رئیس مرکز آمار: هرکس یک ساعت در هفته کار کند بیکار نیست

پیشنهاد دولت روحانی برای حذف بیمه اجباری کارگران
26 مهر 1395
سند تازه از بی‌اعتنایی اتحادیه اروپا به برجام/شرکت ملی نفتکش ۱ماه برای دفاع مهلت دارد
26 مهر 1395

رئیس مرکز آمار: هرکس یک ساعت در هفته کار کند بیکار نیست

خبرگزاری تسنیم دوشنبه 26 مهر 95 شناسه خبر 1214245 : رئیس مرکز آمار با بیان این که مرجع رسمی تولید و ارائه آمار را شواری عالی آمار معرفی می کند گفت: انتظار ما این است که در شورای عالی آمار به زودی اعلام شود چه نهادی باید کدام آمارها را تولید کند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، امید علی پارسا در نشست خبری که صبح امروز در مرکز آمار برگزار شد گفت: آمار رسمی کشور آماری است که مرجع تعیین شده در شورای عالی آمار ارائه و منتشر می کند.

وی افزود: انتظار ما این است که در شورای عالی آمار به زودی اعلام شود چه نهادی باید کدام آمارها را تولید کند.

پارسا ادامه داد: البته قرار نیست همه آمارهای مورد نیاز کشور در مرکز آمار تولید شود.

رییس مرکز آمار در مورد چرایی وجود اختلاف بین آمار بانک مرکزی و مرکز آمار گفت: امکان ندارد آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار یکسان باشد چرا که شاخصهای احصا آمار با هم تفاوت دارد.

وی افزود: به عنوان مثال برای تورم 5 شاخص از قبیل سبد کالا، وزن کالا، محل قیمت گیری، تعداد قیمت و سال پایه باید یکی باشد تا دو آمار تورم بانک مرکزی و مرکز آمار یکسان باشد که چنین چیزی امکان ندارد.

پارسا تاکید کرد امروز در دنیا تنها در سه درصد کشورها آمار تورم توسط بانکهای مرکزی اعلام می شود.

وی افزود، تخصصی بودن نباید منجر به این شود که برخی دستگاهها به عنوان مرجع اعلام معرفی شوند.

پارسا در خصوص اعلام نرخ بیکاری گفت: اعلام آمار باید با شاخصهای بین المللی هماهنگ باشد و دستگاههای زیر مجموعه سازمان ملل نشانه فعال بودن یک  فرد شاغل را یک ساعت در هفته میدانند به همین جهت معیار اعلام آمار مرکز نیز بر اساس دستور العملهای بین المللی است.

وی افزود: سابقا در ایران نرخ بیکاری با معیار فعالیت 16 ساعت در هفته به عنوان عیار  فعال بودن استفاده میشد که آمار بیکاری با این شاخص حدود 2 درصد افزایش می یابد که اختلاف فاحشی ندارد.

پارسا به اختلاف میان آمار اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران اشاره و تاکید کرد: با 95 درصد اطمینان می‌گویم تفاوت معناداری میان بانک مرکزی و مرکز آمار وجود ندارد. اما سبد مورد بررسی مرکز آمار و بانک مرکزی برای تورم متفاوت بوده، وزن کالاها و نقاطی که از آنها آمارگیری می‌شود متفاوت است و بنابراین اختلاف ممکن است بین آمار اعلامی دو دستگاه وجود داشته باشد. اما هر دو آمار  صحیح است.

رئیس مرکز آمار ایران همچنین در مورد جزییات آخرین آمار ثبت نام های اینترنتی در سرشماری نفوس و مسکن گفت: بر اساس آخرین اطلاعات تا ساعت شش امروز صبح 7میلیون و 250 هزار خانوار معادل 24 میلیون و 400 هزار نفر در سرشماری نفوس و مسکن به صورت اینترنتی شرکت کرده اند.