داخلی سازی تجهیزات نفتی در زاگرس جنوبی/ بی‌نیازی به واردات نشت‌بند + عکس

سید یاسر جبرائیلی: باتلاق FATF خطرناک‌تر از دام برجام/این بار امنیت کشور را به حراج می‌گذارند؟
11 شهریور 1395
نگاه دولت به بخش تولید ضعیف است/برای واردات گندم پول هست اما به تولیدکنندگان با تأخیر چندین ماهه داده می شود
13 شهریور 1395

داخلی سازی تجهیزات نفتی در زاگرس جنوبی/ بی‌نیازی به واردات نشت‌بند + عکس

خبرگزاری تسنیم جمعه 12 شهریور 95 شناسه خبر 1176061 : متخصصان داخلی در استان فارس، با تلاشی چندساله برای بومی سازی برخی تجهیزات پرکاربرد در چاههای تولید گاز، موفق به داخلی سازی نشت‌بندهای شیرهای ایمنی درون چاهی و چندراهه سرچاهی شدند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مناطق عملیاتی تولید نفت و گاز در زاگرس جنوبی در طی سالهای اخیر شاهد تلاش دسته جمعی متخصصان صنعت نفت کشور برای خودکفایی در تأمین برخی کالاهای پرمصرف در چاههای تولید گاز است.

در این خصوص متخصصان کشورمان موفق به تأمین نیاز داخلی به “نشت بندهای شیرهای ایمنی درون چاهی” شدند که در طی سالیان دراز در صنعت نفت با واردات  این کالاهای پرمصرف، میلیون ها دلار ارز از کشور خارج شده بود.

«سید ابوالحسن محمدی» مدیر عملیات شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در این خصوص به تسنیم گفت: “کارگروهی برای داخلی سازی تجهیزات پرکاربرد در چاههای تولید گاز در این شرکت شکل گرفت و با استفاده از توانمندی شرکت های ساخت تجهیزات و به کارگیری توانایی ها و تجهیزات موجود در منطقه، توانستیم نیاز داخلی به نشت بندها و آب بندهای درون چاهی را برطرف کنیم و اکنون با توانمندی کسب شده، هیچ نیازی به واردات این کالاهای پرمصرف نداریم.”

وی افزود: “حیات تمامی تجهیزات درون چاهی به نوعی وابسته به آب بندها و نشت بندها است و این کالاها علاوه بر پرمصرف بودن، بسیار دارای اهمیت هستند؛ با اینکه زمان زیادی را متخصصان داخلی صرف کردند تا بتوانند به دانش و توانمندی لازم برای تولید نشت بندهایی با استانداردهای بالا برسند اما اکنون که این تلاش ها به ثمر نشسته، میبینیم که حتی یک عدد نشت بند هم از خارج از کشور وارد نمی شود و این یعنی خودکفایی با حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی که این مهم با استفاده از شرکت های دانش بنیان ایرانی محقق شده است.”

گفتنی است که این نشت بندها به دلیل قرارگیری در شرایط دمایی، محیطی و فشار خاص چاههای گازی باید از استانداردهای منحصر به فردی در طراحی مواد و میزان انعطاف پذیری برخوردار باشند که متخصصان داخلی پس از سالها تلاش به این دانش دست یافته اند و اکنون علاوه بر تأمین نیاز داخلی، بسترهای تجاری سازی این دانش نیز وجود دارد.

در تصاویر زیر انواع نشت بندها و آب بندهایی که توسط متخصصان داخلی ساخته شده و در بخش های مختلف تجهیزات درون چاهی چاههای تولید گاز مورد استفاده قرار می گیرند، دیده می شود.

1395061212422660385482010 1395061212462622285482310

 

در منطقه زاگرس جنوبی، علاوه بر داخلی سازی نشت بندهای درون چاهی، متخصصان کشورمان موفق به ساخت چندراهه سرچاهی (Choke Manifold) شدند. تجهیزی که تا پیش از این به صورت کامل از خارج از کشور تأمین می شد، اکنون در شرکتی ایرانی در استان فارس ساخته شده است.

«غلامحسین منتظری» مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در این خصوص گفت: “این تجهیز برای آزمایش چاه پس از ترک دکل حفاری کاربرد دارد و از آنجا که ما امسال به چهار چندراهه کنترل جریان سرچاهی نیاز داشتیم، متخصصان شرکت با استفاده از قطعات موجود در انبار موفق به ساخت این چندراهه شدند.

139506121254062185482610

 

به گفته این مقام مسئول، برای خرید هر چندراهه، به حداقل 250 تا 300 میلیون تومان اعتبار نیاز بود که با ساخت چهار نمونه از این دستگاه به همت متخصصان داخلی این شرکت و با استفاده از قطعات موجود، چندراهه ها با کمترین هزینه برای خدمات سرچاهی آماده شدند و بیش از یک میلیارد تومان در هزینه های این شرکت صرفه جویی شد.