حمایت اتاق بازرگانی تهران از عدم الزام درج قیمت کالا در محل تولید

چوب تحریم بانکی لای چرخ صادرات گاز به عراق
20 شهریور 1396
“صادرات بی‌رویه”، حربه جدید دلّالان مخالف اقتصاد مقاومتی
23 شهریور 1396

حمایت اتاق بازرگانی تهران از عدم الزام درج قیمت کالا در محل تولید

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 21 شهریور 96 شناسه خبر 1516647 : رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران از ابلاغیه وزارت صنعت معدن و تجارت، درباره عدم الزام نصب برچسب قیمت روی کالاهای منتخب از سوی تولید کنندگان دفاع کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، کاوه زرگران در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه در دولت یازدهم، وزارت صنعت، معدن و تجارت طی ابلاغیه‌ای الزام درج قیمت روی برخی کالا‌ها از سوی تولیدکنندگان را حذف کرد، گفت: این موضوع از ابتدای شروع به کار دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق تهران در دستور کار کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی این اتاق قرار داشت و در نشست‌های کارشناسی میان بخش خصوصی و مسولان دولتی، بر اصلاح نظام قیمت گذاری‌ها تاکید کردیم.

وی افزود:  وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم نیز این رویه را در پیش گرفت و علاوه بر چند گروه کالایی قبلی، کالاهای دیگری نیز مشمول حذف درج قیمت از سوی تولیدکنندگان قرار گرفت.

زرگران با بیان اینکه پس از ابلاغ این طرح از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انتقادهایی بهاین طرح صورت گرفته و نگرانی هایی درباره ایجاد هرج و مرج در بازار مطرح شده است، گفت: با اجرای این طرح، صرفا درج قیمت کالا از عهده تولیدکنندگان خارج و مسولیت آن به توزیع کنندگان واگذار می‌شود و اینگونه نیست که درج قیمت روی کالا‌ها به طور کامل حذف شود.

به گفته رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران، اجرای این طرح نه تن‌ها به گران فروشی کالاهای مشمول منجر نخواهد شد بلکه باعث کاهش قیمت‌ها در این بخش می‌شود.

وی همچنین افزود: در اکثر کشورهای توسعه یافته و پیشرفته، فروشگاه‌های بزرگ بار اصلی عرضه و فروش محصولات داخلی کشور‌ها را برعهده دارند، اما در ایران و به ویژه در تهران به دلیل نقص هایی که در طرح تفصیلی تهران وجود دارد، شاهد آن هستیم که زمینه ایجاد فروشگاه‌های بزرگ و هایپرمارکت‌ها در مناطق 20 گانه شهرداری به طور مناسب فراهم نشده و مغازه‌ها و خرده فروشی‌ها به طور فزاینده‌ای رشد کرده است.
زرگران گفت: نقص در نظام توزیعی کشور باعث شده است که در حال حاضر تفاوت قیمت محصولات از درب کارخانه تا تحویل به مصرف کننده بیش از 40 درصد باشد در حالی که بر اساس مقررات وزارت صنعت، معدن و تجارت این میزان باید 15 درصد باشد.

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران در ادامه ابلاغیه اخیر شهرداری تهران مبنی بر ساعات توزیع کالا‌ها در میان خرده فروشی‌ها اشاره کرد و گفت: بر اساس این ابلاغیه امکان توزیع کالاهای مختلف از ساعت 5: 30 تا 10: 30 صبح وجود ندارد و با توجه به اینکه حجم بزرگی از محصولات شرکت‌های توزیعی شامل کالاهای فسادپذیر است، این ابلاغیه باعث آسیب به این بخش خواهد شد.

زرگران در بخش دیگری از سخنانش به دستورالعمل رییس جمهوری به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی برای استفاده از نیروهای جوان در پست‌های مدیریتی اشاره کرد و گفت: برغم تاکید رییس جمهور در این زمینه، اما شاهد آن هستیم که در وزارتخانه‌های و دستگاه‌های دولتی این موضوع رعایت نشده و ترکیب سنی افراد به کار گرفته شده در پست‌های مدیریتی بالای 40 و تا 50 سال است.