دیدار مسئولان ستاد سرشماری نفوس و مسکن با رهبر انقلاب

واردکنندگان میوه‌ دشمنان تولید ملی هستند/ باید ریشه اصلی واردات میوه به کشور خشک شود
23 شهریور 1395
رشد ۶.۶ درصدی تولید غلات ایران/ ۱۲.۵ میلیون تن گندم در ایران تولید شد
24 شهریور 1395

دیدار مسئولان ستاد سرشماری نفوس و مسکن با رهبر انقلاب

KAMENEIE.IR سه شنبه 23 شهریور 95 : حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در دیدار مسئولان ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن، اعضای شورای عالی آمار کشور و مدیران مرکز آمار ایران، «آمار و اطلاعات دقیق، متمرکز و علمی» را پایه‌ی اصلی در تصمیم‌گیری کارآمد برای کشور خواندند و با تأکید بر اهمیت طرح سرشماری عمومی، خطاب به مردم خاطرنشان کردند: همه‌ی مردم عزیز باید به‌طور جدی در این طرح مهم مشارکت کنند.
رهبر انقلاب اسلامی، آمار را ضرورتی قطعی و اصلی برای برنامه‌ریزی درخصوص منابع و نیازهای متنوع و گسترده‌ی کشور دانستند و افزودند: آحاد مردم عزیز برای آنکه تصمیم‌گیری‌ها در کشور، «درست، به‌جا و کارآمد» باشد، هم در این طرح مهم شرکت کنند و هم آمار و اطلاعات مورد نیاز را به‌صورت دقیق در اختیار دستگاه‌های آماری قرار دهند و آمارها نیز همچنان‌که مسئولان گفته‌اند جنبه‌ی محرمانه دارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه خطاب به متولیان آمار در کشور خاطرنشان کردند: در آمارها، هم باید وضعیت موجود تبیین شود و هم «روند تغییرات» شناسایی شود تا در روزگار کنونی که سرعت تغییرات در آن بسیار زیاد است، مسئولان و تصمیم‌گیران کشور بر اثر تغییر روندها غافلگیر نشوند.
ایشان با اشاره به اهمیت دقت و صحت آمارها، و ضربه‌ی سنگینی که آمار غلط به کشور می‌زند، افزودند: متأسفانه کشور از لحاظ آمارگیری عقب است و حتی برخی مسئولان از حقایق و آمارهای واقعی در بعضی بخش‌ها مطلع نیستند.
رهبر انقلاب اسلامی به‌عنوان نمونه به اهمیت آمار در اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کردند و گفتند: اقتصاد دانش‌بنیان که راه پیشرفت کشور است، متکی به «عنصر انسانیِ باسواد و مبتکر» است و باید مشخص شود که در هر یک از شاخه‌های اقتصادی و فنی، چه تعدادی از جوانان و نیروهای بااستعداد و دارای ابتکار و انگیزه وجود دارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین به نقش تعیین‌کننده‌ی آمار در اقتصاد مقاومتی اشاره کردند و افزودند: راه علاج حقیقیِ مشکلات کشور، اقتصاد مقاومتی است و اگر تمام راه‌های دنیا هم به روی ما باز شود اما اقتصاد کشور درون‌زا نباشد، در نهایت این معادله، معادله‌ای شکست‌خورده است.
ایشان خاطرنشان کردند: لازمه‌ی تحقق اقتصاد مقاومتی، وجود آمار و اطلاعات دقیق از وضعیت تولید داخل و بنگاه‌های تولیدی و نیازهای آنها است.
«ارائه‌ی به‌هنگامِ آمار به مسئولان و تصمیم‌گیران کشور و سازندگان افکار و گفتمان‌های عمومی»، نکته‌ی دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی بر آن تأکید کردند.
ایشان با اشاره به مسئله‌ی «پیریِ جمعیت و استمرار نادرست سیاست‌های کاهش جمعیت» افزودند: رشد جمعیت چهار درصدی در سال‌های دهه‌ی ۶۰، نیاز به علاج داشت که علاج آن، همان سیاست‌های کاهش جمعیت بود اما تداوم این سیاست‌ها باید با ارائه‌ی آمار به‌هنگام توسط مسئولان در وقت معینی، متوقف یا کُند می‌شد، زیرا مشکل پیریِ جمعیت یکی از مشکلات بدون علاج است و امروز کشورهای پیشرفته نیز راه‌حلّی برای آن ندارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه، اختلاف در آمارهای مراکز آماری را «بلایی بزرگ» خواندند و افزودند: گاهی مراکز مختلف درخصوص نرخ بیکاری یا نرخ تورم و رشد اقتصادی، آمارهای متفاوتی بیان می‌کنند که این مسئله موجب ایجاد بی‌اعتمادی در مردم می‌شود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نادرست خواندن برخی آمارهای دولت‌های قبلی توسط دولت‌های بعدی، افزودند: باید منشأ این دوگانگی‌ها مشخص شود؛ یعنی یا در آن دوره در بیان آمارها اشکالی وجود داشته است یا در دوره‌ی پس از آن؛ و در هرصورت، دستکاری در آمارها که در معرض قضاوت مردم فهیم نیز قرار دارد، گناهی کبیره است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: ازجمله کارهای اساسی، تمرکز آمار در یک مرکز و همچنین تمرکز بر روی یک شیوه‌ی علمی و مورد توافق است.
ایشان با تأیید استفاده از ابزارهای جدید در جمع‌آوری و پردازش اطلاعات آماری، خاطرنشان کردند: اعلام نتیجه‌ی سرشماری عمومی نباید به تأخیر بیفتد و نتایج باید با پردازش و جمع‌بندی علمی و دقیق، تا پایان سال اعلام شود.
ایشان همچنین ارزیابی نتایج و کارکردهای اسناد مهمی همچون سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و سیاست‌های کلان کشور را یکی دیگر از وظایف مهم مرکز آمار برشمردند و خاطرنشان کردند: مرکز آمار، هم باید تحقق سیاست‌ها را بررسی کند و هم درخصوص نتایج و کارکردهای اجرای سیاست‌ها اعلام نظر کند، تا درصورت نامطلوب بودنِ نتایج، سیاست‌ها بازبینی و اصلاح شوند.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای نوبخت -معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه- با بیان اینکه سرشماری عمومی نفوس و مسکن، هر پنج سال یک‌بار اجرا می‌شود، گفت: سرشماری سال ۱۳۹۵ از سوم تا ۲۴ مهرماه به روش اینترنتی و از ۲۵ مهر تا ۲۵ آبان‌ماه به‌صورت حضوری انجام می‌شود.
همچنین آقای پارسا -رئیس مرکز آمار ایران- با بیان گزارشی از فرایند سرشماری عمومی نفوس و مسکن که به‌وسیله‌ی ۲۵ هزار آمارگیر در سراسر کشور اجرا خواهد شد، گفت: اخذ اطلاعات هر خانوار حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به طول می‌انجامد و به مردم اطمینان می‌دهیم که اطلاعات فردی آنها محرمانه خواهد بود.