راه افزایش صادرات از مسیر توسعه صنایع کوچک و متوسط می‌گذرد
18 مهر 1397
شریعتمداری: سیل مازندران به ۲۳۰ واحد تولیدی خسارت وارد کرد
18 مهر 1397

حمایت از تولید بدون “شفافیت” امکان پذیر نیست

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 17 مهر 97 : احمد انارکی محمدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیمگفت: اگر می خواهیم در زمان اعمال فشار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، شاهد آرامش را در بازارهای مختلف باشیم و مواد اولیه مهم و تاثیرگذار بر زندگی مردم، براساس عدالت و به دور از دلالی به دست تولیدکننده پایین دستی و مصرف‌کننده نهایی برسد، راهی جز انجام معاملات در بستری شفاف به نام بورس کالا نداریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: از طریق معاملات زیرزمینی و پنهانی به هیچ عنوان نمی توان از تولیدکنندگان حمایت کرد، همچنین در شرایط غیر شفاف با سخت ترین قوانین و مقررات نیز نمی توان مانع از رفتارهای سوداگری و احتکار شد، از این رو شفافیت و در مبادلات بهترین راه مقابله در برابر التهابات است.

حمایت از تولید براساس واقعیت های اقتصادی

نماینده مردم انار و رفسنجان در مجلس افزود: باید توجه داشت شفافیت در معاملات و کشف قیمت عادلانه و براساس واقعیت های اقتصادی، برای هر دوطرف معامله سودمند خواهد بود. اگر دولت بخواهد با یک دستورالعمل از یک طرف معامله چه صنایع بالادست چه پایین دست حمایت کند، بدون شک طرف مقابل متضرر می شود و از این رو کشف قیمت ها براساس واقعیت بهترین مسیر برای حمایت از تولیدکنندگان است.

انارکی محمدی گفت: اگر عرضه کل محصولات از مواد اولیه تا محصول نهایی همگی در بورس کالا معامله شود، دیگر شاهد دغدغه صنایع پایین دست به منظور تامین مواد اولیه شان نخواهیم بود؛ از طرفی خرید مواد اولیه با قیمت واقعی و مناسب اما فروش محصول نهایی با نرخی گران به مردم نیز برچیده می شود که از این رو اطمینان خاطر به وجود آمد با تمرکز معاملات در بورس کالا حتی در شرایط سخت تحریم نیز برای اقتصاد مفید خواهد بود.

استناد به آمارهای بورس کالا

وی ادامه داد: بعضا گفته می شود که فلان عرضه کننده در عرضه محصولش کوتاهی کرده و به مقدار لازم عرضه نداشته است و همین طور مواردی از این دست در خصوص خریداران و متقاضییان مواد نیز در ثبت تقاضای بالا رقم خورده است؛ به اعتقاد بنده این یک اتفاق مثبت و مبارک در اقتصاد است که به واسطه شفافیت آماری بورس کالا، میزان عرضه و تقاضای صدها تولیدکننده و مصرف کننده در بورس کالا به شیوه شفاف ثبت می شود و فعالان اقتصادی با استناد به این آمارها از کمبود یا فزونی عرضه و تقاضا سخن می گویند.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، این شفافیت آماری که بورس کالا در دادوستد کالاها ایجاد کرده است از اصلاحات اقتصادی سال های اخیر است که باید این شفافیت با عرضه بیشتر محصولات بیشتر شود.

از ابزارهای مالی بیشتر بگوییم

این نماینده مجلس در پایان اظهار داشت: زمان آن رسیده که از ابزارهای مالی بازار سرمایه به خصوص بورس کالا بیشتر بگوییم تا معاملات موکول به آینده به منظور پوشش نوسانات قیمتی در میان فعالان صنایع نهادینه شود و شاهد گسترش استفاده از معاملات مشتقه در راستای تعادل و آرامش بازارها باشیم.