دیدار دست‌اندرکاران راهیان نور با رهبر انقلاب

رشد ساختمان منفی ۱۱درصد شد/معدن همچنان گرفتار رکود
16 اسفند 1395
متوسط تولید بنگاه‌های کوچک و متوسط از 79 درصد به 21 درصد رسیده است
19 اسفند 1395

دیدار دست‌اندرکاران راهیان نور با رهبر انقلاب

KHAMENEI.IR دوشنبه 16 اسفند 95 : حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار دست‌اندرکاران راهیان نور و جمعی از سرداران و رزمندگان دفاع مقدس، دوران هشت‌ساله‌ی دفاع مقدس را یکی از ثروت‌های فرهنگی ناب و ارزشمند کشور دانستند و با تأکید بر اینکه راهیان نور، ابتکاری بسیار بزرگ و مهم و یک فناوری نوین برای استفاده از ثروت و معدن طلای دفاع مقدس است، گفتند: تنها راه مقابله با طراحی‌های فرهنگی بدخواهان، تولید فرهنگی و استفاده از ثروت غنی و سرچشمه‌ی قوی دوران دفاع مقدس در همه‌ی عرصه‌ها است.

رهبر انقلاب اسلامی با تشکر از دست‌اندرکاران راهیان نور، با اشاره به تأکید خداوند در قرآن کریم مبنی بر یادآوری ایام‌الله و روزهای بزرگ و تأثیرگذار، دوران دفاع مقدس را ازجمله ایام‌الله و روزهای تاریخ‌ساز ملت ایران خواندند و افزودند: به‌هیچ‌وجه نباید گذاشت که دفاع مقدس و درس‌های آن به فراموشی سپرده شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، راهیان نور را عاملی برای جلوگیری از فراموش شدن ارزش‌ها و درس‌های دوران دفاع مقدس خواندند و خاطرنشان کردند: برای پیشرفت و اعتلای هر کاری باید به‌طور مستمر از آن مراقبت کرد تا آن اقدام از مسیر اصلی منحرف نشود و البته پیشرفت و اعتلا نیز با گفتن و آمار دادن محقق نمی‌شود بلکه باید محصول و نتیجه‌ی کار را بر روی زمین مشاهده کرد.

ایشان با اشاره به ثروت‌های طبیعی و انسانی ملت‌ها و کشورهای مختلف گفتند: ملت و کشور ایران دارای ثروت‌ها و نقاط قوت فراوان طبیعی و انسانی است اما یکی از مهم‌ترین ثروت‌ها و ارزش‌های فرهنگی، «وجود روحیه‌ی اعتقاد به مجاهدت و انگیزه‌ی حرکت در راه دین» در میان اکثریت مردم است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: «اعتقاد به ایستادگی در مقابل زورگو» و همچنین اعتقاد به اینکه «اگر ایستادگی کنیم بدون تردید بر دشمن غلبه خواهیم کرد»، از دیگر ثروت‌ها و ارزش‌های فرهنگی ملت ایران است که اگر زنده نگه داشته و به میدان آورده شوند، منشأ کارهای بزرگی خواهند بود همانند آنچه که در پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص جنگ تحمیلی به یک نکته‌ی کلیدی و مهم اشاره کردند و گفتند: علت شروع جنگ تحمیلی این بود که دشمن بعثی و حامیانش در ما احساس ضعف کردند و اگر از تصرف چندروزه‌ی تهران مطمئن نبودند، قطعاً جنگ را آغاز نمی‌کردند.

ایشان تأکید کردند: این، یک قاعده‌ی کلی است که «احساس ضعف موجب تشویق دشمن به حمله خواهد شد»، بنابراین اگر می‌خواهید دشمن را از تهاجم منصرف کنید، باید از نشان دادن احساس ضعف بپرهیزیم و نقاط قوت فراوانی را که در اختیار داریم، آشکار کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه این قاعده‌ی کلی در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی نیز صادق است، افزودند: اشتباه برخی در چالش بزرگ اقتصادی که کشور اکنون دچار آن است، این بود که در زمینه‌ی اقتصادی اظهار ضعف شد و دشمن دید که اینجا می‌توان فشار آورد و فشار را زیاد کردند.

ایشان بعد از بیان این نکته بار دیگر به موضوع دوران دفاع مقدس بازگشتند و با طرح این سؤال که «آیا ایران واقعاً در زمان آغاز جنگ ضعیف بود»، به تبیین شرایط آن روزها پرداختند و خاطرنشان کردند: ایران در روزهای آغاز جنگ به صورت بالفعل ضعیف بود زیرا نیروی نظامی منسجم و منظم و تجهیزات کافی وجود نداشت و برخی از تجهیزات هم هنوز ناشناخته بودند و مهم‌تر اینکه، ملت ایران تا آن زمان تجربه‌ی جنگ نداشت.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: نتیجه‌ی شرایط آن روز، این شد که دشمن تا حدود ۱۲ کیلومتری اهواز پیشروی کرد اما با نهیب امام بزرگوار که یکی از معجزات دهر و از آیات بزرگ الهی بود، نیروهای مسلمان و انقلابی اعم از ارتش، سپاه، و بسیج به میدان آمدند و ضمن استفاده از امکانات موجود، از نقاط قوت خود ازجمله مدیریت و سازماندهی و ابتکار عمل، به‌خوبی بهره گرفتند و با ایمان و شجاعت توانستند صحنه‌ی جنگ را دگرگون کنند.

ایشان با اشاره به فاصله‌ی زمانی اندکِ یک‌سال و نیم از شهریور سال ۱۳۵۹ تا فروردین سال ۱۳۶۱، خاطرنشان کردند: نیروهای مؤمن و انقلابی در این مدت توانستند پیشروی دشمن تا نزدیکی اهواز را به عملیات فتح‌المبین و اسارت حدود دوازده هزار نفر از نیروهای دشمن تبدیل کنند و این، یک ثروت بزرگ و ارزشمند برای همه‌ی دوران‌ها است.

رهبر انقلاب اسلامی با انتقاد از افراد و جریان‌هایی که تلاش دارند دوران دفاع مقدس را در جامعه کم‌رنگ کنند و یا ضد آن سخن می‌گویند، افزودند: این افراد همانند کسانی هستند که کتاب‌های خطی نفیس یک ملت را آتش بزنند و یا ثروت نفت یک ملت را به دریا بریزند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بی‌توجهی به دوران دفاع مقدس یا حرکت در جهت مخالف آن را، از بین بردن ثروت ملیِ تاریخ‌ساز ملت خواندند و تأکید کردند: مسئولین باید در این خصوص مراقب باشند و نگذارند فیلم یا کتاب یا مطالب دیگر ضد ارزش‌ها و گنج عظیم دفاع مقدس تولید شود.

ایشان با اشاره به اینکه برخی‌ها دو مقوله را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند، گفتند: در اینکه جنگ خشن و خسارت‌بار است، شکی نیست اما سؤال مهم این است که اگر ملتی مورد تهاجم قرار گیرد ولی نیرو و قدرت خود را به میدان نیاورد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: دوران دفاع مقدس در واقع مقوله‌ای حیاتی و همچون نَفَس کشیدن برای ملت ایران بود و اگر این نَفَس کشیده نمی‌شد، ملت می‌مُرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، خاطرات فراوان، پرمغز و گویای دوران دفاع مقدس را ثروتی عظیم و ملی دانستند و تأکید کردند: آن رزمنده‌ی همدانی که در دوران دفاع مقدس بیست سال بیشتر نداشت، در خاطرات خود به ما می‌آموزد که «اگر می‌خواهی از سیم‌خاردار رد شوی ابتدا باید از سیم‌خاردار نَفس خود عبور کنی» یعنی تا هنگامی که گرفتار خود هستیم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

ایشان با تأکید بر اینکه استفاده از هر ثروت و گنجی نیازمند فناوری است، خاطرنشان کردند: راهیان نور در واقع فناوریِ استفاده از ثروت عظیم و معدن طلای دوران دفاع مقدس است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم استفاده از محتوای غنی دفاع مقدس در کتاب‌های درسی و دانشگاه‌ها و همچنین کارهای هنری، گفتند: مسئولان به‌ویژه مسئولان دولتی و دانشگاه‌ها باید خود را موظف به این کار بدانند.

رهبر انقلاب اسلامی به دست‌اندرکاران راهیان نور نیز توصیه کردند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که بازدیدکنندگان از مناطق عملیاتی دفاع مقدس، بعد از بازگشت، پیوندی ناگسستنی با این حادثه‌ی مهم و ارزش‌های آن پیدا کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر ترویج کتاب‌ها و فرهنگ دفاع مقدس در قالب‌های مختلف هنری و همچنین قدرشناسی از یادگاران و سرداران دفاع مقدس، گفتند: اگر در زمینه‌ی دفاع مقدس، کار فرهنگی و تولید فرهنگی مستمر وجود داشته باشد، کشور در مقابل طراحی‌ها و توطئه‌های فرهنگی، قوی خواهد شد.

ایشان لازمه‌ی دستیابی به بنیه‌ی قوی در اقتصاد و سیاست را هم، بنیه‌ی قوی فرهنگی دانستند و با تأکید بر اینکه سرچشمه‌ی قوت فرهنگی کشور، دوران دفاع مقدس است، افزودند: فرهنگ نیز همانند اقتصاد است و اگر در عرصه‌ی فرهنگی تولید نداشته باشیم، نیازمند واردات خواهیم شد و نتیجه‌ی واردات هم «کمر راست نکردن تولید داخلی» خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی در همین خصوص به برخی مسائل اقتصادی کشور اشاره کردند و گفتند: امروز یکی از مشکلات کشور، واردات فراوان و تا حدی بی‌حساب و کتاب در مقابل تولید ناقص داخلی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نتیجه‌ی پایین بودن تولیدات فرهنگی را، واردات رسمی و قاچاق در بخش فرهنگ خواندند و خاطرنشان کردند: اکنون واردات فرهنگی زیاد است و همه‌ی این موارد در چارچوب طراحی دشمنان برای تغییر دادن نسل جوان از نسلی عاشق انقلاب و امام و ارزش‌ها به یک عنصر وابسته به فرهنگ غرب و بی‌خاصیت برای کشور است.

ایشان طراحی‌های فرهنگی را خطرناک‌تر از توطئه‌های امنیتی و حتی تهدید نظامی دانستند و افزودند: حرکت نظامی دشمن، ملت را مستحکم‌تر و منسجم‌تر می‌کند اما حمله‌ی فرهنگی، اراده‌ها را تضعیف می‌کند و نسل جوان را از کشور می‌گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان، یک توصیه هم به گزارشگران و راویان راهیان نور داشتند:
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: گزارشگری برای راهیان نور با گزارشگری برای گردشگران معمولی بسیار متفاوت است زیرا در راهیان نور، محتوا باید مملو از تبیین و بیان حقایق، معرفت و نقاط برجسته‌ی دوران دفاع مقدس باشد.

ایشان خاطرنشان کردند: البته این موضوع به معنای اغراق‌گویی در مورد دفاع مقدس نیست بلکه باید دشواری‌ها و برخی ناکامی‌ها در کنار موفقیت‌ها و نقاط قوت فراوان دوران دفاع مقدس بیان شود.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: بیان حقایق دفاع مقدس موجب می‌شود که تلألؤ انسان‌های ناب و شهدای دفاع مقدس نمایان شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی به‌عنوان پنج استان مقصد کاروان‌های راهیان نور، خاطرنشان کردند: هریک از این استان‌ها ارزش و جایگاه خود را دارند که باید برای بازدیدکنندگان بیان شود ضمن آنکه مردم این استان‌ها نیز باید مورد توجه و پشتیبانی قرار گیرند زیرا اگر حمایت‌های مردم این استان‌ها نبود، کار جنگ پیش نمی‌رفت.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در گزارشی با اشاره به فعال‌سازی ۵۷ یادمان راهیان نور از شمال غرب کشور تا خلیج فارس و سواحل مکران، گفت: راهیان نور که نمونه‌ای بی‌بدیل از گردشگری تعالی‌بخش می‌باشد قادر است تا علاوه بر حفظ هویت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و جلوگیری از تحریف و فراموشی هشت سال مجاهدت مردم ایران، نقش مؤثری در حفظ امنیت پایدار فرهنگی و اجتماعی ایفا کند.

سرلشکر باقری با اشاره به اقدامات انجام‌شده به‌منظور زیارتِ بامعرفت مناطق عملیاتی و شناساندن ارکان برجسته‌ی دفاع مقدس، افزود: ۱۰ قرارگاه فعال در ستاد مرکزی راهیان نور با حضور ۱۵۰ هزار خادم، مُبلّغ، راوی و عناصر اجرایی برای خدمت به شش میلیون زائر راهیان نور فعالیت می‌کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: ما سربازان انقلاب اسلامی با اعتقاد به ماهیت مبنایی دشمنیِ دشمنان به‌ویژه آمریکای جنایتکار بر این باوریم که دشمن در ضعیف‌ترین موقعیت خود قرار گرفته و راهیان نور می‌تواند با تفکر جهادی در عرصه‌ی نبرد فرهنگی جریان‌ساز باشد.