دولتِ واردات عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ کرده است

گزارش تسنیم| زباله‎هایی که طلا شدند/ صادرکننده ضایعات کارتن شدیم؟!
26 آبان 1397
بخشنامه دادستان کل کشور در حمایت از مصوبات ستادهای رفع موانع تولید + سند
28 آبان 1397

دولتِ واردات عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ کرده است

خبرگزاری تسنیم شنبه 26 آبان 97 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس در برنامه مناظره که شب گذشته از شبکه یک سیما با موضوع “بخشودگی جرایم بانکی تولیدکنندگان” پخش شد، گفت: بر اساس قانون بانک‌ها باید خلق پول کنند و ضامن حفظ ارزش پول ملی باشند؛ که البته در عمل خلاف این موضوع اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان این مطلب که مشکلات اقتصادی ناشی از سیستم بانکی است تصریح کرد: کسی که خود را به خواب زده است نمی‌توان بیدارش کرد، بر این اساس عملکرد دولت نشان می‌دهد که دولت، دولت واردات است و فرصتی را به تولیدکنندگان برای حضور در اقتصاد کشور نمی‌دهد.

قاضی‌پور اضافه کرد: از سوی دیگر عملکرد دولت نیز نشان می‌دهد بانک‌ها به تولیدکننده ظلم می‌کنند و به‌صورت ثانیه‌ای از تولیدکنندگان سود می‌گیرند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: این در شرایطی است که کارگران به صورت شبانه‌ روزی کار می‌کنند و دولت با واردات خود فرصتی برای تولیدکنندگان برای حضور در اقتصاد نمی‌دهد.

محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون هماهنگی بانک‌ها و موسسات خصوصی نیز در این برنامه اذعان داشت: نظام بانکی کشور اگر دارای فساد است، به واسطه قانونی است که توسط مجلس و نمایندگان نوشته شده و برای اجرا به بانک‌ها ابلاغ شده است. بنابراین اگر فساد در نظام بانکی کشور وجود دارد، باید سعی شود قوانین را تغییر دهیم.

وی افزود: علاوه بر این اگر در سیستم بانکی خطا و اشکالی وجود دارد، خطا از مجریان است و وظیفه مجلس این است که این خطاها و فسادها را برای بررسی به مراجع ذیربط اطلاع دهد.

جمشیدی با اشاره به این نکته که نظام بانکی کشور همان است که مجلس به تصویب رسانده است تصریح کرد: بخش قابل توجهی از هجمه و انتقاداتی که به نظام بانکی مشور می‌شود ناشی از بی‌اطلاعی افراد نسبت به قوانین و مقررات است.

آرش کبیری نیز به عنوان پژوهشگر حوزه کسب و کار در این برنامه گفت: نظام بانکی کشور به‌صورت سوری و به بهانه‌های مختلف مسئول بوجود آمدن شرایط فعلی است و مشکلات اقتصادی و تورم کشور مربوط به عملکرد بانک‌ها بویژه بانک‌های خصوصی در سال‌های گذشته است.

وی با اشاره به این مطلب که قانون فعلی نظام بانک‌داری کشور اگر به درستی اجرا شود، هیچ مشکلی ندارد، ادامه داد: سرمایه‌گذاری ناقص بانک‌ها در تولید که به‌صورت عمدی انجام می‌شود، عامل اصلی مشکلات کنونی اقتصاد کشور است.

در ادامه عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نیز اظهار داشت: چند سالی از اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور می‌گذرد که شاهصبیت این سیاست حمایت از تولید کشور است. بر این اساس اگر به دنبال ایجاد اشتغال در کشور هستیم، باید ایجاد اشتغال را در گرو ایجاد تولید و اهمیت به این بخش ببینیم.

وی با اشاره به این که شمار کارکنان دولت بیش از 3 میلیون نفر است که این آمار در دنیا بالاترین رقم به شمار می‌آید، افزود: حل مشکلات اقتصادی کشور در گروه رفع مشکلات و موانع تولید است.

مصری در تشریح مشکلات تولیدکنندگان در کشور گفت: به عنوان مثال یک تولیدکننده برای راه‌اندازی کسب و کار خود و گرفتن تسهیلات از بانک‌ها باید طرح توجیحی خود را بر اساس شاخص‌ها و متغیرهای مختلف به بانک ارائه دهد. بر این اساس اگر تولیدکننده در طرح توجیهی خود مثلا بنویسد به دلیل نوسانات نرخ ارز بجای 100 میلیون تومان به 300 میلیون تومان نیاز دارد، تسهیلات به وی داده نمی‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: از سوی دیگر پروسه دریافت وام و تسهیلات از بانک‌ها به قدری طولانی است که 2 یا 3 سال طول می‌کشد و موضوعاتی همچون تورم و افزایش هزینه‌ها برای راه‌اندازی پروژه، برنامه‌های تولیدکننده را تحت تاثیر قرار داده و آن را با شکست مواجه می‌کند.

بیشتر بخوانید

3340 میلیارد ریال طرح اشتغال روستایی در اردبیل به بانک معرفی شد
بانک‎ها مقصر همه گرانی‎ها هستند؟
برخی بانک‌ها چراغ‌خاموش قوانین FATF را در کشور اجرا می‌کنند