رفع تعلیق و استثناء برخی از ثبت‌سفارش‌ها از کنترل سیستمی/اعمال سهمیه یک میلیون دلاری برای واحدهای تولیدی بدون سهمیه واردات

واردات روغن خام ۵۷درصد افزایش یافت
22 مهر 1402
ایران در بین ۵ کشور نخست دنیا در حوزه پرداخت الکترونیک قرار دارد
29 مهر 1402

رفع تعلیق و استثناء برخی از ثبت‌سفارش‌ها از کنترل سیستمی/اعمال سهمیه یک میلیون دلاری برای واحدهای تولیدی بدون سهمیه واردات

خبرگزاری تسنیم جمعه 21 مهر 1402 : در رویه کنترل سیستمی سهمیه واردات پرونده‌های دارای تخصیص ارز که پیش از این تعلیق شده بودند، رفع تعلیق شدند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس مصوبه مدیریت منابع و مصارف ارزی وزارت صمت، از 30 شهریور ماه امسال،  بررسی و اعمال “سابقه واردات” حذف شده و “بررسی سیستمی سهمیه” جایگزین آن شد.

لازم به ذکر است، برای شرکتهای تولیدی 125 درصد حداکثر واردات در 2 سال گذشته و درشرکتهای بازرگانی 85 درصد بیشترین واردات در سال 1400 یا 1401 اعمال خواهد شد.

اما بر اساس اعلام سامانه جامع تجارت ؛ پیرو تصمیم سازمان توسعه تجارت اقدامات زیر در رویه کنترل سیستمی سهمیه واردات در سامانه جامع تجارت انجام شده است؛

پرونده‌های دارای تخصیص ارز که پیش از این تعلیق شده بودند، *رفع تعلیق* گردیدند.
برای تمامی واحدهای تولیدی که میزان سهمیه آنها زیر 1 میلیون دلار بوده و یا سهمیه‌ای به آن‌ها تعلق نمی‌گرفت، به صورت پیش فرض میزان سهمیه 1 میلیون دلاری در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است با به‌روزرسانی سهمیه‌های این واحد‌های تولیدی، پرونده‌های تعلیقی که در بازه مجاز سهمیه 1 میلیون دلاری قرار گرفتند، *رفع تعلیق* گردیده‌اند.

پرونده‌های با حالت ثبت سفارش *«دستگاه‌ اجرائی و قرارداد با دستگاه‌های اجرائی»* از بررسی سیستمی سهمیه معاف شده‌اند.

لازم به ذکر است، پرونده‌های تعلیق‌شده با این حالت ثبت سفارش نیز *رفع تعلیق* شدند.

ثبت‌سفارش‌هایی که دارای تخصیص ارز، تامین ارز یا ترخیص (حتی کمتر از ارزش کل ثبت‌سفارش) باشند، به شرط عدم افزایش ارزش ثبت‌سفارش و عدم تغییر حوزه سهمیه (بازرگانی، تولیدی، ماشین‌آلات و تجهیزات، CKD و CBU) به صورت خودکار از کنترل سهمیه *استثنا* می‌شوند.