دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر انقلاب

بازار پولی تهدید می‌شود
23 خرداد 1395
مشکل قاچاق فراتر از فرآیند اداری و تجهیزات است/ عده‌ای در برابر اصلاح سیستم مقاومت می‌کنند
8 شهریور 1395

دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر انقلاب

KHAMENEI.IR یکشنبه 16 خرداد 1395 : حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دهم با تأکید بر لزوم حفظ اقتدار، هیبت و جایگاه در رأس امور بودن مجلس شورای اسلامی، به الزامات قانون‌گذاری خوب در مجلس اشاره کردند و با برشمردن اولویت‌های کاری مجلس در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی، فرهنگ و سیاست‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، گفتند: مجلس شورای اسلامی باید ضمن دمیدن روح آرامش در کشور، «انقلابی» باشد و در قانون‌گذاری انقلابی عمل کند و به مواضع خصمانه و مغرضانه‌ی آمریکا، واکنش نشان دهد و در مقابل سیاست‌های استکبار ایستادگی کند.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با تبریک به نمایندگان مجلس دهم به دلیل کسب توفیق خدمتگزاری در قوه‌ی مقننه، جایگاه این قوه را والا و رفیع دانستند و افزودند: وظیفه‌ی قانون‌گذاری مجلس، بسیار مهم و در واقع ریل‌گذاری برای حرکت دولت است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه وظیفه‌ی نظارتی مجلس، تعارضی با موضوع همکاری با دولت ندارد، خاطرنشان کردند: این همکاری به معنای گذشتن مجلس از حق خود نیست و نمایندگان باید با استفاده از اختیارات قانونی خود همچون تحقیق و تفحص، اجرای صحیح  قانون را پیگیری کنند.
ایشان با اشاره به سوگند نمایندگان مجلس در حفظ مبانی اسلام و دستاوردهای انقلاب افزودند: مجلس باید واقعاً در رأس امور باشد و حفظ جایگاه و هیبت واقعی مجلس بر عهده‌ی نمایندگان است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه یکی از ضمانت‌های حفظ جایگاه والای مجلس شورای اسلامی، نظارت مجلس بر خویش است، به موضوع قانون‌گذاری خوب و الزامات آن اشاره کردند و گفتند: قانون باید «با کیفیت»، «متقن»، «همه‌جانبه‌نگر»، «واضح»، «بدون تعارض با قوانین دیگر»، «ضد فساد»، «منطبق با سیاست‌های بالادستی»، «برگرفته از دیدگاه‌های کارشناسی بدنه‌ی دولت و خارج از دولت» و «دربردارنده‌ی مصالح ملی به جای مصالح محلی» باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به لایحه‌ی برنامه‌ی ششم به‌عنوان یکی از دستور کارهای فوق‌العاده‌ی مهم مجلس جدید اشاره کردند و افزودند: شرایط کشور، شرایط ویژه‌ای است، بنابراین برنامه‌ی ششم باید با دقت و بدون هیچ اغماض و کوتاهی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.
ایشان همچنین با اشاره به حضور تعداد قابل توجهی از نمایندگان جدید در مجلس دهم خاطرنشان کردند: من این موضوع را یک فرصت می‌دانم زیرا حضور نمایندگان تازه‌نفس در کنار برخی نمایندگان با تجربه، زمینه‌ساز یک مجلس با نشاط و با انگیزه است که از تجربیات نمایندگان با تجربه استفاده خواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی سپس به موضوع اولویت‌های کاری مجلس دهم پرداختند و با تأکید بر اینکه «اقتصاد»، یک موضوع اصلی است، افزودند: نمایندگان مجلس، درخصوص عملی شدن اقتصاد مقاومتی بسیار تأثیرگذار هستند زیرا می‌توانند اقدامات اقتصادی دولت را در مسیر اقتصاد مقاومتی قرار دهند و همچنین این موضوع را از دولت مطالبه کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاش دشمن برای استفاده از حربه‌ی اقتصاد به‌منظور ضربه زدن به نظام اسلامی، گفتند: اگرچه برخی ناشی‌گری‌ها انجام شد و برخی مواضع و صحبت‌های منفعلانه، دشمن را در استفاده از حربه‌ی تحریم، تشجیع کرد اما باید مشکلات اقتصادی به‌ویژه رکود و اشتغال حل شوند و صِرفِ صحبت، فایده ندارد.
ایشان، حل موضوع رکود و اشتغال از طریق رونق تولید داخلی را از اولویت‌های اصلی و بسیار مهم در بخش اقتصاد برشمردند و خاطرنشان کردند: خجلت و شرمندگی نظام از بیکاری یک جوان، از خجلت و شرمندگی جوان بیکار در خانواده‌ی خود، بیشتر است؛ بنابراین باید برای حل این مشکل، اقدامات جدی انجام شود.
رهبر انقلاب اسلامی مقابله با قاچاق را یکی دیگر از اولویت‌های کاری مجلس در موضوع اقتصاد دانستند و گفتند: قاچاق همچون خنجری به پشت نظام است که مقابله با آن هم آسان نیست اما دولت باید با این پدیده‌ی شوم برخورد کند و مجلس نیز پشتوانه‌ی این برخورد باشد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه به موضوع فرهنگ به‌عنوان یکی دیگر از اولویت‌های کاری مجلس دهم اشاره کردند و گفتند: مسئله‌ی اقتصاد، اولویت فوری و کنونی کشور است اما فرهنگ در بلندمدت از اقتصاد نیز مهم‌تر است.
ایشان افزودند: در موضوع فرهنگ نوعی ولنگاری و بی‌اهتمامی در دستگاه‌های فرهنگی به چشم می‌خورد، زیرا در تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضرّ، کوتاهی‌هایی انجام می‌شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: در برخی مواقع تأکیدهایی که بر پرهیز از استفاده‌ی کالاهای مضرّ غیرفرهنگی همچون برخی مواد غذایی می‌شود، بیشتر از هشدار درباره‌ی کالاهای فرهنگی مضرّ است، درحالی‌که تأثیرات سوء این کالاها بر مردم خطرناک‌تر و گسترده‌تر است.
ایشان خاطرنشان کردند: برخی مواقع در مقابل تولید یا ورود کالاهای فرهنگی مضر، موضع‌گیری و اقدامی نمی‌شود، زیرا این ترس وجود دارد که متهم به جلوگیری از جریان آزاد اطلاعات شوند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اقدامات سختگیرانه در اروپا و آمریکا برای کنترل اطلاعات گفتند: ما در حالی از اتهام‌های بی‌اساس آنها درخصوص جلوگیری از جریان آزاد اطلاعات هراس داریم که کنترل‌های ما یک دهم سختگیری‌های آنها نیست.
توصیه‌ی بعدی رهبر انقلاب اسلامی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، «انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن» بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مجلس شورای اسلامی را نهادی انقلابی و برآمده از انقلاب خواندند و خطاب به نمایندگان تأکید کردند: در قانون‌گذاری و در عمل به وظایف نمایندگی، و در نطق‌ها و موضع‌گیری‌های خود، انقلابی عمل کنید.
ایشان، موضع‌گیری‌های عمومی مجلس در قبال مسائل کلان را مهم برشمردند و با تجلیل از کارنامه‌ی خوب مجلس نهم در این زمینه افزودند: مجلس باید در مواجهه و مقابله با جریان‌های معارضِ سیاسی علیه انقلاب اسلامی، موضع قاطع و شفاف داشته باشد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به رفتار کاملاً خصمانه‌ی دولت و کنگره‌ی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، گفتند: در مقابل گستاخی‌های دشمنان باید به میدان آمد و با پاسخ محکم، دهان آنها را بست، زیرا دشمن در عرصه‌ی سیاسی براساس عکس‌العمل‌ها محاسبه می‌کند و اگر احساس کند طرف مقابل منفعل و اهل عقب‌نشینی است، کوتاه نمی‌آید و زیاده‌خواهی می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه به قضیه‌ی مذاکرات هسته‌ای اشاره و خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها اعم از دولت، کنگره و کاندیداهای ریاست جمهوری آینده، مدام زیاده‌خواهی و تهدید می‌کنند و مواضع و تهدیدهای آنها در مقطع فعلی همچون دوره‌ی قبل از توافق است و نباید در مقابل این گستاخی‌ها ساکت ماند.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به تشریح نقشه‌ی داخلی دشمن در فعال کردن گسل‌های داخلی پرداختند و افزودند: دشمن در تلاش است تا گسل‌های قومی، عقیدتی و جناحی را فعال و تبدیل به زلزله کند، بنابراین نمایندگان مجلس باید تلاش کنند تا این طراحی دشمن به نتیجه نرسد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: نماینده‌ی مجلس می‌تواند طبق بینش و نگاه سیاسی خود رأی بدهد و در موافقت یا مخالفت با موضوعی اظهارنظر یا انتقاد کند اما به‌هیچ‌وجه نباید همچون برخی مقاطع در دوره‌های قبلی مجلس کار به اختلاف، کشمکش زبانی، یقه‌گیری و تشنج کشیده شود.
رهبر انقلاب، ایجاد تشنج در مجلس را موجب سرریز شدن آن به جامعه و بروز تنش و آثار روانی منفی در جامعه دانستند و گفتند: در مجلس باید آرامش حکم‌فرما باشد و این آرامش، قطعاً به جامعه نیز منتقل خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس به تشریح طراحی دشمن در سطح منطقه پرداختند و خاطرنشان کردند: دشمن برای منطقه‌ی مهم و حساس غرب آسیا نقشه‌های مشخصی دارد و تلاش می‌کند سیاست‌های جمهوری اسلامی را که مانع تحقق نقشه‌های اوست، خنثی کند.
ایشان با اشاره به برخی ویژگی‌های منطقه‌ی غرب آسیا افزودند: «حضور اسلام و مسلمانان»، «منابع عظیم نفتی و آبراه‌ها» و «رژیم صهیونیستی» این منطقه را برای دشمن بسیار مهم کرده است و نقشه‌ی آنها برای این منطقه نیز همان چیزی است که چند سال قبل از آن به‌عنوان تشکیل «خاورمیانه‌ی جدید» و «خاورمیانه‌ی بزرگ» یاد کردند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به محقق نشدن نقشه‌های آمریکا در منطقه ازجمله در عراق، سوریه، لبنان و فلسطین، به دلیل ایستادگی جمهوری اسلامی تأکید کردند: باید در مقابل این سیاست‌های سلطه‌جویانه ایستاد و چهره‌ی استکبار را افشا کرد.
ایشان با هشدار درخصوص پرهیز از مواضع و رفتارهای مورد پسند دشمن، تأکید کردند: حقایق و واقعیت‌های استکبار و نظام سلطه را در مواضع و نطق‌های خود بیان کنید و مراقب باشید حرف و عمل شما به آمریکا و رژیم صهیونیستی کمک نکند.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان خاطرنشان کردند: دشمن در سه سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی طراحی‌هایی برای نظام اسلامی دارد که در سطح بین‌المللی ادامه‌ی اتهام‌زنی‌ها، در سطح منطقه‌ای از میان برداشتن موانع تحقق نقشه‌های خود و در سطح داخلی فعال کردن گسل‌ها است؛ بنابراین همه‌ی قوا و مسئولان به‌ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در قبال این طراحی‌ها هوشیار باشند.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به در پیش بودن ماه ضیافت الهی، ماه مبارک رمضان را فرصتی برای دعا، خودسازی و عمل صالح خواندند و افزودند: فرصت نمایندگی مجلس نیز که در اختیار شما عزیزان قرار گرفته، فرصت و موقعیتی زودگذر است که باید این فرصت را قدر بدانید و در انجام وظایف قانونی خود از خداوند کمک بخواهید.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد امام راحل، به اولویت‌ها و برنامه‌های مجلس دهم اشاره کرد و گفت: مسئولیت سنگینی در دفاع از دژ انقلاب بر عهده داریم و آنچه می‌تواند شرایط پرتنش منطقه را به سوی آرامش و تثبیت امنیت پایدار سوق دهد و امنیت ایران را مستقر نگه دارد، داشتن نگاه انقلابی و عمل به آن است.
وی افزود: انقلابی بودن، نقطه‌ی کانونی مجلس شورای اسلامی است و مجلس دهم رصد حوادث منطقه را با اهمیت زیاد پیگیری خواهد کرد.
رئیس مجلس با بیان اینکه مسئله‌سازی‌های آمریکا پس از توافق هسته‌ای نشان می‌دهد که استکبار قصد ضربه زدن به منافع ملت ایران را دارد، تأکید کرد: نمایندگان ملت وظیفه‌ی خود می‌دانند مجلس را سپر دفاع از حقوق ملت در مقابل اجانب کنند.
آقای لاریجانی همکاری و تعامل قوای سه‌گانه و «ملت و دولت» در شرایط فعلی را ضروری دانست و با بیان اینکه برای عبور از رکود باید گام‌های سریع‌تر و دقیق‌تری برداشته شود، گفت: مجلس با محور قرار دادن تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در همه‌ی کمیسیون‌ها این موضوع را اولویت نخست خود قرار داده و طرح‌ها و لوایح لازم و نظارت بر تحقق اقتصاد مقاومتی را پیگیری خواهد کرد.