک رکورد محسوب می‌شود.

در سال تحصیلی 2011 ــ 2010 تعداد دانشجویان ایرانی آمریکا 5 هزار و 626 نفر بوده که در سال گذشته بیش از دو برابر افزایش داشته؛ این افزایش باعث شد تا جمهوری اسلامی ایران در سال 2016 به یازدهمین کشور جهان در ارسال دانشجو به آمریکا تبدیل شود.

خبرهای تعطیلی کارخانه‌های تولیدی و صنعتی کشور نیز به صورت سلسله‌وار روی خط رسانه‌ها می‌رود؛ در این میان، وضعیت برای واحدهای تولیدی و به خصوص واحدهایی که در شهرکهای صنعتی مشغول به کارند هر روز بد و بدتر می‌شود.

در ماه‌های اخیر بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی  به صورت کامل تعطیل یا نیمه تعطیل شده و در این میان وضعیت معیشتی  کارگران حقوق نگرفته روز به روز بیشتر تحت تأثیر فشارهای مالی قرار می‌گیرد.

تعطیلی هزار واحد تولید صنایع پلاستیک در سال 94، تعطیلی 50 درصد کارخانجات صنایع چوب و صنایع غذایی خراسان‌ رضوی، تعطیلی 23 درصد صنایعاستان مرکزی، تعطیلی 50 درصد صنایع بروجرد، تعطیلی 60 درصد ظرفیت تولید صنایع گچ، سیمان و سنگ، تعطیلی 621 واحد صنعتی و تولیدی استان سمنان و … نمونه‌هایی از رکود حاکم بر فضای کسب‌وکار کشور است.

در واقع، هر چند اجرایی شدن سیاستهای انقباضی کاهش و کنترل نرخ تورم که از سوی دولت اجرا شده باعث شد تا تورم از حدود 40 درصد به کم‌تر از 20 درصد برسد، اما این سیاست باعث بروز رکود در اقتصاد کشور شد.

رکودی که با اهداف نخبگان کشور در تضاد است؛ هدف اصلی نخبگان برای خرج از کشور استفاده از توانایی‌ها و استعدادهایشان است که متأسفانه شرایط استفاده از آن در کشور وجود ندارد؛ زیرا رکود حاکم بر صنایع کشور امکان استفاده از ایده‌ها و خلاقیتهای نخبگان را به تولیدکنندگان ما نمی‌دهد.

خروج از رکود و چرخیدن چرخ صنایع کشور مقدمه‌ای برای عدم مهاجرت نخبگان کشور است، البته گویا کارخانه کلیدسازی کشور هنوز کلیدی را برای قفل رکود نساخته و به دیدن فرار مغزها عادت کرده است.

همچنین دولت در نظر دارد در لایحه بودجه سال 96 سهم کم‌تری به وزارت علوم، دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و پارکهای علم و فناوری اختصاص دهد. این اقدام می‌تواند رکود علمی را همچون رکود صنعتی به مشکلات کشور بیفزاید.

تمرکز بر اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان موتور محرکه اقتصاد مقاومتی و افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی همواره خواسته مقام معظم رهبری از مسئولین اجرایی کشور بوده و تحقق این موضوع نیاز به توجه بیشتر دولت به حوزه تولید علم و حمایت و تخصیص بودجه مناسب به نهادهای علمی کشور دارد.