رئیس خانه صنعت: برخی تولیدکنندگان در پرداخت حقوق کارگر عاجز شده‌اند

پس‌لرزه‌ دلار در “امین‌حضور”؛ برخی لوازم خانگی ۵ تا ۱۰ درصد گران شدند
4 بهمن 1396
زنگ خطر بزرگ برای خودروسازان؛ تولید ۸۰۰هزار خودرو متوقف می‌شود
4 بهمن 1396

رئیس خانه صنعت: برخی تولیدکنندگان در پرداخت حقوق کارگر عاجز شده‌اند

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 3 بهمن 96 : عبدالوهاب سهل آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در خصوص دستورالعمل شناسایی و تأمین مالی بنگاه‌های صنفی تولیدی برای بازسازی و نوسازی که اخیراً توسط وزیر صنعت ابلاغ شده است با اشاره به اینکه در طرح رونق حمایت‌هایی نیز برای واحدهای صنفی تولیدی دیده شده است، اظهار داشت: برای اجرایی شدن این حمایت‌ها باید بنا به توصیه اتحادیه های صنفی درخواست‌ها شناسایی و به اتاق اصناف ارسال شود تا در نهایت روند پرداخت تسهیلات صورت گیرد.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد واحدهای صنفی نیز استقبال چندانی از طرح رونق تولید نداشته باشند، افزود: در طرح رونق بهره تسهیلات 18 درصد است و در این شرایط هیچ واحد تولیدی امکان بازپرداخت این تسهیلات را ندارد. البته باید این نکته را تأکید کنم که هنوز سقف و کف تسهیلات پرداختی در طرح رونق برای واحدهای صنفی تولیدی تعیین نشده است.

*پرداخت تسهیلات جدید به تولیدکنندگان آنها را غرق می کند

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تأکید براینکه امروز واحدهای تولیدی بدهی‌های سنگینی به بانکها دارند، گفت: هر روز جرایم واحدهای تولیدی افزایش پیدا می‌کند که به اعتقاد ما پرداخت تسهیلات جدید به تولیدکنندگان آنها در مشکلات غرق تر خواهد کرد.

سهل آبادی افزود: برای حل مشکلات دولت باید دیون واحدهای تولیدی را یک مقطعی نگهداری کند تا امکان فعالیت برای تولیدکنندگان به وجود آید.

*چرا دولت اقدامی برای مدیریت بازار ارز انجام نمی دهد؟

وی با اشاره به اینکه 10 ماه از سال گذشته و استقبالی برای دریافت تسهیلات طرح رونق از سوی تولیدکنندگان صورت نگرفته است، اظهار داشت: متأسفانه در هفته‌های اخیر نرخ دلار نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرده به نحوی که قراضه اهن از 800 تومان به 1500 رسیده است. در این شرایط باید از دولت پرسید چرا اقدامی برای مدیریت بازار انجام نمی دهد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اعلام اینکه صرافی‌ها حتی دلار 4 هزار و 750 تومانی را نیز نمی‌فروشند، تصریح کرد: عده‌ای فکر می‌کنند کاسبی در خرید دلار است و رونق همین صحبت ها عاملی شده تا قفل محکمی بر عملکرد واحدهای تولیدی زده شود.

سهل آبادی با این پرسش که تولیدکننده در شرایط فعلی چگونه امکان فعالیت دارد، گفت: تمام قطعات چندین برابر شده است حتی تولیدکنندگان چندین بار خواهش و حتی التماس کردند تا راهکاری برای حل مشکلات آنها اجرایی شود اما متأسفانه همچنان تصمیمی برای رفع مشکلات اعمال نشده است.

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان مواد معدنی چندین بار از دولت برای گشایش در واردات ماشین آلات درخواستهایی را مطرح کردند اما متأسفانه نه تنها این موضوع اجرایی نشده بلکه قیمت ماشین آلات چینی دست دوم نیز رشد قابل توجهی را پیدا کردند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اعلام اینکه تولیدکنندگان در پرداخت حقوق کارگران خود عاجز شده‌اند، افزود: دیروز رئیس کل بانک مرکزی صحبت‌هایی را مبنی بر مدیریت بازار ارز مطرح کرد اما چرا هنوز دلار گران است؟ از وزیر صنعت و مسئولان مربوطه درخواست می کنیم تا به داد تولیدکنندگان برسند.