چگونه فولادسازان از ورشکستگی فرار کردند؟
6 شهریور 1396
سخت‎گیری قوانین کسب‌و‌کار کارآفرینان را پشیمان کرده است
6 شهریور 1396

حمایت از تولید داخلی در حد ژست است

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 5 شهریور 96 شناسه خبر 1503196 : یک عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران بیان اینکه در سالیان اخیر بحث تولید داخلی فقط یک ژست بوده است، گفت: رقم قاچاق پوشاک از سوی مسئولان ۲ و نیم میلیارد دلار اعلام شده در حالی که این رقم در بازار ۵ میلیارد دلار است .
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجید افتخاری با اشاره به اینکه ما مخالف واردات پوشاک نیستیم، اظهارداشت: در حال حاضر تولید کننده داخلی در یک رقابت نابرابر با پوشاک خارجی قرار دارد که امکان نفس کشیدن را از تولیدکننده‌ها گرفته است.

وی با بیان اینکه در سالیان اخیر بحث تولید داخلی فقط یک ژست بوده است، افزود: قرار بود در بحث مواد اولیه تولیدکنندگان پوشاک داخلی گشایش‌هایی انجام شود که هنوز این موضوع هم اجرایی نشده است.

این عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اعلام اینکه رقم قاچاق از سوی مسئولان 2 و نیم میلیارد دلار اعلام شده ، در حالیکه این رقم غیر منطقی است، گفت: واردات رسمی پوشاک کشور در سال 94 ، 15 میلیون دلار اعلام شد و این رقم در سال 95 به 60 میلیون دلار رسید.

وی بازار مصرف پوشاک در کشور را معادل 12 میلیارد دلار دانست و گفت: وضع فعلی بازار نشان می دهد که با وجود اعلام مسئولان در خصوص کاهش قاچاق در عمل اقدام خاصی برای مبارزه با قاچاق پوشاک انجام نشده است.

افتخاری برندهای تقلبی را یکی از دیگر از مشکلات عمده صنعت پوشاک در کشور عنوان کرد و گفت: طبق اعلام دبیر کارگروه بنیاد مد و لباس سال گذشته 400 برند تقلبی در تهران شناسایی شد که تاکنون برای جلوگیری از فعالیت این برندها هیچ گونه فعالیتی انجام نشده است.

این عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران عمده برندهای تقلبی را اسپانیایی، آلمانی و ایتالیایی دانست و افزود: فعالیت این برندهای تقلبی فضا را برای کار در صنعت پوشاک داخلی بسیار سخت کرده است .

وی با اشاره به مشکلات عدیده پوشاک در کشور ادامه داد: تولید کنندگان پوشاک ایرانی در رقابتی نابرابر با افراد متخلف و وارد کنندگان پوشاک قاچاق در بازار داخلی قرار دارند.

افتخاری با اشاره به عملیاتی نشدن دستورالعمل تدوین شده پوشاک در سال گذشته گفت: متن این دستورالعمل خواسته های حداقلی تولیدکنندگان داخلی برای نفس کشیدن است. ما می خواهیم با اجرایی شدن این دستورالعمل شفافیت در واردات پوشاک انجام شود.

وی جلوگیری از فعالیت های متقلب خارجی را یکی از بندهای این دستورالعمل دانست و گفت: مقابله با واردات غیرقانونی بخش دیگری از این دستورالعمل است که برای تحقق هیچ کدام از این بندها فعالیتی انجام نشده است.

افتخاری صنعت پوشاک را ارزانترین صنعت برای تولید کار دانست و گفت: به تایید کارشناسان خارجی امروز تولیدکنندگان ایرانی در حد استانداردهای روز دنیا پوشاک تولید می کنند

این هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به پنجمین نمایشگاه مد و لباس از 13 تا 16 شهریورماه در نمایشگاه بین المللی گفت: برای برگزاری این نمایشگاه های فضای لازم در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی گیرد و هزینه های بالای آن نیز مانع از حضور بسیاری از تولیدکنندگان داخلی می شود این درحالیست که تولیدکنندگان خارجی برای حضور درنمایشگاه های خارجی از حمایت های دولت خود برخوردار می شوند.

با اشاره به اینکه کشورهای خارجی در نمایشگاه های ایرانی بهترین سالن ها و امکانات را در اختیار قرار می گیرند در سال های گذشته تولیدکنندگان کشورهای ترکیه با وجود نداشتن مجوز برای فروش کالا در نمایشگاه پوشاک ایران ولی اقدام به فروش کالای خود می کردند و کسی هم مانع از فعالیت آنها نشد.

سعید غدیری نیز به عنوان یکی از اعضای هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران هم با اشاره به اینکه متاسفانه صنعت پوشاک کشور مورد هجمه سنگین واردات غیرقانونی قرار گرفته است، گفت: همین امر موجب شده بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک با از دست دادن بازارهای خود حجم تولید خود را کاهش دهند.

وی افزود: هیچ آمار درست و متقنی از میزان واردات غیرقانونی پوشاک به کشور در دست نیست در حالیکه آمار واردات رسمی اظهار شده در سال گذشته کمتر از بیست میلیون دلار بوده و رقم اظهار شده واردات پوشاک از سوی گمرک طی سال گذشته 60 میلیون دلار است.