داخلی‌سازی ۵۳ قطعه تحریمی خودرو با کمک وزارت دفاع کلید خورد

مشکل اصلی تولید داخلِ چادر مشکی/ واردات پارچه چادری ردیف تعرفه مستقل ندارد
1 دی 1398
ایران یک‌میلیون تن گندم از بازار جهانی خرید
1 دی 1398

داخلی‌سازی ۵۳ قطعه تحریمی خودرو با کمک وزارت دفاع کلید خورد

خبرگزاری تسنیم پنجشنبه 28 آذر 98 : به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در حاشیه بازدید از گروه خودروسازی سایپا گفت: وزارت دفاع در دوره تحریم‌ها و فشار حداکثری به تولیدات صنعت خودروسازی کمک خواهد کرد.

امیر سرتیپ حاتمی افزود: هر جا که خودروسازان نیازمند کمک باشند به آن‌ها کمک خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه برخی قطعات که تولید آن بامشارکت خارجی‌ها انجام می‌شد، هم اکنون به علت رفتن این شرکت‌ها از کشور، تولید کننده‌ای ندارد گفت: از جمله این قطعات بخش‌های کامپیوتر خودرو است که وزارت دفاع به تولید آن کمک خواهد کرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، خودکفایی در تولید قطعات خودرو را مهم دانست و افزود: در این زمینه مسئولیت خودروسازان نیز بسیار اهمیت دارد و ما به اجرای این مسئولیت آن طور که آن‌ها مایل باشند کمک خواهیم کرد.

امیر سرتیپ حاتمی با اشاره به توانمندی‌های صنایع دفاعی کشور گفت: انباشت دانش و زیرساخت‌های صنعتی که در صنایع دفاعی کشور وجود دارد با یک تغییرات کوچک می‌تواند به کمک خودروسازان و همه بخش‌های صنعتی کشور بیاید.

وی تصریح کرد: ما به مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری قول داده ایم که هر جا که خودروسازان نیاز داشته باشند کمک کنیم و به همین منظور رابطه و همکاری صمیمانه و خوبی با خودروسازان و همچنین با بخش خصوصی برقرار کرده ایم.

امیر سرتیپ حاتمی، مرکز تحقیقات شرکت خودرو سازی سایپا به عنوان یکی از دو خودروساز بزرگ کشور را سرپا و با نشاط توصیف کرد و گفت: به عنوان یک ایرانی افتخار کردم از اینکه چنین مرکز تحقیقاتی در مجموع خودروسازی کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه قصد دشمن از فشار حداکثری، تعطیلی خطوط تولید کشور در جا‌های مختلف است، افزود: از جمله جا‌هایی که دشمن آرزوی توقف تولید آن را داشت، خطوط خودرو سازی بود که هم برای مردم و هم به لحاظ اشتغال و همچنین به عنوان صنعت مهم و مادر بسیارحائز اهمیت است.

امیر سرتیپ حاتمی با تاکید براینکه عزم خودروسازان برای سرپا نگه داشتن این صنعت جزم است گفت: همه کارکنان خودروسازی، این موضوع را حس می‌کنند که می‌توان تحریم‌ها را به یک فرصت تبدیل کرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با اشاره به نام گذاری امسال به سال رونق تولید گفت: معنی این اقدام رهبر معظم انقلاب این است که هر کسی که در ایران مسئولیت دارد می‌تواند هر اقدامی انجام دهد تا نه تنها تولید تعطیل نشود، بلکه رونق بیشتری پیدا کند.

امیر سرتیپ حاتمی در خصوص این که آیا وزارت دفاع شرکت خودروسازی ایجاد خواهد کرد گفت: ما خودروساز نیستیم و بنا نداریم در صنعت خودرو سازی وارد شویم.

وی افزود: وزارت دفاع، خودرو نظامی از جمله رعد و طوفان را می‌سازد که این خودرو‌ها کاملا نظامی هستند و کاربرد خاص دارند.

امیر سرتیپ حاتمی اضافه کرد: مابه صنعت خودرو، در نبود شرکت‌های خارجی که از کشور رفته اند، فقط کمک خواهیم کرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح تصریح کرد: هر اقدامی که بخش خصوصی و خودروساز‌ها بتوانند در صنعت خودرو انجام بدهند، ما ورود نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه صا ایران به عنوان یکی از بخش‌های صنایع دفاعی کشور می‌تواند در بخش الکترونیک خودرو کمک خوبی ارائه کند گفت: ما بنا نداریم غیر از کار دفاعی در کشور، کاری انجام دهیم، مگر آنجایی که نیاز باشد.

امیر سرتیپ حاتمی، همت، غیرت، خواست، دل بریدن از بیرون و نگاه به داخل را رمز موفقیت صنایع موشکی بیان کرد و افزود: ما نیز در 40 سال گذشته با شرایطی که امروز بقیه صنایع کشور دارند، مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه روز اول انقلاب بیگانگان از کشور خارج شدند و ما با انبوهی از نیاز‌ها که حیات کشور به آن بستگی داشت، مواجه بودیم گفت: با هدایت امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری عده‌ای با روحیه انقلابی و جهادی، وارد صنایع دفاعی و موشکی شدند و این موفقیت‌ها در این بخش حاصل شد.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه امروز در همه زمینه‌های صنعت دفاعی خودکفا شده ایم افزود: با عزمی که در خودروسازان وجود دارد، حاصلش همان چیزی خواهد بود که در صنایع دفاعی کشور اتفاق افتاده است.

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا نیز در حاشیه بازدید وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح از این گروه صنعتی گفت: تولید 53 قطعه از قطعات خودرو با همکاری صنایع دفاع آغاز شده و حدود 16 قطعه به مرحله نمونه سازی و تولید انبوه رسیده است.

سیدجواد سلیمانی با اعلام این مطلب افزود: بقیه قطعات نیز در دست نمونه سازی است که تا آخر سال همه این قطعات به تولید انبوه خواهد رسید.

وی تصریح کرد: با همتی که کارکنان صنایع دفاع دارند و با این اقدام، حداقل 300 میلیون دلار در سال صرفه جویی ارزی خواهیم داشت.

سلیمانی با بیان اینکه حدود 23 درصد از قطعات خودرو به خارج وابسته بود، گفت: با تلاش کارکنان صنایع دفاع نیمی از وابستگی در این زمینه داخلی سازی شده است و مابقی نیز با توجه به امکاناتی که در داخل کشور وجود دارد، از امکانات صنایع دفاع در تولید آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی همکاری با وزارت دفاع را بسیار عالی برشمرد و افزود: همکاری تنگاتنگی از 6 ماه پیش با صنایع دفاعی کشور آغاز شده است و این همکاری ادامه دارد.

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا با ابرازامیدواری از تداوم همکاری گسترده با صنایع دفاع گفت: ما برنامه کلان ساخت محصول داریم که در این میان، برنامه فشرده‌ای با صنایع دفاع تدوین کرده ایم.

سلیمانی افزود: در این برنامه فشرده، تولید اقلام و مجموعه‌های خاصی را با همکاری صنایع دفاع آغاز کرده ایم که محصولاتی را تولید و به مردم ایران عرضه کنیم و امیدواریم این محصولات مردم پسند باشد.